Nettavisen.no

Kontakt oss
RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
I mange år har politikerne kranglet på bakrommet om regulering av parkeringsbransjen. I mellomtiden har useriøse aktører tjent gode penger.
I mange år har politikerne kranglet på bakrommet om regulering av parkeringsbransjen. I mellomtiden har useriøse aktører tjent gode penger. (Mediehuset Nettavisen)

- Useriøse aktører kan holde på som de vil

Dette er de sju endringene som Forbrukerrådet krever.
Sist oppdatert:

I snart et tiår har det blitt jobbet med ny lovregulering av parkeringsbransjen, som selv bransjens egen interesseorganisasjon mener det er mange useriøse aktører i Norge.

Gebyrsatsene som mesteparten av bransjen bruker bryter bransjens egne regler, et klageorgan er på plass, men få av selskapene er medlemmer - og anklager om veldig tette bånd mellom klageorganet og bransjen selv er blant problemene.

År på år med krangling

Den rød-grønne regjeringen lovet gang på gang at reglene skulle komme, men ingenting skjedde.

Høyre-Frp-regjeringen har sagt de har tatt tak i saken, men etter et halvt år er det eneste konkrete «lekkasjer» av ting som var kjent for flere år siden. 

Årsaken er etter det Nettavisen erfarer krangel om detaljer betaling for bevegelseshemmede og organisering av parkering i kommunene. De nye reglene er så betente at en ikke ønsker å sende ut forslag på høring der det kan være stridspunkter.

Må gå til rettssak for 800 kroner

Nå har Forbrukerrådet fått nok. I tirsdagens DN går fagdirektør Anne Haabeth Rygg ut i en kronikk og legger ned syv krav som regjeringen må innfri.

- I dag er bare et av fire parkeringsselskaper med i Parkeringsklagenemda. Mange velger å stå utenfor ordningen fordi det koster å være med. Da har ikke forbrukere som for eksempel ønsker å klage på en bot annet valg enn å gå til retten. Det er en kostbar og tungvint vei for bilisten, skriver hun.

- Selskaper som velger å stå utenfor nemnden følger ikke praksisen der. Useriøse aktører kan dermed holde på som de vil, påpeker hun.

Fagdirektør Anne Haabeth Rygg.

Syv krav

Hun har derfor følgende krav til regjeringen:

- For å sikre forutsigbarhet må et felles regelverk omfatte flest mulige former for parkering og unntak fra regelverket må gjøres i minst mulig grad.

- Regelverket må gi like regler for skilting og sanksjonering av overtredelser.

- Betaling av parkeringsavgift må skje ved etterskuddsbetaling for at man skal betale for den faktiske bruken av parkeringsplassen.

- Nivået på kontrollavgift må være enhetlig og avgiftene må gjenspeile alvorligheten av overtredelsen.

- Det må stilles like krav til opplæring av dem som skal utøve parkeringstjenester.

- Det må bli krav til konsesjon for parkeringsselskaper.

- Det må være effektive verktøy for sanksjonering av parkeringsselskaper som opptrer i strid med regelverket.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere