RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tuva Maria Åserud

Jørgen jobber gratis for å få nye «venner»

- Avgjørende for å få de beste jobbene, sier Jørgen Daviknes.
Sist oppdatert:

Jørgen Daviknes (25) studerer markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI i Bergen. I høst har han benyttet seg av skolens nye tilbud om internship.

Internship vil si en praksisperiode i en relevant virksomhet. Daviknes har vært i Nor PR, et av Norges ledende kommunikasjonsbyråer.

Her har han jobbet gratis i et semester.

- Det gjør jeg for å få erfaring i bransjen og for å stille sterkere som jobbsøker etter studiene, sier Daviknes til Nettavisen NA24.

Han forteller at det er 12 stykker ved BI Bergen som utnytter seg av tilbudet.

- Jeg synes det er alt for lite i forhold til antall som har muligheten til å ta internship. Kurset er veldig nyttig, sier Daviknes.

Relevant erfaring
Internship tilbys for studenter som ønsker å sette kunnskapene sine i praksis. I tillegg øker det mulighetene for å bygge et nettverk i arbeidsmiljøet.

I Nor PR har Daviknes jobbet med partnerne i selskapet, jobbet med utfordringer som har oppstått, vært i kundemøter og møtt potensielle kunder. Oppgavene skal ha vært veldig varierte. Blant annet har han jobbet særlig mye med sosiale medier.

- Føler meg sterk på det, noe jeg også har gitt uttrykk for. Derfor har jeg vært nyttig for dem, samtidig som de har vært nyttige for meg, sier Daviknes.

Gjennom semesteret har Daviknes møtt flere relevante personer innen for hans arbeidsområde, som har bidratt til å bygge et solid nettverk.

Nettverk kan gi drømmejobben
Det er ingen hemmelighet at de fleste får jobb gjennom godt nettverk.

BH Careers International har utført en undersøkelse som viser at hele 80 prosent av ledige stillinger ikke lyses ut, og at 60 prosent av dem som får jobb får det gjennom nettverk.

- Et godt nettverk er avgjørende for å få de beste jobbene, sier Daviknes.

Catherine Lemaréchal, kommunikasjonsrådgiver i Ticato og nettverksbyggingsekspert, mener også at nettverksbygging er viktig når man skal ut på arbeidsmarkedet.

- For å skaffe seg et godt nettverk må man være nysgjerrig, villig til å bruke litt tid og tenke at dette er en god investering. For eksempel lønner det seg å gå på frokostseminarer. På slike steder kan man få inspirasjon og man får treffe mennesker med samme interesser, sier Lemaréchal til Nettavisen NA24.

Hun forteller at på slike steder er man i samme ærend, og derfor er det lettere å komme i kontakt.

- Ikke nøl med å spørre om visitkort eller invitere på en kopp kaffe. Jeg synes relasjonsbygging er kjempespennende og det er slik jeg får oppdrag, sier Lemaréchal.

- Men det er viktig å ha et vinnvinn-perspektiv. Du skal ikke bare tappe, du skal også gi noe.

Mikke Mus
Lemaréchal bruker en modell for kommunikasjon, som hun kaller «Mikke Mus-modellen», da den illustreres med tre sirkler på en måte som kan minne om hodet til Disney-figuren. Denne modellen skal illustrere hvordan man skal presentere seg selv på en god måte.

Den første sirkelen går ut på å finne noe unikt med deg som person og din kompetanse.

- De fleste sliter litt med det, kanskje fordi det er ting de ikke er så bevisst på. Noe unikt kan være en kombinasjon av kompetanser, det gjør det spennende, sier Lemaréchal.

Sirkel to dreier seg om troverdighet rundt deg og din kompetanse.

- Man får mer troverdighet når noen anbefaler deg. Derfor er nettverksbygging viktig, sier Lemaréchal.

Den tredje sirkelen handler om attraktivitet og relevans for målgruppen.

- Du kan være så unik du bare vil, men målgruppen må oppleve det du har å levere som relevant.

Lemaréchal forteller at alle de tre sirklene må dekkes. Hun forteller at mange har vanskelig for å fortelle noe spennende til folk om seg selv. Hun pleier derfor å si:

- Du må trene deg på å si på en interessant måte hva du driver med. Ha en god historie.

Sosiale medier bygger nettverk
Daviknes bruker også sosiale medier, som Twitter og LinkedIn, for å bygge seg et stort nettverk.

I tillegg tilbyr Handelshøyskolen BI studenter å delta på programmer på skolen, noe Daviknes mener er en viktig faktor for å bygge nettverk.

Han er også aktiv i et program som heter Næringslivsdagene, der flere bedrifter kommer til skolen for å møte studentene.

-Næringslivsdagene arrangerer vi for å gjøre det lettere for studentene å komme i kontakt med potensielle arbeidsgivere. Jeg bruker denne type arrangementer aktivt både som deltaker og arrangør for å gjøre meg kjent med hvilke muligheter som finnes. Det blir også enklere å ta kontakt med bedriftene i ettertid når jeg allerede har gjort ett inntrykk på en karrieredag eller en næringslivsdag, forteller Daviknes.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere