Kontakt oss
RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
(Stormberg.no)

- Homo-reklame vil provosere

- Dette vil være støtende, mener reklameguru. Se selv - blir du støtt?
Sist oppdatert:

Se på bildet av annonsen fra Stormberg: Et middelaldrende homofilt par hånd i hånd på turstien.

- Dette er 2007. Dette er en familie på tur, sier turtøy-produsenten.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det er imidlertid ikke hver dag middelaldrende hverdagshomser brukes i kommersielle annonser.

- Dette vil helt klart støte en del mennesker, mener reklameguru Kjetil Try.


Les også: Finn Schjøll forsvarer homo-reklame (med video)


- Det er 2007
- Vi har jo turtøy for alle, for folk flest. Vi har valgt å bruke våre kunder i markedsføringen, og vi har både brukt to-åringer, åtti-åringer og folk med minoritetsbakgrunn. Nå syns vi at vi kunne ha dette paret, forklarer sier markedskonsulent i Stormberg, Line Skaane, til NA24.

Stormberg hadde selv idéen til reklamen med homseparet, og det er reklamebyrået Recommended som har utformet annonsen.

- Dere er ikke redd for å støte noen fra dere?

- Jeg tror ikke vi gjør det. Muligheten er til stede, men det er 2007, og dette er en familie på tur, sier Skaane.

«Åpenhet»
- Vi har tre verdier: åpen, energisk og nyskapende. Her har vi tatt tak i en av verdiene, nemlig åpenhet, sier kommunikasjonsrådgiver i Stavanger Regionen Næringsutvikling, Cathrine Gjertsen, til NA24.

For bare få uker siden lanserte kommune-samarbeidsorganisasjonen en annonse med det lokalkjente homseparet Bent Høie og Dag Terje Klarp Solvang.


Høie er stortingsrepresentant for Høyre, mens Solvang er administrerende direktør ved Gastronomisk Institutt.

Heller ikke i Stavanger nærer man noen voldsom frykt for at annonsen kan bidra til å støte folk vekk.

- Det kan skje, men vi håper ikke det. Vi er åpne for alle religioner også, og vi har ikke fått noen reaksjoner ennå, sier kommunikasjonsrådgiveren til NA24.

Try: - Vil støte en del
- Dette vil helt klart støte en del mennesker, men det vil også gjøre det motsatte, sier Kjetil Try om Stormberg-annonsen.

Try er kreativ leder i Try reklamebyrå og har i en årrekke vært en av Norges aller mest markante, og prisbelønnede, reklamepersonligheter.

- Første gang jeg kan huske at homofile ble brukt i reklame, var for Ikea i USA på midten av 90-tallet. Solo gjorde det omtrent på samme tid, i «Sannsynligvis den eneste brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten»-kampanjen, sier reklamenestoren til NA24.

Også den gang dreide det seg om mannlige homofile: En jente skulle sjekke opp en mann, og så ble han tatt av en annen mann i stedet.

Verst mulige kombinasjon
- Det er enda mer problematisk med menn enn kvinner. Jenter er lettere å akseptere for mange enn gutter. Og jo eldre de blir jo verre er det - eldre folk har jo ikke en gang vanlig sex, resonnerer Try.

Han mener således Stormberg har valgt den aller vanskeligste kombinasjonen: To menn – og to godt voksne menn.

- Men i reklameøyemed det et ganske spennende grep. De får oppmerksomhet rundt en annonse, og det sier et eller annet, i alle fall til unge mennesker, om avsenderen som moderne og uten fordommer, mener Kjetil Try.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere