NA24.no

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

- Tullete å kjøpe dyre designerklær til småunger

Sist oppdatert:
- I Monaco har jeg personlig aldri hørt om problemet med mobbing og motepress.

Milliardær Arne Fredly har fulgt debatten om barnemoteklær fra sin base i Monaco.

- Debatten om dyre merkeklær i Norge, er oppsiktsvekkende. I Monaco har jeg personlig aldri hørt om problemet med mobbing og merkeklær. Jeg har to døtre på ni og snart 13 år, sier Fredly til Nettavisen NA24.

- Folk får gjøre som de vil med pengene sine, men det må være lov å påpeke at det virker temmelig sprøtt og ufornuftig å kjøpe svindyre designerklær til små barn, sier Fredly.

- For det første er ikke disse klærne nødvendigvis av bedre kvalitet enn de du får kjøpt hos billigkjedene. For det andre bør småunger slippe å vokse opp med et merkepress, dette vil tidsnok komme senere i livet. Som voksne er det vår jobb å sørge for at ungene lærer seg å få gode vaner, også i forhold til penger, fortsetter investoren.

Investor Arne Fredly stiller onsdag 8. januar opp i «Det Store Intervjuet» på Nettavisen.

Ifølge bladet Kapital er Arne Fredly god for 1,7 milliarder kroner, hele formuen skapt på egen hånd.

Det var blogger og tobarnsmamma, Rannveig Heitmann, som fikk debatten til å ta av. I ett blogginnlegg, skrev hun at merkeklær er det beste for barna og at mødre med dårlig råd bare er misunnelig.

Side 2 intervjuet Heitmann om innlegget, et intervju som tok helt av på Facebook, hvor det ble delt og kommentert hele 45.000 ganger, mest i Norge i fjor.

LES HELE SAKEN HER: - Merkeklær er det beste for barna

LES RANNVEIG HEITMANNS BLOGG HER: Merkeklær er det beste for barna

Dette er Arne Fredly uenig i. Selv har han skapt en formue på rundt to milliarder kroner, etter mange år som suksessfull aksjemegler og investor.

- Mobbing eksisterer ikke i Monaco

De sist ni årene har han bodd blant de rike og berømte i Monaco. Han synes det er interessant å merke seg at det som synes å være et stort problem i Norge, ikke er det i Monaco. Fredly tror forklaringen kan ligge i skolenes nulltoleranse mot mobbing.

- Mobbing eksisterer ikke her, i alle fall ikke som vi har hørt om. Det er nulltoleranse mot mobbing på skolene. Elevene må bytte klasse hvert år, og forsøk på mobbing blir slått hardt ned på med det samme. På dette området er det hard disiplin, sier Fredly.

(Saken fortsetter under bildet)

RANNVEIG HEITMANN med datteren Emma. Hun har også en sønn på to år.

Flaut å markere status med klær

- Vi har heller aldri opplevd noe mas etter veldig dyre designerklær, selv om kjøpekraften her nede skulle tilsi noe helt annet. Jeg tror de fleste anser det som litt flaut å prøve å markere sin egen status gjennom dyre designerklær til småungene, fortsetter den Monaco-baserte milliardæren.

Ifølge Fredly kjøper de selv en del av klærne til barna i Norge, aller helst i klesbutikker med godt utvalg og lave priser. Under en spørrelek i et familieselskap i julen for et par år siden, ble den yngste datteren på sju bedt om å nevne tre klesmerker.

- Min søster, som alltid har stemt på venstresiden, ble litt fornøyd da hun lynraskt svarte «Cubus, Hennes & Mauritz og Zara». For dette er jo kjempebra klær, og jentene våre har aldri sagt noe på dette. Tvert imot blir jentene alltid glade når de får nye klær, uansett om klærne er fra Cubus eller – en gang i blant – en litt dyrere butikk, sier Fredly.

- Selv om man har råd, blir det tullete å stæsje opp seksåringer med svindyre designerklær. Små barn vokser nemlig fra og sliter ut klær i et vanvittig tempo. Å sløse penger på denne måten, vitner derfor om litt dårlige holdninger.

Tjen pengene selv

Fredly mener at uansett om man har god eller dårlig råd, så bør barn lære at alt har sin pris.

- Jeg tror ganske enkelt at dette øker sjansen for å lykkes senere i livet, enten det handler om idrett, skole eller finans. Kommer du for lettvint til i alle sammenhenger, så vil du mangle en viktig egenskap for å kunne nå målene du selv setter deg, sier Fredly.

- Jeg kan forstå at en jente på 16 ønsker seg en jakke til 8.000-10.000 kroner. Alle som har vært ung, vet at dette har med identitet og selvtillit å gjøre. Hvis denne jakken er så utrolig viktig for henne, bør hun i det minste få muligheten til å lære at slike ting har sin pris. En måte å løse dette på, kan være å kreve at hun skal bruke av sine egne penger, for eksempel fra en sommerjobb. Alternativt kan hun få anledning til å prioritere bort noe annet som koster det samme, kanskje en ferie eller noe annet som hun har veldig lyst på, sier milliardæren.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere