RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Youtube/AFP

- Aldri sett noe lignende

- Det er tydelig at dette er noe som treffer og appellerer til vår delekultur.
Sist oppdatert:

Joseph Kony var det alle snakket om på onsdag. En internettkampanje som tar sikte på å gjøre navnet verdenskjent, tok virkelig av og ble spredd i enorm fart.

Da Nettavisen først omtalte saken onsdag morgen hadde filmen som presenterer saken 165.000 visninger. Dagen etter har filmen over 32 millioner visninger og nesten 900.000 har «likt» videoen.

I tillegg har den blitt delt ekstremt mye på Facebook, og hashtagen #StopKony og lignende har gått sin seiersgang på Twitter. Over 36.000 nordmenn har blitt med i gruppen KONY 2012 NORWAY på Facebook.

Les også: - Kony er verdens verste massemorder

Kampanjen har i tillegg fått med seg kjendiser som Rihanna, George Clooney, Taylor Swift og mange fler.

- Tydelig at det er noe som treffer
Svein Tore Marthinsen er valganalytiker og ekspert på sosiale medier. Han mener det aldri har vært en kampanje som har slått seg opp så fort.

- Blant mine venner har jeg aldri sett noe lignende. Det er tydelig at dette er noe som treffer og appellerer til vår delekultur, sier Marthinsen til NA24.

Han mener at noe av årsaken til den massive oppslutningen, er virkemidlene som er brukt i filmen.

- Filmskaperen bruker seg selv, sønnen og en venn i filmen, noe som gjør filmen veldig personlig. I tillegg omhandler den en forferdelig sak, noe som gjør at mange får lyst til å dele filmen, sier eksperten på sosiale medier.

- Det er helt briljant PR-messig, legger Marthinsen til.

- Mer og mer
Svein Tore Marthinsen mener filmens oppslutning viser hvilket potensial som ligger i spredning på nett.

- Vi så noe av det samme etter 22. juli. Da tok mennesker initiativ på sosiale medier til rosetog. I tillegg plukkes det opp av tradisjonelle medier, som igjen viderebringer informasjon. Det bidrar i sum til en massiv oppslutning, sier eksperten

Han tror slike kampanjer bare vil øke i antall.

- Jeg tror dette er noe vi kommer til å se mer og mer av. Sosiale medier er fortsatt et relativt nytt fenomen. Det kommer til å bli mer av det - mennesker ønsker å bruke sosiale medier til å fremme saker de er opptatt av, uttaler valganalytikeren.

Martinsen er imidlertid usikker på hvor mye det blir ut av oppmerksomheten, selv om mange har delt saken og blitt med i støttegrupper.

- Spørsmålet er hvor stort engasjementet blir. Det er nok mange som nøyer seg med å dele filmen eller retweete, og siden ikke gjør man så mye mer. Det koster lite og er en enkel måte å markere sin avsky på, uttaler eksperten på sosiale medier.

Filmen splitter befolkningen
Svein Tore Marthinsen mener imidlertid at alt nødvendigvis ikke er positivt ved slike kampanjer.

- Det er noen motforestillinger. Det får bare fram én side av en sak. De færreste vet hva som foregår i indre Uganda, sier eksperten.

- Det er bra at man får fokus på forferdelige handlinger, men vi har lenge visst at det er finnes barnesoldater og andre fæle forhold i Afrika. Det er viktig å ha en kritisk tanke til det man deler, sier Marthinsen.

Valganalytikeren peker på at selve filmen og gruppen som står bak den - «Invisible Children» - har fått mye kritikk.

Til VG Nett sier Uganda-ekspert Morten Bøås at han ikke orket å se ferdig filmen.

- Der en utspekulert promotering av organisasjonen som står bak. Dette er nok et «hvite mann skal redde afrikanere»-konsept og spredningen av filmen vitner om et ekstremt lavt kunnskapsnivå blant folk. Det er trist at den får slik oppmerksomhet, sier Bøås.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Filmen har også blitt kritisert for å ikke presentere saken dypt nok, noe det anerkjente magasinet Foreign Policy har tatt opp.

- Det er viktig å få to ting helt klart; Joseph Kony er ikke i Uganda og har ikke vært det på seks år. Nummer to, LRA-hæren teller maks noen hundre mennesker, og selv om de fortsatt skaper enorm lidelse, er det uklart hvordan millioner av velmenende, men feilinformerte mennesker skal hjelpe til med å takle den mer kompliserte virkeligheten, sier frilansjournalist Michael Wilkerson, som har bodd i Uganda.

«Invisible Children» har nylig publisert et langt tilsvar til all kritikken de har fått, som du kan lese her.

Europadirektør i Human Rights Watch, Jon Egeland, har imidlertid møtt Joseph Kony. Til Nettavisen forteller Egeland at han støtter kampanjen.

- Human Rights Watch er med på å spre videoen (Kony 2012) på Facebook og andre steder. Samtidig vil vi ha kampanjer hvor barn forteller hva de er rammet av, og at de skal vekke opinionen i andre deler av verden. Dette har altfor lenge vært en glemt katastrofe, sier Egeland.

Fryktelige handlinger
Joseph Kony er leder for geriljagruppen Herrens motstandsarmé (LRA), som deltar i et voldelig felttog for å etablere teokratisk styre i Uganda, og som fremholder at de er basert på den kristne Bibelen og De ti bud.

Men LRA, som har fått et skrekkinnjagende rykte for sin brutalitet mot folket i Nord-Uganda, har kidnappet minst 20.000 barn, enten som barnesoldater eller sexslaver, siden opprørene startet i 1987.

Kampen for å stoppe Joseph Konys fryktelige handlinger i Afrika er satt i gang av gruppen «Invisible Children», som har pekt ut 2012 som året noe må skje

- Denne filmen er et forsøk på å gjøre Joseph Kony berømt. Ikke for å feire ham, men for å hjelpe til med å få ham arrestert og sette presedens for rettferdighet på tvers av landegrenser, sier filmens regissør Jason Russell.

(se videoen alle snakker om under)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere