Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Paul Weaver (Side2)

- Jeg ble født et rasshøl

Shopping med annonselenker

Her kan du fortsatt få netthandlet

Oddsen med annonselenker

300 i odds på Mjøndalen

- Og jeg har blitt et enda større rasshøl med årene.

Ryanair-sjef, Michael O’Leary, svarer kontant på spørsmålet som Nettavisen hadde fått av en SAS-pilot.

- Jeg har en venn som er SAS-pilot. Jeg spurte ham om han hadde noen spørsmål til deg. Jeg fikk bare et tilbake. Ble du født et rasshøl, eller har du bare blitt et rasshøl?

- Jeg ble født et rasshøl, og jeg har blitt et enda større rasshøl med årene.

- Løpende til dette rasshølet

- Men forskjellen på dette rasshølets flyselskap, er at vi har skapt 8000 jobber. Når piloter fra SAS, British Airways, Span Air og Malev får sparken, kommer de løpende til dette rasshølets flyselskap og får jobb.

- Det vil før eller senere skje med din venn og hans SAS-kollegaer også. Eneste er at når de kommer til Ryanair, må de arbeide litt hardere enn de trenger i SAS.

Standarden for intervjuet er satt.

Mr. Ryanair, Michael O’Leary, møter Nettavisens Ole Eikeland, til «Det Store Intervjuet».

SCREW: - Let’s face it. Everybody wants to screw a banker. I am one of the few who can say I am, sier Michael O'Leary til Nettavisens Ole Eikeland, om kona som tidligere jobbet innen finans i London.
SCREW: - Let’s face it. Everybody wants to screw a banker. I am one of the few who can say I am, sier Michael O'Leary til Nettavisens Ole Eikeland, om kona som tidligere jobbet innen finans i London.

Mannen er propell, ikke bare under intervjuet, men også i hverdagen. Han har til og med skaffet seg sin egen taxi hjemme i Dublin, for å rekke over mer.

- Taxifil er bra vet du, gliser O’Leary, før han tar en slurk champis.

- Boy Genious»

- Hvordan ble du sjef i Ryanair?

- Jeg ble først og fremst sett på som en «Boy Genious», og det er ikke mange av dem i Irland.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

- Jeg er også utrolig kjekk, vanvittig talentfull, og en dyktig velgjører, så jeg var det opplagte valget til å lede dette drittselskapet som ingen andre ønsket å lede, tilbake i 1988.

- Ryanair, burde det ikke hete O’Learyair eller Michaelair?

- He, he. Ryanair er mye bedre. Lett å uttale på alle språk.

- Å promotere navnet Norwegian i Spania eller Spanair i Poland, er ikke lett, men Ryanair derimot, det er lett å selge. Vi selger billige flybilletter. That’s it.

- Det var Tony Ryan som grunnla selskapet, og etter to til tre år tok han meg inn, for å få fart på ting. Selskapet tapte penger og noe måtte gjøres.

- Tjent en milliard euro

- Er Ryan-familien fortsatt aksjonærer?

- Nei, i hvert fall eier de ikke mange aksjer. Siden farens død for fem år siden, har ikke de tre sønnene vært å finne som storaksjonærer.

- Så de solgte seg ut for tidlig?

- Åhh, nei. De har blitt rike på Ryanair. I 1997, da vi ble børsnotert, eide de 60 prosent av selskapet, så de har cashet inn rundt en milliard euro på Ryanair.

Michael O'Leary
Michael O'Leary

- Hvor mye av i Ryanair eier du?

- Rundt 50 millioner aksjer, som er sånn tre til fire prosent.

- Det blir penger av det. Rundt 200 millioner euro?

- Ja, nok til at jeg har råd til å ha to ansatte til å kjøre meg rundt.

Mercedes med taxiskilter

- Stemmer det. Du har en Mercedes?

- Ja.

- Med taxiskilter?

- Ja, for i Irland er det slik at hvis du har en registrert taxi, kan du bruke bussfila rundt i gatene av Dublin.

- Derfor har jeg ansatt to personer til å kjøre meg rundt, så det er jo positivt for irsk økonomi.

- Men det var fordi du måtte. Du hadde ikke taxisertifikatet?

- Det kunne jeg jo ha fått meg, men da var jo nesten hele poenget borte. Jeg er rik nok til å ha to ansatte til å kjøre meg rundt.

Michael O'Leary Ryanair
Michael O'Leary Ryanair

Ryanair etablerte seg i Norge tilbake i 1997. Mye har skjedd siden. Norwegian har kommet på banen, og de fleste store, etablerte flyselskapene sliter. Noen mer enn andre, og SAS er vel en av de som sliter mest, men takket være gode statlige eiere, lever selskapet fortsatt.

- SAS blir solgt til Lufthansa

- Norwegian og SAS. Ser du på dem som konkurrenter?

- Nei. SAS vil før eller senere bli solgt til Lufthansa. Norwegian har for høy kostnadsbase, billettene er for dyre og så tar de betalt for bensinen. Det funker ikke.

- Jeg hadde vært redd på vegne av Norwegian, med tanke på den store bestillingen av fly de har gjort. De har ikke behov for så mange fly, og de tar en alt for stor finansiell risiko, som jeg ikke er sikker på at de vil klare å betjene.

Norwegian annonserte i januar i år, at selskapet bestiller 222 nye fly fra Boeing og Airbus til en listepris på over 120 milliarder kroner. Trolig er prisen Norwegian til slutt ender opp med å betale, på rundt 70 milliarder kroner.

- Dette reflekteres jo i Norwegians aksjekurs, som faller.

- Ryanairs aksjekurs har jo gått motsatt de siste året?

- Stemmer det. Vi er mer forsiktige, og i motsetning til Norwegian, har vi gjort dette i 25 år. Vi frakter 80 millioner passasjerer i år, vi har en mye lavere kostnadsbase, og mye billigere flybilletter.

Michael O'Leary
Michael O'Leary

- Hver gang vi konkurrerer med Norwegian, så blir vi foretrukket. Se hva som skjedde på ruten til Riga for noen år siden. Norwegian klarte ikke konkurransen. De forsvant opp til Gardermoen, og må nå ta enda mer for flybillettene, i tillegg til at de legger på ekstra for bensinen.

- De er ikke konkurransedyktige med Ryanair. Så enkelt er det.

- De kan konkurrere mot SAS, fordi SAS-prisene er sinnssyke høye, men de har ikke sjanse til å konkurrere med Ryanair, og det er et stort problem for dem.

- Langdistanse kommer

- Du har jo vært imot langdistanseflyvninger i mange år, men vil vi se Ryanair fly til USA og Thailand likevel?

- Vi har faktisk hatt en plan de siste fire til fem årene, å fly langdistanse, hovedsakelig mellom Europa og USA.

- Men bare når vi kan få en flypark med langdistansefly, billig.

- Problemet med langdistansefly er at det er så lang ventetid på leveransene at verken Airbus eller Boeing kan levere på mange år.

- De siste fem til seks årene har man ikke kunne fått tak i billige langdistansefly. Norwegian har bestilt noen, eller rettere sagt arvet dem fra islendingene, da det eksploderte der. Men dette er veldig dyre fly.

- Jeg tror ikke det er rette tiden nå for å lansere langdistanseflyvning.

Norwegian har kjøpt for dyrt

- Flyene er rett og slett for dyre?

- Ja, og du kan ikke bygge et solid flyselskap med overskudd, ved å kjøpe dyre fly.

Michael O'Leary
Michael O'Leary
-

Men Norwegian kjøper jo til en rabatt på rundt 40 prosent i forholdt til listepris. Dere kunne helt sikkert fått litt mer. Er ikke det billig?

- Problemet med Norwegian-bestillingen er at de har kjøpt på toppen av syklusen. Flybransjen er veldig syklisk, og da gjelder det å legge inn ordre når man er rundt bunnen. Og får man 50 prosent da, ja, da er det billig. Ikke nå.

- Så rabatten er ikke viktig, men timingen er alfa omega.

- SAS allerede konkurs

- SAS. Hvis de ikke blir solgt, tror du de går konkurs?

- Jeg tror de allerede er konkurs, men de holdes i live av de skandinaviske regjeringene.

- Hadde de ikke vært statlig kontrollert, ville mange av kreditorene forsvunnet.

- SAS er i en meget vanskelig situasjon. De har sinnsykt høye kostnader, de har veldig høye billettpriser, høye bensinkostnader og en veldig gammel flypark.

- De vil ikke overleve som et selvstendig flyselskap, så spørsmålet er om de skandinaviske regjeringene vil legge ned SAS. Akkurat det tviler jeg på. Eller så vil de gjøre som de italienske og spanske regjeringene, og be Lufthansa å kjøpe det. Det siste er mitt beste tips.

Michael O'Leary
Michael O'Leary

- Du mener at SAS holdes kunstig i live av myndighetene; det er jo subsidiering. Du vil ikke klage SAS inn for konkurransemyndighetene i EU?

- EU er jo politisk korrupt, så når regjeringer subsidierer, snur de det blinde øyet til.

- EU har allerede vedtatt at Air France fikk mer enn en milliard euro i statlige subsidier, men de trengte ikke å betale det tilbake. Det samme skjedde i Ungarn.

- Så det er ikke noe poeng å ta saken til EU?

- Nei. Det positive er at jo mer subsidiering disse flyselskapene får, jo mindre åpne for restrukturering er de, og jo svakere blir de.

- 20 euro billetten

- Hvor er Ryanair om 20 år?

- 20 år blir for lenge.

- 10 år da?

- Om 10 år vil vi være dobbelt så store, vi vil frakte 150 millioner passasjerer........

- Og drive med langdistanseflyvninger?

- Jeg håper det, ja. Men uansett vil kortdistansemarkedet ha doblet seg i den perioden.

- Jeg tror at gjennomsnittsprisen på en flybilett vil synke fra 40 euro til 20 euro.

- Vi leter kontinuerlig etter nye måter å få flyvningene billigere. Jo billigere vi klarer å gjøre flyvningene, jo flere passasjerer får vi og jo mer ødelegger vi for konkurrentene våre også.

Michael O'Leary
Michael O'Leary

Dopenger

- Det betyr at man snart må betale for å gå på do på Ryanairs flyvninger?

- Ikke ennå. Vi har i dag tre toaletter på flyene våre. To bak og et foran. Vi har sett på muligheten å fjerne de to som er bak, for å få plass til seks ekstra passasjerer, og da vil flybillettprisene falle med fem prosent.

- Det er mye det.

- Da blir det mindre toalettkapasitet. Å ta betalt, er en måte å begrense behovet.

- Vi kan gi de pengene til et veldedig formål, for vi innfører ikke nye avgifter for å tjene penger, men for å forandre passasjerenes atferd. Etter at vi innførte bagasjeavgift, har antall kolli falt drastisk, noe som igjen reduserer våre kostnader og gir lavere billettpriser.

- Det er slik dette fungerer.

- Ståplasser til én euro

- Dere har jo også vurdert å innføre ståplasser?

- Ja, stemmer det. Vi har sett på å ta ut noen seter bak i flyet. Da vil sitteplassene koste 25 euro, og ståplassen én euro.

Michael O'Leary
Michael O'Leary

- Vi har spurt myndighetene, men de svarer alltid at dette ikke vil være sikkert nok.

- Hvorfor vil det ikke være sikkert? Vi flyr jo en times turer i Europa, hvor værforholdene er relativt stabile. Hva er forskjellen på å stå på et tog i 130 km/t, og å stå på et fly?

- Togene har jo ikke setebelter, så krasjer togene, dør jo passasjerene der også.

