Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050

Er dette en norsk gullgruve?

Norsk mygg kan bli musikkgigant.

Det norske selskapet Musicnodes har gjort det få andre har klart. De har utfordret plateselskapene til å tenke nytt og annerledes.

- Musicnodes er i dag tilstede på tvers av nesten alle store og mellomstore medier i Norge. Partnere som VG, Dagbladet, Nettavisen Kingsize.no og 730.no har vært med å prøve ut musicnodes helt fra starten forteller Preben Alexander Lugg i Musicnodes.

En god idé

Historien om Musicnodes startet i 2007. Gründer Preben Alexander Lugg mente det burde være et system som gjorde det mulig å dele musikk på tvers av medier og sosiale nettverk hvor både rettighetshavere og de som spredde musikken ble iveratatt.

- Musikk har i alle tradisjonelle kanaler alltid vært en viktig del av innholdet. På nett har det også vært mye musikk, men verken de som eide musikken eller de som spredte den i sine kanaler hadde et system som kunne avregne royalties eller som belønte de som spredte musikken i sine egne kanaler. Derfor oppstod det et gap mellom musikkindustrien og de nye mediene som gjorde at partene ikke hadde et felles mål og utbytte av å bruke musikken.

Løsningen ble Musicnodes som lar medier, privatpersoner, organisasjoner og andre spre musikk fritt i alle kanaler. Hemmeligheten er en reklamesnutt som vises i starten av avspillingen av en låt som gjør at både rettighetshavere og de som sprer musikken får betalt.

Tre år med forhandlinger

Etter at teknologien var på plass så begynte forhandlingene med plateselskapene. Det tok lang tid:

- Vi har forhandlet siden 2009, med både små og store selskaper. Takket være fremoverlente plateselskaper og Tono har vi kommet hit vi er i dag. Vi måtte ha alle hestene over målstreken samtidig for å gjøre tjenesten så komplett som mulig for brukerne.

Det betyr at man ved å bruke Musicnodes i dag har tilgang til flere millioner av låter og nyutgivelser fra alle de største artistene med en gang de er tilgjengelig.

En solbrillefremtid

Musicnodes er eid og finansiert av de som jobber i selskapet samet noen nøkkelinvestorer. Framtiden er lys, mener Lugg:

- Fremtiden ser veldig lys ut, vi vokser time for time. Vi vet nå hva musikkindustrien gjennom plateselskapene, Tono og artistene selv trenger, og vi vet hva mediene trenger. Snart vil man kunne finne absolutt alle lyttetjenester i våre noder som publiseres i mediene, og det er noe av grunnen til at vi har en viktig og unik rolle for både medie og musikkbransjen. I nær fremtid åpner Musicnodes flere markeder, så i disse dager dreier mye seg om å legge den finasielle kabalen med de som nå ønsker å investere i oss.

Spotify har akkurat lansert det som kan sees på som en konkurrent til tjenesten, og flere andre skal være på vei.

- Det er som forventet, men Spotify Play vil jo bare henvende seg til egne brukere. Det hjelper lite hvis du vil spre en sang til dine venner som ikke har Spotify. Vi liker sunn spreding av musikk, samtidig som dette både forsterker og beviser vår unike rolle fremover.

Brukt av Universal Music

Verdens største plateselskap, Universal, er ett av selskapene som selv bruker teknologien til Musicnodes for å promotere sine artister. Selskapet som har artister som Abba, Aerosmith, Coldplay, Lady Gaga og Madonna bruker teknologien for å la folk lytte til deres nyutgivelser.

På Facebooksidene til selskapet kan man blant annet kikke på deres egen toppliste. Norske artister som Vinni, Lars Vaular og Gabrielle bruker også Musicnodes for å promotere sin egen musikk.

Tjenesten brukes også av VG på deres VG-liste på nett, på streaminglista til Dagbladet og det er også laget egne tjenester for Musicnodes hos Nettavisen og Hipster.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus