Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
(Stormberg.no)

- Homo-reklame vil provosere

- Dette vil være støtende, mener reklameguru. Se selv - blir du støtt?

Se på bildet av annonsen fra Stormberg: Et middelaldrende homofilt par hånd i hånd på turstien.

- Dette er 2007. Dette er en familie på tur, sier turtøy-produsenten.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det er imidlertid ikke hver dag middelaldrende hverdagshomser brukes i kommersielle annonser.

- Dette vil helt klart støte en del mennesker, mener reklameguru Kjetil Try.


Les også: Finn Schjøll forsvarer homo-reklame (med video)


- Det er 2007
- Vi har jo turtøy for alle, for folk flest. Vi har valgt å bruke våre kunder i markedsføringen, og vi har både brukt to-åringer, åtti-åringer og folk med minoritetsbakgrunn. Nå syns vi at vi kunne ha dette paret, forklarer sier markedskonsulent i Stormberg, Line Skaane, til NA24.

Stormberg hadde selv idéen til reklamen med homseparet, og det er reklamebyrået Recommended som har utformet annonsen.

- Dere er ikke redd for å støte noen fra dere?

- Jeg tror ikke vi gjør det. Muligheten er til stede, men det er 2007, og dette er en familie på tur, sier Skaane.

«Åpenhet»
- Vi har tre verdier: åpen, energisk og nyskapende. Her har vi tatt tak i en av verdiene, nemlig åpenhet, sier kommunikasjonsrådgiver i Stavanger Regionen Næringsutvikling, Cathrine Gjertsen, til NA24.

For bare få uker siden lanserte kommune-samarbeidsorganisasjonen en annonse med det lokalkjente homseparet Bent Høie og Dag Terje Klarp Solvang.


Høie er stortingsrepresentant for Høyre, mens Solvang er administrerende direktør ved Gastronomisk Institutt.

Heller ikke i Stavanger nærer man noen voldsom frykt for at annonsen kan bidra til å støte folk vekk.

- Det kan skje, men vi håper ikke det. Vi er åpne for alle religioner også, og vi har ikke fått noen reaksjoner ennå, sier kommunikasjonsrådgiveren til NA24.

Try: - Vil støte en del
- Dette vil helt klart støte en del mennesker, men det vil også gjøre det motsatte, sier Kjetil Try om Stormberg-annonsen.

Try er kreativ leder i Try reklamebyrå og har i en årrekke vært en av Norges aller mest markante, og prisbelønnede, reklamepersonligheter.

- Første gang jeg kan huske at homofile ble brukt i reklame, var for Ikea i USA på midten av 90-tallet. Solo gjorde det omtrent på samme tid, i «Sannsynligvis den eneste brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten»-kampanjen, sier reklamenestoren til NA24.

Også den gang dreide det seg om mannlige homofile: En jente skulle sjekke opp en mann, og så ble han tatt av en annen mann i stedet.

Verst mulige kombinasjon
- Det er enda mer problematisk med menn enn kvinner. Jenter er lettere å akseptere for mange enn gutter. Og jo eldre de blir jo verre er det - eldre folk har jo ikke en gang vanlig sex, resonnerer Try.

Han mener således Stormberg har valgt den aller vanskeligste kombinasjonen: To menn – og to godt voksne menn.

- Men i reklameøyemed det et ganske spennende grep. De får oppmerksomhet rundt en annonse, og det sier et eller annet, i alle fall til unge mennesker, om avsenderen som moderne og uten fordommer, mener Kjetil Try.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere