Nettavisen.no

Tips oss 468 30 050

Vil stoppe jagerflykampen

Norge skal bruke seks ganger mer på utvikling av JSF-jagerflyene enn Eurofighter. Frp vil stoppe dollarstrømmen.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Kampen om hvem som skal få selge jagerfly til det norske forsvaret tilspisser seg og i løpet av kort tid skal regjeringen ta stilling til om de skal undertegne en mer forpliktende avtale med den amerikanske produsenten Lockheed Martin, om deltagelse av neste fase i utviklingen av jagerflyet JSF.

NA24 - din næringslivsavis

Etter det NA24 forstår kommer regjeringen til å si ja.

Bidrar med en milliard
Norge har forpliktet seg til å bidra med over én milliard kroner i utviklingen av det amerikanske flyet, som sterke krefter i forsvaret ønsker skal bli neste generasjons jagerfly. Men nå ønsker Frp å stoppe utbetalingene til amerikanerne.

- Vi legger trykk på regjeringen for at de ikke skal videreføre dette samarbeidet og kommer til å legge frem et forslag om at vi ikke skal videreføre MoU-en (memorandum of understanding, journ.anm.), sier Per Olav Width, Fremskrittspartiets medlem av forsvarskomiteen.

Uenighet om JSF-avtale
Det er stor uenighet i politiske miljøer om riktigheten av å bidra med så store beløp i det amerikanske prosjektet, når norsk industri ikke er garantert oppdrag i forbindelse med bygging og vedlikehold av flyene. Til sammenligning har Norge bidratt med rundt 300 millioner kroner til utviklingen av Eurofighter, det tysk-fransk-spansk-britiske alternativet.

Til neste år skal Norge etter planen ut med seks ganger så mye til Joint Strike Fighter-prosjektet enn til EADS sitt Eurofighter. 25 millioner dollar mot 25 millioner kroner.

Width mener Norge kommer til et slags «point of no return» om regjeringen undertegner avtalen amerikanerne vil at de involverte partnerne skal signere ved årsslutt.

- Mange spør seg om man da skal se nei igjen. Går vi på en ny avtale med amerikanerne, mener jeg at vi må gå løpet ut. Vi i Frp mener at Lockheed Martin på ingen måte har oppfylt kravene vi har stilt til dem. Det har ikke skjedd noe med Lockheed Martin annet enn at de har lovet kontrakter. Men det kommer ingenting.

Industriavtaler uteblir
Det som ikke kommer er industriavtaler. For norsk forsvarsindustri og fagbevegelse er det viktig at det kommer kontrakter for utvikling og vedlikehold. Jagerflyanskaffelsen kan komme på så mye som 100 milliarder kroner over et livsløpsperspektiv. Det er den største offentlige anskaffelsen i Norge, utenom sokkelen.

- Lockheed Martin har et såkalt industriarbeid med Norge, men de har på ingen måte innfridd sitt løfte om samarbeid med Norge. Sånn sett er det Eurofighter som har vært flinkest, sier Width, som altså vil at amerikanerne skal få merke norsk press.

I høst kom det signaler om at forsvarsdepartementet skulle kutte ned antall tilbydere i konkurransen fra tre til to. Noe blant annet forsvarsministerens statssekretær Espen Barth Eide indikerte på Politisk kvarter hos NRK den 14. september.

Går videre med alle tre
Men nå viser det seg at regjeringen vil gå videre med alle tre partnerne. Det bekrefter Espen Barth Eide overfor NA24, og det kommer også frem i forsvarskomiteens innstillinger til statsbudsjettet. Kilder NA24 har snakket med, mener det handler om at regjeringen er opptatt av å vise at det fortsatt er konkurranse om den norske jagerflykontrakten.

- De vil spille aktørene opp mot hverandre, sier en kilde med kjennskap til prosessen til NA24.

Retorikken til regjeringen de siste par månedene tyder også på det, hevder kilden, som viser til at regjeringen gjør alt for å vise at de tre deltagerne er likeverdige konkurrenter.

Det er det derimot ikke alle andre som mener. Eurofighters norgesjef, David Hamilton, har ved flere anledninger hevdet at konkurransen ikke er rettferdig. Han har blant annet vist til at Lockheed Martin, som står bak Eurofighter, har fått betydelig større bevilgninger fra norske myndigheter enn EADS.

Mange hensyn å ta
Men dette er en kamp som avgjøres med veldig mange hensyn. Politiske hensyn tilsier at det er vanskelig å skvise JSF ut av rent sikkerhetspolitiske grunner. Forsvaret har flydd Lockheed Martin-produserte fly siden krigen. Det er et åpent spørsmål hvorvidt det er vilje i forsvaret til å forlate en linje man har kjørt i 60 år.

Gripen har den fordelen at de har SVs støtte i regjeringen, men flyet har, etter det NA24 erfarer, ingen høy stjerne i luftforsvaret.

- Det er sterke krefter i regjeringen som taler svenskenes sak. Særlig SV, som ser for seg et nordisk industrisamarbeid. Men svenskene kom sent inn og jeg synes ikke regjeringen har vært så veldig aktive overfor svenskene, sier Width.

Gripen kom dessuten senere inn i konkurransen, og ble sammen med franske Rafale (som nå har trukket seg ut) kun omtalt i et par generelle vendinger i fjorårets statsbudsjett:

«Forsvaret har ikke kompetansemessige eller økonomiske ressurser til å inngå tilsvarende myndighetsavtaler med Rafale og JAS Gripen i tillegg til de avtalene som allerede er inngått med JSF og Eurofighter».

I årets budsjett har de fått noe fyldigere omtale, men likevel er det JSF og Eurofighter som vies mest oppmerksomhet fra myndighetenes side.

Bråk fra Eurofighter
Eurofighter er den produsenten som har vært mest synlig i media. Flyet er på vingene, men det har vært bråk rundt leveransen i Østerrike. I Norge er det enkelte i forsvarskretser som ser på dem som en liten plage.

- Det har vært mye støy rundt dem og de har blitt en liten plage for de ulike statsrådene. De vil ikke ha mer bråk med Eurofighter. Derfor ville det overraske meg mye hvis noen skrev seg ut av historien, sier en kilde som står prosessen nær.

Espen Barth Eide bekrefter overfor NA24 at regjeringen kommer til å videreføre arbeidet med alle de tre produsentene på dette tidspunktet.

- Regjeringen har ikke til hensikt å foreta et slikt nedvalg nå. Det er tre aktuelle kandidater i en reell konkurranse, forteller han til NA24 og avviser dermed også Per Ove Widths forslag om å sjalte Lockheed Martin ut av prosessen, fordi de ikke har signalisert vilje til å gi nok tilbake til norsk industri.

Dermed ser det ut til at de tre produsentene fortsatt er inne i varmen - i alle fall for en stund til. Det betyr etter all sannsynlighet også at regjeringen viderefører samarbeidet med Lockheed Martin, og dermed undertegner den såkalte MoUen. Avtalen for å delta i neste fase av JSF-prosjektet. Om Norge ikke undertegner denne avtalen, vil muligheten for norsk industri å få oppdrag etter all sannsynlighet bli enda mindre.

Penger til JAS?
Det betyr også, etter det NA24 forstår, at de to andre deltagerne i konkurransen om å selge jagerfly til det norske luftforsvaret kan se frem til mer forpliktende og innbringende avtaler. Norge har forpliktet seg til å bidra med rundt en milliard kroner i utviklingen av det amerikanske jagerflyet. Eurofighter har fått bidrag til en verdi av rundt 300 millioner kroner. I JAS Gripen er det ennå ikke investert en krone.

Men dette kan endre seg. Selv om Espen Barth Eide på sitt vanlige vis er forsvarshemmelighetsfull:

- Regjeringen er som sagt opptatt av at det fortsatt skal være en reell konkurranse mellom tre kandidater, sier han til NA24.

Han bekrefter uansett at de vil se på om også Gripen skal få nyte godt av penger fra Norge til utviklingen av sitt fly; JAS.

- Igjen, regjeringen er opptatt av en reell konkurranse mellom tre kandidater. Vi vil derfor se på hvordan dette bør håndteres, forteller statssekretæren.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull!
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus