RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
12.000: Norwegian-sjef Bjørn Kjos må punge ut med 12.000 kroner dagen, hvis en pilot jobber på en fridag
12.000: Norwegian-sjef Bjørn Kjos må punge ut med 12.000 kroner dagen, hvis en pilot jobber på en fridag Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)

1.142.172 kroner tjener en Norwegian-kaptein

Sist oppdatert:
Jobber 17 dager i snitt i måneden og får 12.000 kroner for å jobbe en ekstra dag. Fra i morgen rammer de halve flytrafikken i Norge.

Onsdag trappes Norwegian-streiken opp. Parat og Norwegians pilotforening tar ytterligere 615 piloter ut i streik.  Totalt vil 685 Norwegian-piloter da være i streik.

Nettavisen har spurt Norwegian om hva en pilot og kaptein tjener i Norwegian. 

Tallene viser at en Norwegian-kaptein i Norge tjente i snitt 1.142.172 kroner i 2014.

- Dette er de harde fakta. Tallene er hentet rett ut i fra lønns- og økonomisystemene våre. Dette gjelder ansatte i Norwegian Air Norway og inkluderer ikke operative ledere i morselskapet Norwegian Air Shuttle, sier kommunikasjonsdirektør Anne Sissel Skånvik i Norwegian til Nettavisen.

Langt og vondt
Norwegians norske piloter er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway AS.

- Vi er forberedt på at dette blir langt og vondt for oss alle, sier kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad i Parat til Nettavisen.

- Tarifflønnen deres er fra en begynnerlønn fra 350.000 kroner til 1.085.000 kroner, fortsetter Sigmundstad.

Mens en kaptein i Norwegian tjente i snitt 1.142.172 kroner i fjor, tjente en pilot 744.468 kroner i snitt.

Sammenlignet med andre Norwegian-piloter i andre land, tjener de norske pilotene mest.

(Saken fortsetter under tabellen)

Average Annual Compensation Package - Pilot - CPT
Pilot Base Norway Spain England USA Thailand
NOK 1 142 172 1 075 345 1 083 870 - 1 070 317
USD 150 264 141 472 142 594 - 140 811
EUR 129 337 121 769 122 735 - 121 200
Average Annual Compensation Package - Pilot - FO
Pilot Base Norway Spain England USA Thailand
NOK 744 468 622 527 628 190 - 641 131
USD 97 942 81 900 82 645 - 84 347
EUR 84 302 70 493 71 135 - 72 600
Average Annual Compensation Package - Pilot - SCCM
CabinCrew Base Norway Spain England USA Thailand
NOK 488 712 197 635 317 576 292 110 285 543
USD 64 295 26 001 41 767 37 430 37 566
EUR 55 341 22 380 35 950 33 078 32 334
Average Annual Compensation Package - Pilot - CCCM
CabinCrew Base Norway Spain England USA Thailand
NOK 448 368 171 454 280 045 268 167 242 862
USD 58 987 22 556 36 843 35 280 31 951
EUR 50 772 19 415 31 712 30 367 27 501

- Dette viser at norske piloter ikke er overbetalte. Pilotene har i alle år vært i en internasjonale konkurranse hvor lønningen i større grad har vært avhengig av i hvilke selskaper man har jobbet i, sier Sigmundstad i Parat.

Fakta om Norwegian-pilotenes lønnskompensasjon og arbeidstid:

  • Lønn: Snittet 2014 for kaptein 1.142.172 kroner og pilot 744.468 kroner
  • Jobb på fridag: Kaptein 12.000 kroner, styrmann 7.900 kroner
  • Arbeidstid: 17 dager i måneden, rundt 750 timer i året
  • Pensjon: Ytelsespensjon
  • Forsikring: LOL - 60G - engangsutbetaling 5,3 millioner kroner


Dagslønn 12.000 kroner
Hvis en kaptein blir bedt om å jobbe på en fridag og takker ja, får kapteinen 12.000 kroner i ekstra lønn tilsvarende en dobbel dagslønn, samme hvor lenge kapteinen jobber. For en styrmann på øverste trinn er kompensesjonen 7.900 kroner.

Forsikringen er en såkalt Loss of License-forsikring (LOL), som ved siste siste lønnforhandlinger økte fra 30G til 60G. Det betyr at piloter som ikke får fornyet flysertifikatet sitt, får en engangsutbetalingen på 5,3 millioner kroner, skattefritt.

19 piloter fikk over fem millioner i fjor
I fjor var det 19 piloter som ikke fikk fornyet lisensen, mens det året før var tre. Hittil i år har nye fem piloter mistet lisensen, mens ytterligere har søkt, ifølge Norwegian.

Pilotene er også de eneste blant de Norwegian-ansatte som fortsatt har ytelsespensjon. Dette er imidertid pilotene villige til å forhandle om.

- Det som skjedde ved forrige tariffforhandling var at Norwegian flyttet pilotene fra ytelsespensjon til innskuddspensjon uten å snakke med dem. Det tapte Norwegian på i retten, som kalte det et grovt tariffbrudd, sier Sigmundstad i Parat.

- Denne gangen har vi lagt ytelsespensjonen i forhandlingspotten sammen med LOL-forsikringen og dette med fleksibilitet, sier Sigmundstad videre.

Dette er kravene fra Norwegian-ledelsen til pilotene:

  • Pensjon - Gå over til innskuddspensjon
  • Arbeidstid - Jobbe 1,5 dager i måneden ekstra
  • Lønnsfrys
  • Forsikringordningen - Redusere utbetalingen fra 60G


Parat på sin side stiller krav om at forhandlingene skjer i morselskapet NAS og ikke i datterselskapet NAN, hvor de pilotene er ansatt.

- Vi må ha en avtale med en relle arbeidsgiver. Det vil si med den parten som bestemmer med hvem som skal utføre noe, hva som skal utføres og hvor det skal utføres. Hvem tror du det er i Norwegian-systemet? Jo. Det er jo NAS. Det er NAS som har HA-funksjonen. Ergo så må NAS være en del av dette, sier Sigmundstad.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere