RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Sundet mellom Bygdøy og Killingen i Oslo.
Sundet mellom Bygdøy og Killingen i Oslo. Foto: Halvard Alvik (Scanpix)

Derfor er de illsinte

Sist oppdatert:
Kjemper med nebb og klør for sin lukrative business.

Store penger kan bli borte for eierne av Sjøsenteret Killingen. Det er årsaken til hele rabalderet rundt Bygdøy Sjøbad i Oslo.

Siden slutten av nittitallet har Tim Wang vært nærmest enerådende ved sjøbadet. Som daglig leder i Sjøsenteret Killingen har han leid ut båtplasser og drevet båtverksted for ordentlig storfolk og aspirerende småfolk i Osloområdet.

NA24 - din næringslivsavis

Helt til april 2007. Da gikk den gunstige leiekontrakten med staten ut. Tim Wang ble bedt om å flytte fra sjøbadet.

Og han tente på alle pluggene.

- Ja, selvfølgelig. Men vi er forbanna også fordi vi ble lovet av Slottsforvaltningen en forlengelse av kontrakten på lik linje med KNS og videre av statsråd Morten Meyer at driften her ute skulle ut på anbud. Men så, i et brev datert 30. september 2005, fikk vi vite at det ikke skulle ut på anbud likevel, sier daglig leder Tim Wang til NA24.

Når Staten heller vil ha badestrand enn marina der Sjøsenteret holder til, gjør det dype innhogg i lommebøkene til Wang og partner Tor Eggesvik. Wang eier 65 prosent av aksjene i Sjøsenteret, Eggesvik eier de resterende 35 prosentene.

- Rammes hardt
- Som næringsvirksomhet rammer det dem hardt, sier generalsekretær i KNS Jan-Erik Næss til NA24, om at Sjøsenteret mister leiekontrakten med staten.

Tim Wang og partner Tor Hilmar Eggesvik har tjent gode millioner gjennom Sjøsenteret. Som NA24 skrev tidligere i dag har de drevet med marginer på 40 prosent og hentet ut over 20 millioner kroner i utbytte.

Les også: VENT1: Båtplasser er drømmebutikk

Ikke bare mister de vinteropplaget og må flytte båtverkstedet ut på øya Killingen. Verst for dem er at de mister retten til å drifte rundt 100 av 500 båtplasser. De rundt 100 plassene det er snakk om er i dag tilgjengelige fra landsiden, mens de resterende 400 ligger ute på øya Killingen.

Wang og Eggesvik har mobilisert alle krefter.

Les også: Vill vest på Bygdøy

De har anlagt tvist mot staten:

Wang mister hundre plasser
- Hvis tvisten går i statens favør mister Sjøsenteret de 100 båtplassene. Vi er pålagt å opprettholde driften av disse. Om vi eller Sjøsenteret drifter er ikke så nøye for oss, sier generalsekretær i KNS Jan-Erik Næss til NA24.

Men for Sjøsenteret har denne tvisten alt å si, ifølge Tim Wang.

- Ja, taper vi tvisten, er det bare å legge ned. Vi må det. For vi har ingen tilgang til øya hvis vi taper alt. De skal ikke ha noe med Tim Wang å gjøre, det er det det dreier seg om. Mye av vårt livsgrunnlag fratas, sier Wang til NA24.

Han hevder også at dersom staten vinner tvisten om retten til brygga, vil det få konsekvenser langt utover Bygdøy Sjøbad.

- Krig mot en liten mann
- Hvis staten får medhold i at de eier til midten av sundet her, så vil det føre til kaos i hele Norge. Staten, KNS og undertegnede kunne laget det flott her. I stedet kjører staten krig mot en liten mann. Jeg måker og sørger for at det er rent og ryddig her, og nå som staten har tatt over ser det ut som en svinesti, sier Wang.

Mens Wang har null i formue og en fjorårsinntekt på nesten 1,2 millioner kroner, ifølge skatteligningen, har partner Eggesvik 17 millioner kroner i formue og null i inntekt.

Sammen kjemper de for butikken.

- Jeg tror ikke vi taper den tvisten. Nå har vi to midlertidige forføyninger mot staten. Det er tragisk at en liten mann og staten ikke kan sette seg ned å bli enige. Dette er et diktat fra staten. Staten sier opp i stedet for å komme til enighet. Det har gått prestisje i saken. Jeg synes det er innmari leit, sier Wang.

Han forteller at mange har engasjert seg - både Killingen Båtforening og Kongelig Norsk Båtforbund har jobbet for å fylle opp Fornyingsdepartementets brevkasse.

Les også: Kongelig klinsj med statsråden

Men det gjør ikke båteierne
Rett før jul oppfordret styreleder i Killingen Båtforening medlemmene til å skrive krasse brev til departementet og ministeren. Båteierne er bekymret for båtplassene sine.

Les også: - Båtplass ingen menneskerett

Men det har de liten grunn til, skal vi tro både politikerne, byråkratene og Kongelig Norsk Seilforening (KNS).

For selv om Wang og Eggesvik mister båtplasser og business, betyr ikke det at båteierne vil gjøre det samme. Tvert imot kan det bety billigere båtplasser for de hundre som har plassene sine fra landfestet. KNS har forpliktet seg å drifte de videre, og det til kostpris.

- Jeg tror våre priser er konkurransedyktige. Vi har ingen eiere som henter ut utbytte ved årets slutt, sier KNS' Jan-Erik Næss. Han understreker at KNS ikke er i konflikt med Sjøsenteret Killingen.

- Vi har en leieavtale på 60 år og er ikke part i saken, men vi følger med på det som skjer. Vi er lykkelige over at vår virksomhet er definert inn i verneplanen, i motsetning til Sjøsenteret som er definert ut, og må drive videre fra Killingen, forteller Næss.

- Vil stå i kø for å overta
Dagens båteiere vil få førsteretten på plassene. Næss har heller ingen tro på at de plassene ute på øya Killingen vil forsvinne, selv om Wang sier han kommer til å legge ned.

- Nei. Det er politisk umusikalsk å foreta seg noe som skulle fjerne båtplasser i Oslo. Jeg tror båtplassene kommer til å eksistere videre, sier Næss til NA24.

Fornyings- og administrasjonsdepartementet har også lovet at alle plassene skal bestå. Statsråd Heidi Grande Røys har lovet dette personlig i et innlegg i VG.

Både Næss og politisk rådgiver i Fornyings- og administrasjonsdepartementet, Jørund Leknes, hevder at interessen for å drive båtutleie i Oslo er så stor at det alltids vil være noen som vil drive båtutleie i Oslo og at det er så god business at folk vil stå i kø for å overta, dersom Wang og Eggesvik skulle legge inn årene.

- Marina passer ikke inn
Statens visjon er allerede i ferd med å manifestere seg. Stranden er så godt som ferdig. På 1950-tallet var det et svært populært sjøbad, og det er dette staten vil gjenskape. Området er beskrevet som et av de mest naturskjønne på Bygdøy og det er et lunere område enn både Paradisbukten og Huk.

- Jeg tror staten kommer med en god løsning og jeg skjønner at de mener at marinavirksomhet med kraner ikke passer inn i en grønn lunge for byen. Men jeg forstår også Tim Wang som bare har fått beskjed om at det er slutt på kontrakten, uten at det har blitt åpnet for forhandlinger, sier Næss.

- Vi er alle enige om at en forskjønning av området er bra og ønsker den hjertelig velkommen. Men her prater vi om en badestrand som brukes to måneder i året, i stedet for tilnærmet helårs næringsvirksomhet. Her er det marginalt med folk, det er på Huk de samles, sier Wang.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere