RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Kjærestene Martin Østgård og Susanne Marie Lysen syntes det var kult og ga julestemning da juletraileren til Coca-Cola var på Strømmen fredag ettermiddag.
Kjærestene Martin Østgård og Susanne Marie Lysen syntes det var kult og ga julestemning da juletraileren til Coca-Cola var på Strømmen fredag ettermiddag. Foto: Torstein S. Throndsen (Romerikes Blad)

– Coca-Cola representerer en trussel mot norsk kultur

Sist oppdatert:
– Coca-Cola har klart å bli en del av juletradisjonen.

(Romerikes Blad) STRØMMEN: – Dette får jeg skikkelig julestemning av, utbryter Martin Østgård, da han og kjæresten Susanne Marie Lysen oppdager den røde juletraileren til Coca-Cola utenfor Strømmen storsenter fredag ettermiddag.

Et par strakser senere, og kjæresten har foreviget et minne om Østgård foran den ikoniske traileren. Mange andre gjorde nøyaktig det samme.

Som påtroppende administrerende direktør i det norske Coca-Cola-konsernet og eidsvolling Stein Rømmerud sier, juletraileren til Coca-Cola har blitt et reklamefenomen helt siden den på 90-tallet kjørte jula inn på tv-reklamer.

– Vi prøvde ett år en tv-reklame uten juletraileren. Da fikk vi telefonstorm, forteller han til Romerikes Blad

– Eier ikke jula

Førstelektor Karl-Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen sier at markedsføringen til Coca-Cola inn mot jul utvilsomt har stor verdi for konsernet.

– Coca-Cola har klart å bli en del av juletradisjonen. Dermed blir brusen en enkel måte å markere høytid på også i mer hverdagslige deler av året, ifølge førstelektoren til Romerikes Blad

– Coca-Cola representer gjerne storkapitalen, overvektige usunne barn, amerikanisering og derfor en trussel mot norsk kultur. Men ved å komme med jula, blir Coca-Cola familieliv, glade barn og norsk, fortsetter han, og tror at Coca-Cola vinner langt mer på dette enn å gå inn i de negativt ladede diskusjonene knyttet til brusen.

Viktig salgsmåned

Visitten til Coca-Cola på Strømmen storsenter var del av en turné som har gått land og strand rundt i Norge. Juletraileren har reist fra sted til sted og delt ut gratis prøvesmaker av Coca-Cola. Inne på storsenteret kunne folk få et bilde av seg selv og den «profesjonelle» julenissen Tor Dale.

– Desember er en veldig stor salgsmåned for oss, påpeker Rømmerud. Folk handler inn til høytid og mange middager.

– Derfor bruker vi nissen som tema, både på etiketter, flasker og reklamevideoer, sier Rømmerud, som forteller at julenissen til Coca-Cola ble tegnet i 1931.

Året etter lagde Walt Disney en tegnefilm med karakteren som har blitt den moderne julenissen.

Les flere saker hos Romerikes Blad.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere