NA24.no

NSB tok i bruk nye FLIRT-tog onsdag
NSB tok i bruk nye FLIRT-tog onsdag Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

40 kroner i gebyr om du glemmer å kjøpe billett

Sist oppdatert:
«Saftig» prisøkning fra NSB.

NSB øker fra 1. februar 2013 sine billettpriser med i gjennomsnitt 2,1 prosent på enkeltbilletter og 2,4 prosent på periodebilletter.

Dette tilsvarer en på henholdsvis 50 prosent og vel 70 prosent mer enn den gjennomsnittlige prisstigning ellers. Konsumprisindeksen økte med 1,4 prosent fra desember 2011 til desember 2012.

- Ikke kjøp ombord
«Enkelte strekninger og produkter kan få en høyere økning enn dette. Enkelte kunder kan oppleve en prisøkning som er noe større enn gjennomsnittet. Fra 1. februar økes også tillegget for å kjøpe billetter om bord i togene fra 20,- kroner til 40,- kroner. Det blir med andre ord mer penger å spare på å kjøpe togbilletten før du går om bord i togene. De billigste billettene får NSBs kunder på nsb.no, NSBs billettautomater og NSBs app», skriver NSB i en melding.

Tillegget for kjøp ombord blir ikke ilagt passasjerer som reiser fra stasjoner uten billettautomat. Heller ikke passasjerer som har rett til honnørbillett eller som følge av et handikap ikke kan betjene billettautomatene blir ilagt ombordtillegg.

Reisekort
Fra 1. februar vil det ikke lenger være mulig å kjøpe Ruters tilleggsbillett om bord i NSBs tog. (Tilleggsbillett er en billettype for å forlenge en reise utover de sonene som allerede er kjøpt). Alternative kjøpssteder er på NSBs automater eller på NSBs app.

For å kjøpe tilleggsbilletten på NSBs automater, må kunden ha et reisekort som inneholder en aktivert billett. Tilleggsbillett til en papirbillett kan ikke lenger kjøpes hos NSB. Det beste er derfor å kjøpe billett for hele reisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere