RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Virusadvarsler er reklame

Sist oppdatert:
Stadig flere advarer mot virus som rettes mot mobiltelefoner. Sony Ericsson omtaler advarslene som ren markedsføring.

Mens mobiltelefonene blir stadig mer avanserte, øker også muligheten for at virusmakere kan lage virus som er effektive mot telefonene. Derfor er også 2005 året der en har oppdaget svært mange mobilvirus sammenlignet med tidligere år.

Brukeren har ofte skylda
At mobilvirus kommer, og allerede har hatt en viss utbredelse, er hevet over enhver tvil. Likevel er det svært få som faktisk har blitt utsatt disse virusangrepene. I de tilfellene der det har skjedd, har det ofte værte brukeren sin feil ved å aktivt ta imot en fil fra en ukjent mobiltelefon gjennom Bluetooth.

Flere sikkerhetsselskaper har den senere tiden advart mot trusselen som mobilvirus utgjør. McAfee antar at det i 2006 vil komme 726 nye virus for mobiltelefoner – det er nesten to om dagen.

Ikke overraskende sier selskapene samtidig at noe av årsaken til at trusselen mot mobiler er stor, er fordi brukere i liten grad installerer sikkerhetsprogramvare på mobiltelefonene.

Advarslene er tull
Sony Ericsson mener derimot at disse advarslene er tull.

- Vi har ikke sett en eneste reell trussel. Har du en vanlig mobiltelefon, er det ingen grunn til bekymring, sier Per Alksten, nordisk markedssjef i Sony Ericsson til Computerworld.

Alksten sier at det finnes enkelte trusler der ute, og da særlig mot det avanserte mobiloperativsystemet Symbian S 60, men at det generelt er liten risiko. Derimot karakteriserer han advarslene fra sikkerhetsselskapene på denne måten overfor Computerworld:

- Det er regelrett markedsføring for dem.

Les flere IT-saker på våre IT-sider.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere