RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Robert Eliassen (Trond Espen Seim) og Gro Grønnegaard (Trine Dyrholm) i «Arvingane». Foto: Martin Lehmann.
Robert Eliassen (Trond Espen Seim) og Gro Grønnegaard (Trine Dyrholm) i «Arvingane». Foto: Martin Lehmann. (DR)

- TV 2 ønsker ikke så mange eldre seere

Sist oppdatert:
Ukene starter med knallhard TV-krig.

Mandagskveldene kniver NRK og TV 2 om TV-publikummet med sine dramaserier.

Mens TV 2 viser den norske krimserien «Det Tredje Øyet», sender NRK1 «Arvingane», som er en dansk dramasatsing, på nøyaktig samme tid.

Begge seriene har slått godt an hos publikum, og lokket mange seere til TV-skjermen. Det er allikevel NRK1 og «Arvingane» som makter å tiltrekke seg flest seere.

Mandag fikk 567.000 med seg sjette episode av «Arvingane», noe som ga NRK1 en markedsandel på 32,2 prosent.

Den norske krimserien, «Det Tredje Øyet» lokket 381.000 seere til TV 2-skjermen, noe som ga programmet en markedsandel på 22,7 prosent.

- Seertallene her er nok kanalene fornøyde med. «Det tredje øyet» har hatt mye opptakseing så langt i år. Den totale seingen på programmet er høyt hvis man også tar høyde for det som blir sett på TV 2 Sumo, sier TV-ekspert Per Christian Strand Teslo i Carat til Nettavisen.

- Attraktivt for annonsørene

Til tross for at NRK drar fleste seere på mandagskvelden, mener TV-eksperten at TV 2 har et mer attraktivt produkt for annonsørene.

- Ser vi på profilene til programmene så skiller de seg vesentlig fra hverandre. Mens over 50 prosent av seerne til «Arvingane» er over 60 år, så har «Det tredje øyet» en mye yngre profil der om lag 25 prosent er over 60 år, forteller han.

- Dette gjør «Det tredje øyet» til et attraktivt program for annonsører å ligge med reklame inntil. TV 2 ønsker ikke så høy andel av eldre seere da annonsørene i større grad ønsker å nå personer mellom 20 og 60 år. Totalt sett har programmet vært en suksess for TV 2, fortsetter han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det Tredje Øyet med Kyrre Haugen Sydness i spissen har hatt gode seertall fra starten av.


- Seervaner er vonde å vende

Tross attraktiviteten blant annonsørene så mener Strand Teslo at det er nettopp det  at det er flere eldre, trofaste, seere som trekker til NRK-skjermen gjør at det er vanskelig for andre kanaler, som TV 2, å konkurrere med seertallene til kringkastingkanalen.

- I tillegg så ligger kanalen i begynnelsen på kanallisten til de fleste TV-distributørene, og dette bidrar nok til at NRK blir preferert. Seervaner er vonde å vende i mange tilfeller. «Arvingane» fikk nok et lite fortrinn ved at første episode gikk dagen før premieren til «Det tredje øyet», sier han, og legger til at dette har bidratt til at folk fikk øynene opp for programmet før TV 2s krimserie kom på lufta.

- Likevel leverer «Det tredje øyet» gode seertall på tross av den harde konkurransen.

På spørsmål om han vil beskrive «Det tredje øyet» som en suksess for TV 2 svarer TV-eksperten kontant.

- Ja, det vil jeg. Programmet snitter på 472.000 i år hvis vi inkluderer opptaksseing. Dette er nok TV 2 godt fornøyde med. I tillegg har programmet en profil som er attraktiv for annonsører.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Per Christian Teslo, i Carat, mener TV2s Det tredje øyet har vært en suksess for kanalen.


- En suksess fra starten

TV 2 på sin side legger ikke skjul på at de er godt fornøyd med den norske krimseriens seertall.

- «Det Tredje Øyet» har vært en suksess fra starten og vi har fått svært mange positive tilbakemeldinger på serien, sier kommunikasjonssjef, Jan-Petter Dahl i TV 2, til Nettavisen NA24.

Også kommersielt sett er kanalen svært fornøyd.

- Vi er selvsagt fornøyd med at serien treffer så godt i den kommersielle målgruppen som er seerne mellom 20 og 49 år, sier Dahl.

Mens programmet åpnet med 425.00 seere og en markedsandel på 24,8 prosent, har antall seere programmet har maktet å tiltrekke seg over 380.000 seere.

- For norsk TV-drama er dette svært gode seertall, med et snitt så langt på rett under en halv million seere, sier Dahl.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kommunikasjonssjef i TV2, Jan-Petter Dahl, forteller at kanalen er fornøy med seertallene til Det tredje øyet.


- Påvirker seertallene

«Det Tredje Øyet» forteller historien om politietterforskeren Viggo Lust som får livet sitt snudd på hodet en sommerdag, når den fem år gamle datteren Christina forsvinner. Han skulle bare inn i kiosken og kjøpe is til jenta og et øyeblikk senere var hun borte.

Fakta: Det tredje øyet

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Episode 1: 501.000 seere (26,5 % andel)

Episode 2: 483.000 seere (25,0 % andel)

Episode 3: 454.000 seere (23,6 % andel)

Episode 4: 497.000 seere (26,0 % andel)

Episode 5: 381.000 seere (22,7 % andel) - foreløpige tall uten opptaksseing.

I takt med tiden har kanalen lagt ut hele serien på sin nett-tjeneste Sumo, dog mot betaling.

- Å se alle episodene av en serie når du selv vil og i det tempoet du selv ønsker, blir bare mer og mer populært. Derfor ønsker TV 2 Sumo å tilby seerne både norske og utenlandske serier før de er vist i sin helhet på TV, sier Dahl.

Strand Teslo i Carat mener det har påvirket seertallene til TV 2 at krimserien er lagt ut på Sumo i sin helhet, men at det har vært et godt trekk av TV 2.

- I forbindelse med OL på TV 2 så valgte mange å melde seg inn på TV 2 Sumo. Før den første gratis måneden var over la TV 2 ut hele «Det tredje øyet», samt «Samurai Sikkerhet». Dette ble nok gjort for å kunne holde på, og gi merverdi til de som meldte seg inn i forbindelse med OL, sier han. 

- Det er klart at dersom innholdet er tilgjengelig for TV 2 Sumo brukere så vil det påvirke seertallene. Allikevel er det slik at programmet har hatt gode tall hittil i år, så jeg vil si at det kan ha vært et godt trekk for å styrke TV2 Sumo. Det er alltid lurt å gi brukerne av en tjeneste en følelse av merverdi, dette bidrar meg å skape lojalitet til tjenesten, fortsetter Strand Teslo.

Han legger imidlertid til at det er et problem. En seere på TV 2 Sumo er mindre verdt enn en som ser på lineær TV.

- Det er dog slik den nye mediehverdagen til mange er og tilpasse seg denne er noe man må før eller siden. TV3 legger eksempelvis sitt innhold ut på TV3Play. Utfordringen er å få godt nok betalt per seer, og dette er kanskje lettere å ta tak i når man har en stor brukermasse fra før, sier TV-eksperten.

- På toppnivå innen drama

NRK har ikke valgt samme taktikk som TV 2 når det gjelder «Arvingane».

«Arvingane» er etter sigende den største danske dramasuksessen på flere år. Den forteller historien om familien og gården Grønnegaard. Den internasjonalt kjente kunstnerne Veronika Grønnegaard oppsøke Signe Larsen, og hun får vite familiehemmeligheten som får stor konsekvenser for både Signe og resten av familien.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

«Arvingane» omtales som en av danskenes største dramasuksesser.

Mens NRK kan skilte med et snitt på imponerende 725.000 seere, er det foreløpige tallet på ukens episode lavt til sammenligning.

Fakta: Arvingane

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Episode 1: 717.000

Episode 2: 733.000

Episode3: 762.000

Episode 4: 767.000

Episode 5: 741.000

Episode 6: 577.000 (foreløpig)


NRKs analysesjef Kristian Tolonen forklarer.

- Egentlig er ikke det tallet så lavt, da det bare er to dager gammelt. I løpet av uken har det kommet til i snitt 150.000 til 200.000 seere, som er inkludert nett-tv og opptak, så det tallet kommer til å gå oppover, sier han.

TV2 opplyser samtidig at deres totaltall vil øke med i snitt 100.000 om man regner med opptakene.

- «Arvingane» har tall som ikke ligger langt fra «Broen». «Broen» hadde mindre TV-seing og litt mer nett-seing og lå på i underkant av 800.000 seere per uke. «Arvingane» ligger på i snitt 670.000 på TV, samt omkring 60.000 på nett, sier Tolonen.

- Det er helt på toppnivå innen drama, legger han til, og understreker at kanalens norske dramasatsninger drar mer, men at det er grunn til å tro at de fleste i NRK er fornøyde med TV-tallene til «Arvingane» da det er en innkjøpt serie fra utlandet, fortsetter han.

Så langt har NRK vist seks episoder av serien.


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere