NA24.no

29 år gamle Mariano Vera fra Sør-Spania bygger tunnel i Nord-Troms. - Det er annerledes, men vi tilpasser oss, sa han til Nordlys i desember.
29 år gamle Mariano Vera fra Sør-Spania bygger tunnel i Nord-Troms. - Det er annerledes, men vi tilpasser oss, sa han til Nordlys i desember. Foto: Ola Solvang

50 spanjoler kom nordover for å bygge tunnel. Nå har mange dratt hjem

Sist oppdatert:
Selskapet vil ha norske og svenske «vikinger» som erstattere.

Den spanske entreprenøren OSSA vant anbudet for bygging av tunnel gjennom Sørkjosfjellet i Nordreisa – men arbeidet går ikke som forventet med tanke på tid, skriver Nord24.

Ledelsen i OSSA avviser imidlertid at det er klimatiske årsaker til at mange av de spanske arbeiderne har dratt hjem – og at selskapet søker etter nordmenn og svensker til prosjektet.

- Det går sakte

- Det går sakte, ja, og vi jobber opp mot entreprenøren. Vi har daglig kontakt med dem. Men vi står i et kontraktsforhold med OSSA, så jeg vil ikke uttale meg om framdriften, sier Gudmund Løvli, prosjektleder i Statens Vegvesen til Nord24.no.

Han bekrefter at mange av de spanske arbeiderne er dratt fra Sørkjosen.

- Det er korrekt at mange er dratt. Men disse driver entreprenøren nå og erstatter med norske og svenske arbeidere, sier Løvli til Nord24.no.

Skulle være her i to år

- Nordreisa skulle være arbeidssted for 50 spanske arbeidere i to år fremover – skrev Nordlys i en reportasje i desember 2014. De fleste arbeidstakerne på tunnelprosjektet i Sørkjosen var da hjemmehørende i Spania. Turnusen går ut på at de jobber 12 dager i Nordreisa, og deretter har 9 fridager i hjemlandet. Arbeiderne bor på hotell under arbeidsperioden i Nordreisa.

- Det er annerledes, men vi tilpasser oss, uttalte kvalitetsdirektør Mariano Vera (29) til Nordlys.

Han fortalte da at hans forrige prosjekt var å bygge tunnel gjennom et parti av Andesfjellene i Peru.

I dag har altså flere av de spanske arbeiderne dratt.

OSSA hadde utlysninger av stillinger for halvannen måned siden – blant annet i Nordlys.

- Helt normalt

- Vi har byttet ut folk, ja. Det er helt normalt. Og det er ulike årsaker til at en ønsker å gjøre justeringer på bemanningen under anleggsarbeid, sier prosjektstøtte Arne Rafdal ved OSSA. Han begynte i jobben sin i OSSA så sent som i månedsskiftet november/desember – og han jobber ved kontoret i Oslo.

- Klima har ikke vært noe problem, så vidt meg bekjent, sier han.

Rafdal mener forklaringen til at flere har reist fra Nordreisa er at de hadde gjort sin jobb her, og anlegget var kommet i en fase hvor en trengte annen kompetanse.

- Det er helt normalt og vanlig at en trenger annen kompetanse i oppstart, og en ny kompetanse i mellomfasen – og kanskje en annen en mot slutten, sier han.

- Men dere søker etter norsk og svensk personell?

- Det er helt naturlig at vi gjør – vi har også flere prosjekter i Norge enn dette i Sørkjosen, sier Refdal.

Ansetter også norske mellomledere

Det internasjonale konsernet OSSA vant kontrakten som er verdt 415 millioner kroner. Selskapet, som i år forventer å nå en omsetning på om lag 1,3 milliarder kroner, er engasjert i underjordiske prosjekter over hele verden.

Tunnelen skal etter kontrakten stå ferdig høsten 2016.

- Er du trygg på at dette kommer i mål?

- Det er et vanskelig spørsmål, men vi forventer det, sier Løvli i Statens Vegvesen.

Løvli opplyser at det spanske selskapet også nå har ansatt norske mellomledere på prosjektet.

- Forbedret kommunikasjonen

- Ja, vi har ansatt norske mellomledere i tillegg for å forbedre kommunikasjon med byggherre, sier Refdal i OSSA.

Han sier det er flere ansatte på Sørkjosen-prosjektet i dag, enn det var før jul. Det er både spanske, norske og svenske arbeidere. Uten at han kan anslå fordeling mellom nasjonene.

Refdal bekrefter at de er i dialog med byggherren Statens Vegvesen om framdriftsplanen.

- Blir dere ferdig høsten 2016?

- Det blir litt justeringer i tidsplanen i samråd med byggherren, sier Refdal.

100 millioner billigere

Foruten tunnelen, som blir rundt om lag 4,6 kilometer lang, skal det bygges en kilometer veg. Det spanske selskapets tilbud var flere titalls millioner kroner billigere enn neste på listen – og mer enn 100 millioner kroner billigere enn NCC.

- Prismessig er dette som forventet, selv om det er et relativt stort sprang fra høyeste til laveste pris. Vi synes det er spennende at også utenlandske aktører er interesserte i prosjektet, sa prosjektleder Gudmund Løvli da anbudet var klart i sommer.

- Mener du fortsatt det er like spennende?

- Jo, det er jo utfordrende og spennende - på sin måte, svarer Løvli.

Les flere saker fra Nord24 her.


Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere