NA24.no

Ifølge økonom og karrereekspert Sylvia Ann Hewlett, sender du dårlige signaler hvis du ofte fester blikket på telefonen din.
Ifølge økonom og karrereekspert Sylvia Ann Hewlett, sender du dårlige signaler hvis du ofte fester blikket på telefonen din. Foto: Eric Audras/Colourbox

5 tegn på at du mangler lederevner

Sist oppdatert:
Unngå dette og bli en suksess på jobben.

Veien til suksess handler om hvilke signaler du sender til kolleger og forretningsforbindelser. Det skriver økonomi- og arbeidslivsekspert Sylvia Ann Hewlett i boken «Executive Precence» ifølge Business Insider.

Hewlett skriver at budskapet bak tittelen er hvor viktig det er å kommunisere til omverden at du har det som skal til. Det er denne x-faktoren som gjør at du trekker til deg mennesker, jobbtilbud og nye muligheter.

Sammen med en gruppe forskere fra Center for Talent Innovation, har Hewlett intervjuet 4.000 amerikanske arbeidstakere og funnet ut hvilke egenskaper du bør ha og hvilke du bør unngå for å lykkes i arbeidslivet.

Her er fem ting du burde unngå:

1. Mangel på emosjonell intelligens

Hewlett viser til milliardæren Mitt Romneys mislykkede forsøk på å bli amerikanernes president i 2012.

- Det at han kunne si at 43 prosent av befolkningen er tapere, ga et inntrykk av en mann i en boble som ikke hadde den fjerneste anelse om hvordan vanlige mennesker lever.Åpenbart kostet det ham dyrt i valget.

Denne mangelen på sensisivitet kan finne veien til arbeidslivet, som for eksempel rasistiske eller kjønnsdiskriminerende kommentarer. Hewletts undersøkelseviser at dette er eksempler på egenskaper som sender deg rett i karrieregrøfta.

2. Du sjekker telefonen hele tiden

Hvis du vil utstråle kompetanse, må du vise at du er til stede i rommet – og altså ikke oppslukt av telefonen din.

- Vi fant ut at konstant telefon-sjekking var et kjempestort irritasjonsmoment blant sjefer og et stort minus for ambisiøse ansatte som utstrålte at de ikke kunne vise riktig fokus. Det er ikke nok å vite masse fakta, men kroppsspråket ditt må vise at du er til stede, sier Hewlett.

3. Du ser sliten og utrent ut

- Det er et kjempepluss å virke sunn og at det ser ut som du kommer rett fra trening. Det er faktisk mye viktigere enn midjestørrelsen.

Igjen handler det ifølge Hewlett om hvilke signaler du sender. Hvis du viser at du kan ta vare på kroppen din, så demonstrerer du at du kan ta et hvilket som helst ansvar. Dette gjelder både menn og kvinner, uavhengig av om du er 28 eller 40.

4. Sex-skandaler

Hvis noen skal kunne stole på deg og gi deg makt, må du framstå som en pålitelig person. Derfor sier Hewlett at seksuelle sidesprang er en av bommertene som virkelig kan ødelegge karrieren din.

Business Insider lister opp en rekke amerikanske samfunnstopper som har mistet nesten all troverdighet på grunn av sex-skandaler:

  •  Tidligere kongressmedlem Anthony Weiner
  •  Tidligere New York-guvernør Eliot Spitzer
  •  Tidligere CIA-sjef David Petraeus
  •  Tidligere IMF-sjef Dominique Strauss-Kahn

5. Du er ikke forberedt

- Da min første bok kom ut, var jeg helt vanvittig kjedelig, sier Hewlett, som hadde vært foreleser ved et universitet i en årrekke. Hun ble vant til å gjemme seg bak et podium uten digresjoner eller evnen til å fortelle en historie, sier Hewlett.

Spontanitet og evnen til å improvisere er nøkkelen. For å klare dette, så må du være svært godt forberedt.

- Du må forstå temaet du snakker om, slik at du får frem budskapet, selv om du ser supernervøs, sier arbeidslivseksperten.


Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere