Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
Foto: Fred. Olsen Produtions

Tankgigant nærmere strandsetting

Verdens største skip er fortsatt uten ny kontrakt og opphugging kan bli utfallet.

Verdens største supertanker, nå lagerskipet Knock Nevis (mest kjent under navnet Jahre Viking), kan være på vei til opphuggere i Asia. Det går frem av tredje kvartalsrapporten fra Fred. Olsen Production.

Selskapet som leier ut spesialskip til oljeproduksjon og -lagring, såkalt FPSO’er og FSO’er, vurderer nemlig nå et salg av giganten til opphugging som et av alternativene for skipet. De fortsetter imidlertid markedsføres Knock Nevis med tanke på nye kontrakter.

Verdens største
Knock Nevis er nå flyttet til Fujairah ved inngangen til Den arabiske golf hvor skipet gjennomgår rengjøringen etter å ha avsluttet kontrakten som lagerskip på Al Shaheen-feltet utenfor Qatar i august. Arbeidene forventes ferdigstilt rundt nyttår.

Knock Nevis ble opprinnelig bygget i 1979 med en størrelse på 480.000 dødvektonn for et gresk rederi under navnet Seawise Giant av Sumitomo-verftet i Japan. Rederiet kunne imidlertid ikke gjør opp for seg og skipet ble solgt til Hong Kong-rederen C.Y. Tung som samtidig forhandlet frem en forlengelse av skipet som gjorde det til verden største.

Tankskipet ble dermed levert som verdens lengste og største tankskip. Knock Nevis har en lengde på voldsomme 458 meter, som slår selv skyskraperen Petronas Towers i den malaysiske hovedstaden Kuala Lumper som er på 452 meter. I størrelse er skipet på heftige 564.763 dødvekttonn og har en bredde på 69 meter.

Skipet ble under Irak-Iran-krigen utbombet i golfen og erklært et totalt tap i 1986. I 1989 kom skipsvraket på Sandefjordsrederen Jørgen Jahres hender og ble sendte til Keppel-verftet for opprustning. I 1991 ble supertankeren igjen satt inn i kommersiell frakt av råolje under navnet Jahre Viking. I 2004 ble skipet overtatt av Fred. Olsen Production og konvertert til lagerskip.

Tregt, men bedre
Fred. Olsen Production, FOP, melder i onsdagens kvartalsrapport om et fortsatt tregt marked for produksjonsskip, men ser indikasjoner på at markedet kan være på vei mot en mer normal situasjon. De peker på de to FPSO-kontraktene som ble inngått i kvartalet som de første siden 2008.

Selskapet hadde tredje kvartal driftsinntekter på 29,7 millioner dollar og et driftsresultat på 2,8 millioner. I samme periode i fjor var driftsinntektene på 24,4 millioner dollar og driftsoverskuddet på 7,5 millioner dollar. Svekkelsen skyldes i hovedsak en økning i avskrivningen fra 2,1 til 10,4 millioner dollar.

Nettoresultatet endte på minus 1,5 millioner dollar u tredje kvartal, mot pluss 1,7 millioner i samme periode i fjor.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus