Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
(Scanpix)

Barbies ekstreme forvandling

Verdens mest gjenkjennelige blondine er ikke hva hun var.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Leketøysprodusenten Mattel Inc. har i flere tiår tjent gode penger på den blonde dukken Barbie. Men i forhold til tidligere der dukken hadde veldig begrenset med muligheter har det nå skjedd endringer. Dagens teknologi har nemlig satt sitt stempel også på denne merkevaren.

NA24 - din næringslivsavis

Selskapet bar samarbeider nå nemlig med kjente kosmetikkprodusenter, Apple og deres iPod, Hillary Duff og Rebelde RBD. Alt for å gi den suksessrike dukken en ny vår i dagens mote- og teknologiverden. Nå kan man koble til iPoden og hun kan mime til tre sanger, danse eller svare i en mobiltelefon, ifølge Barbies hjemmeside.

Jakter småjenter
- Enten det er snakk om å være en prinsesse, diva, lærer eller å være en doktor dreier seg egentlig bare om å komme innenfor en liten jentes drømmer og mål. Og la henne leve gjennom det, og det er Barbie de eneste som kan levere, sier Chuck Scothon hos Mattel Brands, til Forbes.

Millioner å hente
Mye tyder også på at det er gode penger i denne omleggingen. Hele 90 prosent av alle amerikanske jenter i alderen 3-10 år eier en Barbie, og dukkens hjemmeside blir besøkt av over 50 millioner hver måned, ifølge Forbes. Har konkurranse fra blant annet Bratz har også gjort sitt til at Barbie må moderniseres.

Selv om markedet for tradisjonelle dokker var flatt i USA i 2006. Steg markedet for elektroniske dokker med 22 prosent, og med det ble elektroniske dukker den hurtigst voksende kategorien i industrien.

Big Barbie-business
Etter 40 år i bransjen, er Barbie fortsatt den store prinsessen av dukkemarkedet. Men Barbie har aldri opplevd hardere konkurranse enn det populære Bratz har kommet med. Bratz produseres av konkurrenten MGA Entertainment, og de to selskapene kjemper i rettsystemet om hvem som eier hva. Mattel mener nemlig at Bratz kun er en forfalskning av deres Barbie.

Barbie og Barbieprodukter anslås av en analytiker til å selge for rundt tre milliarder dollar årlig, men Bratz, som først nådde markedet i 2001, følger tett etter med en anslått omsetning på rundt to milliarder dollar.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere

Anders Nordstad

Show me your number

Tor Hammerø

Ti på dusinet

Pål Anders Ullevålseter

Vant Merzouga Rally.

Svein Harald Røine

Erna og Sivs mareritt

Jan Egeland

Inntrykk fra Gaza