- Hvis vi hadde fått lov til å ta noen prøveturer, vil jeg garantere deg at jeg vil fylle én-euro-ståplassene først.

- Da vil man bokstavelig talt få «cattle class»?

- He, he. Nei, nei, men du vil få nesten gratis flyvninger, og for gratis flyvninger, vil folk stå på huet.

- Men hva vil dere tjene penger på?

- Vi får flere passasjerer, som igjen vil kjøpe mat og drikke. Vi vil få noe ut av disse passasjerene, det er jeg ikke redd for.

- Så vi vil ikke se større seter på Ryanair?

- Større seter!!!! Du vil se mindre seter. Vi vil ha flere passasjerer, og det betyr mindre seter, ikke større. Aller helst ingen seter, vi vil ha folk som står.

Porno ombord

- Det er mye penger i porno. Hva er statusen med pornoappen du annonserte i fjor høst?

- He, he. Det kom opp i London i fjor høst under resultatfremleggelsen.

JÆVLIG BRA: - Vi har drøssevis med vakre jenter fra mange nasjoner, som ser jævlig bra ut med klærne av, og det bør de oppmuntres til, sier Michael O'Leary om sine Ryanair-flyvertinner.
JÆVLIG BRA: - Vi har drøssevis med vakre jenter fra mange nasjoner, som ser jævlig bra ut med klærne av, og det bør de oppmuntres til, sier Michael O'Leary om sine Ryanair-flyvertinner.

- En fyr spurte hva som ble den neste inntekstgeneratoren, og jeg sa wi-fi. Da vil vi kunne selge masse innhold til våre passasjerer.

- Da stilte fyren spørsmålet om hva vi ville selge, og jeg sa alt man har på en bærbar; gambling, nyheter, eller porno for den saks skyld.

- Da ble det et spetakkel. Skal dere ha porno ombord på flyvningene? Hva med barna?

- Om de har porno på sine bærbare, så kan vel vi selge det til dem. Vi gir vel faen i det, svarte jeg.

- Da ble det jo store overskrifter om at Ryanair skal begynne å selge porno.

- Googler du porno, så dukker faen meg Ryanair opp, ha, ha. Men det ble jo en bra story da.

- I uken etter oppslagene, økte trafikken på våre internettsider med firegangeren og antall bestillinger doblet.

- Så du var glad for oppslagene?

- I couldn’t give a shit.

Lettkledde Ryanair-piker

- Når vi først er inne på porno. Dere lager en kalender med lettkledde flyvertinner?

- Ja, hvert år lager vi en kalender som går til et veldedig formål. Noen flyvertinner stiller opp i, enten svømmedrakter eller sexy undertøy. Det er blitt den raskest selgende kalenderen i Irland og England.

SJEKK KALENDERPIKENE HER:

HTML EMBED

- Ser jævlig bra ut med klærne av

- Den trykkes i 10.000 eksemplarer. Vi er utsolgt, så jeg kan dessverre ikke gi deg en kopi, men det er bilder på websiden vår.

- Neste års kalender blir fotografert på Malta i slutten av juni. Vi flyr ned 18 jenter.

- Jeg tror det er bra for imaget vårt. Mange tror at vi kun rekrutterer fangevoktere fra tidligere Sovjet, at de er 80 år gamle og veier 200 kilo.

- Vi har drøssevis med vakre jenter fra mange nasjoner, som ser jævlig bra ut med klærne av, og det bør de oppmuntres til.

- Tjener mer enn i SAS

- Fagforeningene; de har jo klaget litt på deg?

- De klager alltid, men det skaper mye PR for oss. Vi har fagbevegelser som løper rundt og påstår en masse, men ingenting av det de sier, er sant.

- Men Ryanair-ansatte tjener mindre enn andre flyansatte?

- Nei, det er ikke sant. Snittlønnen i Ryan Air er høyere en snittlønnen i SAS. I Ryanair har man i tillegg jobbsikkerheten, mens i SAS er man redd for å miste jobben sin.

- I Ryanair blir du forfremmet fortere. Begynner du som førstestyrmann hos oss, vil du i løpet av fem til seks år bli kaptein. I SAS må du vente til en kaptein dør, før du rykker opp og får jobben hans.

Michael O'Leary
Michael O'Leary

- Det var jo en pilot du sendte til Russland, etter at han gikk ut og kritiserte deg?

- Nei, nei. Vi la ned basen i Marseille, så han ble flyttet tilbake til Kaunus i Litauen. Da sluttet han og reiste tilbake til USA, hvor han kom med mange latterlige påstander om at vi hadde presset ham ut og sånn. Bare tull.

- Ditt problem, ikke vårt

- Hvis du ikke ønsker å dra til Kaunus, så er det ditt problem, ikke vårt. Vi har mange ansatte som ønsker å reise dit.

- Har dere tenkt på å fly innenriks i Norge noengang?

- Ja, det har vi. Problemet er at de fleste flyplassene er eid av den norske staten, og blir for dyre å fly på. De er dårlig drevet og bryr seg ikke om å øke trafikken. De genererer bare «fuckings» høye kostnader.

- Det vi imidlertid ser er at flere og flere statlige flyplasser blir solgt til det private næringsliv, og det skaper igjen mye bedre flyplasser med lavere kostnader og passasjervekst.

- Er du fornøyd med de norske politikernes jobb med hensyn til flyplassene?

- De kunne gjort mer. I sær de små flyplassene trenger støtte fra politikerne sine. Vi ønsker ikke å ha alt for mye med politikerne å gjøre. Det er flyplassenes oppgave.

Michael O' Leary
Michael O' Leary

- Se på Rygge. Der er det en begrensning på 21.000 flyvninger i året. En begrensning? Hva er det for noe? Det fatter jeg ikke.

- Rygge har imidlertid bevist at den kan vokse og generere flere arbeidsplasser. Nå bør politikerne sørge for at man kan fly enda mer til Rygge.

- Jesus, dyp research

- På Wikipedia, jeg googlet det før jeg kom.

- Jesus, dyp research.

- He, he.

- Wow, Wikipedia.

- Der stod det blant annet at du hadde vært aggresiv mot en dame som hadde vunnet gratis flyreiser for resten av livet?

- He, he. De ga en gave til passasjer nummer en million. Gratis fly resten av livet!!! Hva er det for noe tull? Flypassasjer nummer tre million fikk to gratisbilletter og noen blomster.

- Dama var 22 år!!!

- Ryanair var jo bare tre år på det tidspunktet. Selv en med en halv hjerne, ville forstått at hvis du skulle gi bort en slik gave, velg i hvert fall en på 95 år, som havner i grava i løpet av to til tre år.

- Dama var 22 år!!!

- De dumme idiotene. Det var derfor Ryanair tapte så mye penger de første årene.

Michael O'Leary
Michael O'Leary

- Hva betyr gratis flyvninger?

- Typisk markedsavdelinger, det var ingen forbehold på gaven. Hva betyr gratis flyvninger, kun for henne, eller sammen med noen?

- I over to år tok hun med seg venner på ferie, gratis. Så kom jeg inn, og fortalte henne over telefonen, at hun ikke lenger hadde den retten.

- Jeg ba henne vise meg hvor det stod at hun hadde gratis fly, for jeg finner det ikke. Hun svarte at hun hadde et nyhetsklipp fra TV, som sa at hun hadde gratis fly.

- Jeg fortalte henne at det programmet sier ikke noe om dette, og hun tok oss til retten.

- Hun ville ha tilsvarende en million euro i erstatning, mens vi tilbød 10.000 pund.

- I retten fortalte hun at jeg var slem mot henne på telefonen, bla, bla, bla.

- Jeg er en varm og omtenksom person

- Det har jeg vanskelig å forstå?

- Jeg er en varm og omtenksom person, ja.

- Hun var jo en meget søt og pen jente, så jeg kunne fort blitt veldig sjarmerende overfor henne. Hadde hun vært gammel og stygg, da så.

Michael O'Leary
Michael O'Leary

- Hva ble enden på visa?

- Hun fikk 20.000 pund, noe vi gledelig betalte. Og for henne var nok 20.000 pund mer verdt enn gratis flyvninger. Hun kan kjøpe mange 19-euro-biletter for 20.000 pund.

- Men vi ble kvitt en av de mange «market fuck-upsene» vi arvet i starten.

- Jeg brant Man United-trøya

- Jeg må gratulere deg?

- Hva har jeg gjort nå?

- Er ikke du Manchester City-supporter?

- Jeg gikk gjennom 93 minutter med smerte og lidelse, men nå er jeg vant med det. Jeg har vært City-supporter i 45 faens år, så jeg visste de ville rote det bort på siste søndagen.

- Det var skrevet blant stjernene at de ville slå United, slå Newcastle for så å rote det bort mot et 10-mannslag fra QPR i siste kamp. For det er det City alltid gjør, roter seg bort.

- Det blir jo litt som Ryanair og SAS?

- I så tilfellet er Ryanair Manchester United. Vi har i 25 år vunnet det meste, mens SAS har vært som City, alltid klart å vri en seier til tap.

- Det var som en styreformann i City en gang sa: Hvis man ga ut medaljer for «fuck ups», da hadde City hatt mange medaljer.

BRANT: - De sendte meg en United-trøye med Ryanair på. Jeg brant den. Vi hadde en stor, fin sermoni, sier City-supporter Michael O'Leary om den gangen United prøvde å få Ryanair som hovedsponsor. Her representert med Wayne Rooney.
BRANT: - De sendte meg en United-trøye med Ryanair på. Jeg brant den. Vi hadde en stor, fin sermoni, sier City-supporter Michael O'Leary om den gangen United prøvde å få Ryanair som hovedsponsor. Her representert med Wayne Rooney.

- United ville jo ha Ryanair som sponsor?

- Ja, stemmer det. Tror det var Sharp som skulle gi seg som hovedsponsor, og det skal de ha, de gjorde det riktige. Vi var store ut av Manchester lufthavn og var blitt et stort flyselskap.

- De sendte meg en United-trøye med Ryanair-logo på.

- Jeg brant den. Vi hadde en stor, fin seremoni.

- God bless them

- Og City har aldri spurt?

- Jo, det har de. Men å sponse fotballklubber er veldig dyrt, og vi er et lavkostnads-flyselskap, så det er ikke vårt felt.

- De fikk jo et flyselskap til slutt. Etihad?

- Og det er jeg veldig glad for. Et bra og rikt arabisk flyselskap. Utrolig bra bruk av sine penger, å sponse et lag i Manchester, millioner av kilometere unna markedet sitt i Abu Dhabi.

- God bless them.

- Eller Insh’alla, som de ville sagt?

- He, he, riktig.

Michael O'Leary
Michael O'Leary

- Bjørn Kjos.

- Hvem?

- Norwegian-sjefen.

- Aha, advokaten.

- Han er gift med en tidligere flyvertinne.

- Er han?

- Everybody wants to screw a banker

- Ja. Du har ikke funnet deg en flyvertinne du også?

- Hun er en tidligere «banker», fra Citigroup.

- Hemmeligheten til et lykkelig ekteskap, er å gifte seg med en veldig rik kvinne, vet du.

- Så hun tok deg på børs?

- Nei, nei. Hun jobbet med flyfinansiering for Citigroup, men jeg traff henne aldri i jobbsammenheng.

- Jeg traff henne etter at hun flyttet tilbake fra London til Dublin.

- Vi ble gift for åtte år siden og har nå fire barn. Seks, fire og et halvt, to og et halvt og rundt ett år.

- Veldig viktig å holde dine «bankers» produktive og aktive.

- Let’s face it. Everybody wants to screw a banker. I am one of the few who can say I am.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
+