Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050
Foto: Fanpop.com

Sjekk hva Justin Bieber tjener

Superstjernen kan smile hele veien til banken.

Justin Bieber satte Oslo på hodet på tirsdag og onsdag, da han var innom Norge for å avholde minikonsert.

Helt siden gutten fra Canada slo gjennom som 15-åring, har Bieber fått en stadig større fanskare. Nå er sangeren en av verdens desidert største stjerner.

Uansett hvor Justin Bieber drar, blir han møtt av hysteriske folkemengder, og oppmerksomheten 18-åringen får kan sammenlignes med den som The Beatles, Elvis Presley og Michael Jackson fikk i sin tid.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK!

Verdt halv milliard
Justin Bieber har blitt rik på fans, men han har også blitt rik på penger. Det er naturlig når han har solgt 15 millioner album.

Justin Bieber-maskineriet har dratt inn mye penger de siste årene. Ifølge Forbes Magazine, har han tjent 150 millioner dollar på 157 tourkonserter, hans biografiske film «Never Say Never» har dratt inn 100 millioner dollar og parfymen hans «Someday» solgte for 60 millioner dollar på bare seks uker.

Ifølge Forbes skal Biebers netto formue være på rundt 80 millioner dollar, som er rundt 480 millioner kroner med dagens kurs.

Magasinet rangerer også 18-åringen som den tredje mektigste kjendisen i verden med en inntekt på 55 millioner dollar, rundt 330 millioner kroner.

Kongen av sosiale medier
Noe av årsaken til Forbes' rangering, er hvor ekstremt mange Justin Bieber når ved hjelp av sosiale medier.

Bieber har 43 millioner tilhengere på Facebook, noe som er mer enn presidentkandidatene Mitt Romney og Barack Obama til sammen.

På YouTube har den første singelen til Bieber «Baby» mer enn 740 millioner visninger, og er den mest sette på nettstedet.

Han har 22 millioner følgere på Twitter, noe som er nest mest i verden bak Lady Gaga. I 2010 uttalte en Twitter-ansatt at 3 prosent av infrastrukturen til selskapet går med på å håndtere Bieber-relaterte tweet.

Bieber har også 1,5 millioner følgere på Instagram, noe som er mest i verden.

- Det pleide å være mystikk rundt en artist, det er det ikke nå lenger. Fansen vil ha kontakt, de har lyst til å se at du instagrammer på en café på morgen, sier Bieber til Forbes.

- Sosiale medier hjalp meg med å lansere karrieren min. Uten internett og uten YouTube, ville jeg ikke fått sjansen til å få ut musikken min og få folk til å høre på den, legger han til.

Er inne i Spotify
Justin Bieber har tjent store penger siden han slo gjennom, men han bruker det ikke bare på fest og moro, slik andre 18-åringer kanskje ville gjort. Sangeren er bestemt på å gjøre investeringer som kan være gode på lang sikt.

Han har egen forretningsmanager og advokat, som han har samtaler med hver uke. Men det er manageren hans Scott «Scooter» Braun, som aktivt søker etter avtaler og investeringer.

Braun var den som oppdaget Bieber på YouTube, og fikk han signert til Universal i 2008.

- Jeg lar ham ikke bli involvert i noe, hvis ikke han liker det, sier Braun.

- Scooter har et team som finner investeringer. Vanligvis, så jobber vi sammen. Hvis jeg finner noe, så bringer jeg det til bordet, uttaler Justin Bieber.

Duoen har funnet ut at det amerikanerne kaller «venture capital» er veien å gå. Det vil si å investere i nystartede og ekspanderende selskaper. 18-åringen har pløyet millioner inn i private, nye teknologiselskaper.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Bieber har egenandeler i tolv slike selskaper, som Tinychat, Stamped, Sojo Studios og mest kjent, Spotify. Det er Biebers øye for teknologi og trender som avgjør om investeringen blir noe av. Det var imidlertid Scooter Braun som kom på ideen om å investere i slike selskaper.

Det ga mening at Bieber skulle investere i selskaper som han kunne dra nytte av ved å promotere dem til sitt kjernepublikum gjennom sosiale medier.

- Jeg sa til Justin at han hadde jobbet hardt for å komme hit, og disse selskapene drar nytte av hva du gjør. Du burde være med på den prosessen, sier manager Scooter Braun.

Braun forteller at 2-5 prosent av Biebers formue ligger i porteføljen - det vil si rundt 18 millioner kroner.

Justin Bieber er altså ikke bare en popsyngende damebedårer, men også en forretningsmann, som også blir kalt en entreprenør.

Se Justin Bieber snakke om forretningene i videobildet under.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus