NA24.no

- Vi har for mange kunder

Sist oppdatert:
Telenor mener for mange kunder er årsaken til selskapets store problemer denne uken.

Store deler av onsdagen hadde Telenor enorme problemer med sitt såkalte proffnett. Telenor omtalte dette i utgangspunktet som en feil med et analyseverktøy som skapte routingsfeil i GSM-nettet. Dette gjaldt utelukkende bedriftskunder i proff-nettet, og 3G-nettet var aldri påvirket.

Skylder på for mange kunder
Årsaken til dette skal ifølge Johannessen være at kundeveksten i proffnettet har vært i høyeste laget.

- Dette skyldes paradoksalt nok bra salg. Behovet for kapasitet har økt, og det har ført til ustabilitet som ble akutt på onsdag da dette slo ut i en gedigen feil, forteller informasjonssjef Arild S. Johannessen til Nettavisen.

Flere av Telenors proffnettbrukere opplevde å havne hos helt andre mottakere enn de de prøvde å få tak i, eller at de rett og slett ikke fikk ringt ut i det hele tatt.

LES OGSÅ: Enorme mobilproblemer

Årsaken til at det ikke gav problemer for vanlige brukere er fordi proffnettet kjører på egne systemer med ekstra funksjonalitet.

Feilen oppstod klokken 10.25, men skal ifølge Telenor ha blitt rettet etter under en time. Men rett etter klokken 14 oppstod igjen feilen, og denne gangen klarte ikke selskapet å rette feilen før i 23-tiden på kvelden.

Mange rare problemer
Nettavisen har mottatt en lang rekke rapporter på merkelige opplevelser som kunder i proffnettet har hatt. Det vanligste problemet er at det har vært problemer med å ringe, men mer merkelige ting har også skjedd.

Blant annet kunne Nettavisens nyhetsredaktør fortelle at han kom til Opplysningen 1881 da han forsøkte å ringe sin egen mobiltelefon fra fastnettet.

Vi har også fått rapporter om at mobiler har gitt beskjed om at en samtale venter, men at denne samtalen er fra nummeret som de allerede satt og snakket med.

Det har også vært tilfeller av mobiltelefoner som har ringt fra telefoner som ikke er i bruk, og nesten tomme SMS-meldinger har dukket opp fra avsendere uten at de har blitt sendt.

Vil hindre fremtidige problemer
- Sammen med leverandøren setter vi nå alt inn av eksperter på å finne ut hvorfor denne feilen har oppstått og hvordan det kan hindres i fremtiden, forteller Johannessen, som forteller at de nå jobber kontinuerlig med å utbedre kapasiteten i proffnettet.

I sakens anledning er det mange som blir bekymret for faktureringen. Ingen er interessert i å betale for samtaler til dyre betalingsnummer, særlig ikke når de egentlig ikke har ringt til disse numrene.

Ifølge Johannessen har Telenor litt forskjellige avtaler med forskjellige selskaper om hvordan slike situasjoner skal håndteres.

Skal ikke være problemer for privatkunder
For privatkunder beroliger Johannessen de som er redde for potensiell feilfakturering i fremtiden:

- Vi kan ikke utelukke at slikt kan skje, men det kan ikke skje uten at vi legger merke til det og at det dermed rettes opp i. Vi mener vi har kontroll på situasjonen, men skulle det være noe oppfordrer vi kunder om å kontakte kundeservice, forteller Johannessen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere