NA24.no

Foto: Paul Sakuma (AP)

300.000 iPad-er på én dag

Sist oppdatert:
Apples vidundermaskin har skapt hysteri i USA.

Lørdag ble Apples mye omtalte iPad lagt ut for salg.

Les mer: iPad-hysteri i USA

I løpet av den første dagen sikret mer enn 300.000 kunder seg et eksemplar av det nye vidunderet, melder nyhetsbyrået AP. Salgstallene fra Apple inkluderer forhåndsbestillingene som har blitt gjort siden nyheten om den nye krysningen av en mobiltelefon og en bærbar PC ble kjent i slutten av januar.

Foreløpig er det bare den billigste versjonen som er lagt ut for salg, men det er ventet at salget av den dyrere versjonen, som gjør det mulig å koble til internett via mobilnettet, blir å finne i hyllene senere denne måneden.

Ifølge Apple har iPad-eierne allerede lastet ned mer enn én million applikasjoner fra selskapets egen nettbutikk, App Store. I tillegg skal de kjøpt mer enn 250.000 elektroniske bøker bare i løpet av lørdagen.

Bare i USA
Foreløpig er iPad kun tilgjengelig i USA, men det er ventet at iPad vil komme til Norge i løpet av sommeren eller høsten i år.

De siste dagene har amerikanske teknojournalister sluppet sine anmeldelser av den nye må ha-dingsen, og tilbakemeldingene er nesten bare positive.

- Jeg tror denne nye, nydelige trykkskjermsapparatet fra Apple har potensialet til å forandre grunnmuren i portabel databruk, og til å utfordre laptopens overlegenhet. Det kan til å med få fart i utviklingen av fingerdrevet, multitouch grensesnitt, slik at det vil kunne overta for musedrevne brukergrensesnitt, skriver Walt Mossberg i The Wall Street Journal.

- En vinner
Også i avisen USA Today er de henrykte over Apples nye vidunderbarn.

- Den første iPad-en er en vinner. Den framstår som en formidabel ebok-leser-rival for Amazons lesebrett Kindle. Den gir portable spillmaskiner fra Nintendo og Sony et nytt kappløp. I tillegg vil iPad-en suge opp penger fra massemarkedsinteresser innen tablet-datamaskiner, noe tablet-visjonæren og Microsoft-grunnlegger Bill Gates bare kan drømme om, skriver journalisten Ed Baig i USA Today.

Flere anmeldelser:
En lang rekke andre journalister har også testet iPad og her kan du lese deres anmeldelser.

David Pogue, The New York Times

Andy Inhatko, Chicago Sun Times

Tim Gideon, PCMag.com

Bob LeVitus, Houston Chronicle

Xeni Jardin, Boing Boing

Omar Wasow, TheRoot.com

- Blir suksess
Også journalist Lars Wærstad i Spillmagasinet spår iPad suksess.

- Spørsmålet er ikke om nettbrettet blir en suksess. Spørsmålet er hvor stor den blir, skriver han i en kommentarartikkel.

Maskinen er utstyrt med berøringsskjerm og har støtte for trådløst internett, Bluetooth og innebygget 3G-støtte (kun enkelte modeller).

Forventningene til iPads betydning er stor. Apple har revolusjonert hvordan vi lytter til musikk ved innføringen av iPod siden lanseringen i 2001 og med iPhone (lansert i 2007) ble brått mobiler med berøringsskjerm populært og Apples mobil en salgsuksess.

Se Apples egen presentasjon av iPad her:

Apple håper med iPad og konkurrere (for ikke å si utkonkurrere) Amazons lesebrett Kindle. Apple lanserte samtidig med iPad tjenesten iBooks, hvor Apple-kunder kan kjøpe e-bøker. Disse bøkene kan de så lese på iPad-en.

3067

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere