RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
UTESTENGT: Rullestolbrukerne Live Cecilie Holen og Erik Breiven var to av beboerne som opplevde å bli nektet adgang til restauranten. Med var også Zargan Dudaeva (t.h.), som sammen med kollegene Nina Korvald og Kari Helene Nilsen reagerer sterkt. I bakgrunnen: Bjørn Forsberg.
UTESTENGT: Rullestolbrukerne Live Cecilie Holen og Erik Breiven var to av beboerne som opplevde å bli nektet adgang til restauranten. Med var også Zargan Dudaeva (t.h.), som sammen med kollegene Nina Korvald og Kari Helene Nilsen reagerer sterkt. I bakgrunnen: Bjørn Forsberg. Foto: Kay Stenshjemmet (Romerikes Blad)

– Sa de mistet kunder på grunn av oss

Sist oppdatert:
De tre handikappede rullestolbrukerne og ledsagerne ble nektet adgang til kinarestauranten.

– Da vi åpnet døra, kom en av de ansatte mot oss og stengte inngangen med kroppen sin. Hun sa vi ikke fikk lov å komme inn fordi de mistet kunder på grunn av oss. Det var en forferdelig beskjed å få. Det gjorde vondt langt inne i hjertet, forteller Zargan Dudaev til Romerikes Blad

Hun jobber i bofellesskapet Bekkedroga på Sørumsand der Live Cecilie Holen (27), Erik Breiven (41) og Britt Bjerke (71) bor – trioen som onsdag opplevde å bli nektet servering.

I et par år har det vært tradisjon at bofellesskapet onsdager tar turen til kinarestauranten Shanghai House på Bjørkelangen for å spise lunsj.

– Maten er god og det er god plass til rullestolene, forteller Kari Helene Nilsen, som også jobber i bofellesskapet.

Men nå må de finne seg et nytt stamsted.

LES OGSÅ: LEDER: Apartheid på Bjørkelangen

– Må ta hensyn til andre

Innehaver Chenglong Dong bekrefter episoden fra onsdag denne uka.

– FÅTT KLAGER: Innehaver Chenglong Dong sier han har fått klager på at de handikappede forstyrrer de andre gjestene.


– Andre kunder har klaget over at de bråker, forklarer han.

– Oppleves det veldig forstyrrende å ha dem som gjester?

– Ja. De roper og skriker og banker i bordet. Jeg må også ta hensyn til at andre gjester vil spise maten i ro og fred.

Men et er ikke bare støynivået Dong reagerer på:

– De spiser også lite. Noen av dem bestiller bare barnemenyer, eller pommes frites til 30 kroner, et glass vann og noen kuler is. Vi driver et spisested, sier han.

– Er ikke dette diskriminering?

– De kan få komme, men da må de være rolige, svarer han.

– Men å nekte noen adgang, er ganske dramatisk?

– Det er min restaurant og jeg som bestemmer. Jeg har drevet her i sju år, og det er første gangen jeg gjør slikt, svarer han.

– De er mennesker!

Kari Helene Nilsen avviser at de bråker veldig mye.

– De har ikke språk. Selvfølgelig lager de lyder, men ikke mer enn hva vi andre gjør når vi sitter rundt bordene og snakker sammen, mener hun.

Hun hevder dessuten at kun én i følget på seks har pleid å bestille barnemeny.

– Vi lever i 2015 og dette er ikke annet enn ren, skjær diskriminering. De er mennesker de som oss! sier Nilsen oppgitt.

Zargan Dudaeva får fremdeles vondt i magen av å tenke på onsdagen:

– Hvordan skulle vi forklare dem årsaken til at de ikke fikk maten de hadde gledet seg til? Jeg fikk skikkelig vondt av dem.

Kari Helene Nilsen ser ikke bort fra at noen i trioen også kan ha fått med seg opptrinnet i restaurantdøra.

– De skjønner ofte mer enn vi tror...

Men mat måtte de jo ha.

– Lunsjen ble tatt hjemme på Sørumsand. Det ble frokostblanding og knekkebrød.

– I utgangspunktet er dette ulovlig

Likestillings- og diskrimineringsombudet sier det som utgangspunkt ikke er lov å nekte denne gruppen personer servering.

– Det soleklare utgangspunktet i diskriminerings- og tilgjengelighetslovens paragraf 5 er at dette er forbudt, sier avdelingsdirektør Åsulv Solstad, som understreker at han ikke kan uttale seg om denne konkrete saken.

– Men vi har en ganske lik sak fra et serveringssted i Bergen, der tre personer med nedsatt funksjonsevne og tre miljøarbeidere ble bedt om å forlate stedet. Årsaken var klager fra nabobordet. Konklusjonen her var at det var i strid med forbudet mot diskriminering, opplyser han.

Solstad mener en innehaver ikke bare kan si «min restaurant, jeg bestemmer», ut fra gjeldende regelverk.

– De ansatte ved institusjonen er hjertelig velkomne til å kontakte oss for å få råd og veiledning, sier avdelingsdirektøren. 


Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere