RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
VIL HA REKLAMESKILLE: Men sin egen avis vil ikke Bernt Olufsen kommentere.
VIL HA REKLAMESKILLE: Men sin egen avis vil ikke Bernt Olufsen kommentere. Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

– Er villig til å rive ned sin egen sjel

Sist oppdatert:
VG selger klær i egne artikler.

VGs motenettsted MinMote får hard medfart. Nettstedet har begynt å lenke til nettbutikker når de omtaler enkelte produkter.

Bak bildene i artikler skjuler det seg en lenke til nettbutikker som selger kjolen. Slikt blir det bråk av.

– Det er en helt uhørt kobling som svekker det skarpe skillet som det skal være mellom tekst og reklame, sier etikkekspert Gunnar Bodahl Johansen ved Institutt for journalistikk til Nettavisen.

Det var NRK som først omtalte saken.

Vil ikke kommentere

Tidligere VG-redaktør Bernt Olufsen mener at for å bevare troverdigheten er det viktig at journalistikk og reklame er tydelig atskilt fra hverandre. Det skrev han i VG for noen uker siden.

Nå risikerer han å møte seg selv i døren.

– Jeg har ikke sett noe av det du snakket om, så det er umulig for meg å si. Jeg er generelt tilbakeholden med å kommentere mine etterfølgere sitt arbeid i detalj, sier Bernt Olufsen til Nettavisen.

Saken fortsetter.

Årets julebordsesong er i gang og det er tid for å finne frem festantrekket. Vi har plukket ut seks trendy budsjett-kjoler du kan bruke gjennom hele festsesongen, heter det saken fra Minmote.no som nå får kritikk.


Olufsen er i dag redaktør hos VG-eier Schibsted.

– Er koblingene skjult reklame, og mener du dette er et brudd på Vær Varsom-plakaten?

– Jeg tror ikke jeg skal gå inn og vurdere mine etterfølgeres redaksjonelle vurderinger. Jeg er opptatt av at det skal være et tydelig skille, sier han.

Delte meninger i VG-huset

I VG er det delte meninger om bruken av reklamelenker i artikler.

Avisens klubbleder har tidligere rykket ut i debattinnlegg i Aftenposten og oppfordret lesere til å klage til Pressens Faglige Utvalg når reklame kamufleres som journalistikk.

– Dette er en diskusjon vi har hatt i VG også, selvfølgelig. Dette er noe redaksjonsklubben har diskutert med ledelsen. Det er også noe som hele huset har diskutert. Heldigvis er det høy takhøyde, sier Dennis Ravndal i VG til Nettavisen.

– Jeg synes dette med fordel kunne vært bedre merket. Det er viktig at vi er tydelig på at dette er reklame. Jeg er redd for at dette kan skade avisens redaksjonelle troverdighet, fortsetter han.

Harald Klungtveit i Dagbladet skrev debattinnlegget sammen med Ravndal.

– Jeg har lest og saumfart disse artiklene tre-fire ganger nå, og skjønner ennå ikke hvor journalistikken slutter og reklamen begynner eller motsatt. For meg som leser er dette en smørje av annonsører og redaksjon, der jeg ikke har noen forutsetninger for å vite sikkert hvor mye av VGs produktomtaler som er basert på salgsprovisjon eller andre kommersielle bindinger, sier klubblederen i Dagbladet.

– Det er bra at dette allerede er klaget inn til PFU, hvis ikke hadde jeg nok gjort det selv. Hvis dette ikke er et forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold, så har jeg misforstått hva begge deler er for noe, fortsetter han.

Selger sin egen sjel

Etikkekspert Gunnar Bodahl Johansen mener reklamelenkene er et resultat av en stadig mer økonomisk skviset presse.

– Dette er et resultat av at pressen er på intens jakt etter inntekter. Pressen er da villig til å rive ned sin egen sjel - man er villig til å bruke journalistikken for å skape inntekter, sier han og fortsetter:

– Dette vil endre journalistikkens karakter.

Sjefen for MinMote skriver i en E-post til nettstedet Journalisten at lenkene i artikkelen artikkelen monteres av en tredjepart i VGs e-commerce-avdeling etter at artikkelen er skrevet.

– Leserne våre har lenge etterspurt en kortere vei fra artikkel til kjøp, og det kan vi endelig gi, enten det er via vår affiliate-avtale eller at vi direktelenker til nettbutikker hvor produktet finnes, skriver Bjørn.

Nettavisens journalist har tidligere jobbet i VG.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere