NA24.no

(Venture Factory)

- Vi sitter bare og finner opp nye ideer

Sist oppdatert:
Så langt har det resultert i fem selskaper.

Driften i Venture Factory startet for et år siden og oppstartsfondet har siden da lansert fem selskaper og åtte ulike nettsider i tre markeder.

Gründerfabrikk
Det høye tempoet tror administrerende direktør i selskapet, Even Aas-Eng, kommer fordi de en et selskap fylt med gründere.

- Det som skiller oss fra andre venture selskaper er at vi også er gründere og vi er gründere igjen, igjen og igjen. En ting er gode prosjekter, men det som er like viktig er at vi er gründere i mentaliteten, sier Aas-Eng til Nettavisen.

Venture Factory er et selskap som starter nye selskaper selv. De har svært lite penger å rutte med, men bruker det de har på å utvikle, lansere og drifte primært egne ideer.

Teamet består av et kreativt miljø på åtte stykker som er markedsførere, designere og forretningsutviklere.

- Det er folk her som har ideer og vi blir kontaktet av andre gründere. Det sitter flere personer her som har et brennende ønske om å ha en arena for å komme frem med tanker de går rundt å pønsker på. For oss er jo det også helt fantastisk, men vi kan ikke gjøre alt så mange prosjekter blir skrinlagt også her, sier Aas-Eng.

Et eksempel på et selskap som er et resultat av kreative møter i bedriften er MyMuse.

- Vi har ikke en superoppskrift på hvordan du får åtte stykker til å komme med de beste ideene på et fredagsmøte. De ideene kommer jo som et resultat av de menneskene som er her og kommer med de ideene, sier Aas-Eng.

Gründerfabrikken danner nye selskaper hele tiden. Tidsrekorden er å gå fra idé til første salg på fire uker.

- Morsommere enn Google
Designer og sjefsutvikler, Kristoffer Liabø, forteller at han lærer mye av å lufte ideer sammen med en gruppe kreative hoder.

- Et annet aspekt av det er at folk blir motivert til å bygge noe. I Google jobber man 20 prosent med egne ideer, men her er det 100 prosent med egne ideer. Vi sitter bare og finner opp nye ideer. Det er veldig motiverende og det er derfor vi klarer å komme opp med så mange nye ideer også, sier Liabø.

Noen ganger kan det være svært utfordrende å måtte jobbe som gründer på denne måten. Gründerfabrikken har satt i gang prosjekter der de ikke har særlige kunnskaper om markedet eller produkter. På grunn av lavt budsjett har ikke Venture Factory råd til å hyre inn folk til å hjelpe med innkjøp av produkter. Derfor har ansatte måttet trå til å jobbe som designere til kolleksjoner.

- Vi er mye mer et kompetansemiljø enn vi er et pengemiljø, sier Aas-Eng.

Kan ikke gjøre dette for alltid
Det første året har vært en suksess for gründerfabrikken. Omsetningen i porteføljeselskapene ender i underkant av 10 millioner kroner i 2013 og Venture Factory ser for seg en kraftig vekst i årene som kommer.

- Det er jo nettopp fordi at den gjengen som jobber her er gründere, men vi er gründere i et selskap som lever av nye selskaper. Viss ikke det var slike mennesker, da ville vi ikke fått dette til, sier Aas-Eng.

Han anslår at de i 2014 vil komme til å lansere tre til fem nye selskaper. Målet for 2014 er 30 millioner kroner i omsetning og 60 millioner kroner i 2015.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere