RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Inkasso-gründer Aase Carlsen får opp til 50 lånetilbud på e-post daglig. Nå er hun lei og har politianmeldt ett av selskapene hun har fått tilbud fra.
Inkasso-gründer Aase Carlsen får opp til 50 lånetilbud på e-post daglig. Nå er hun lei og har politianmeldt ett av selskapene hun har fått tilbud fra. Foto: Skjalg Ekeland (Bergensavisen)

Aase (77) bombarderes med lånetilbud

Sist oppdatert:
Inkasso-gründer Aase Carlsen (77) får opp til 50 lånetilbud på e-post hver dag. Nå har hun politianmeldt saken.

– Det er uhørt, og jeg opplever det nærmest som trakassering, sier Aase Carlsen (77) til Bergensavisen.

Da Carlsen kom hjem fra ferie 28. april, var det nesten 300 uleste e-poster i innboksen hennes.

– To-tredeler av dem var ulike lånetilbud. Jeg skjønner ikke hvordan de har fått tak i e-postadressen min, sier hun til BA.

– MISBRUK AV E-POST
Bare fra hun la seg mandag til klokken 1100 tirsdag hadde Carlsen fått 28 e-poster med diverse lånetilbud.

De fleste av e-postene var det ikke mulig å svare på, og heller ingen kontaktinformasjon i.

Men i en av dem fant hun et kontaktnummer, og fant via det frem de som står bak firmaet.

– Jeg har nå sendt inn en klage til Forbrukerombudet og anmeldt saken til politiet. Jeg mener det er misbruk av min e-postadresse, sier en oppgitt og sint Carlsen, og tilføyer:

– Jeg vet jo at politiet vil henlegge saken, men mener det er viktig å vise at man ikke godtar slikt.

Hun forteller at da hun ringte firmaet hun fant nummeret til, insisterte personen hun snakket med på at hun måtte ha lagt igjen sin e-postadresse på deres nettsider.

– Jeg har ikke søkt om lån siden jeg kjøpte min første leilighet i 1959, sier hun.

Jo Gjerdrem er fagdirketør i Forbrukerombudet.


– SKIFTER E-POSTADRESSE
77-åringen grunnla inkassobyrået Case AS i Bergen i 1980 og jobber fortsatt nesten fulle dager. Fordi mange av lånetilbudene kommer fra e-postadresser med personnavn i, må Carlsen forsikre seg om at det ikke er klienter som har sendt e-postene før hun kan slette dem.

– Det tar mye tid. Nå er jeg lei og skifter e-postadresse, sier hun oppgitt.

ENORME KOSTNADER
Mange av forbrukslånene og kredittkortene har en rente på opp mot eller over 20 prosent.

Låner du 150 000 kroner til en rente på 19,74 prosent med 950 kroner i startgebyr, og betaler ned over fem år, ender du med å betale 238 649 kroner totalt.

Carlsen er svært kritisk til det enorme omfanget av lånetilbud og kredittilbud i dagens samfunn.

– I jobben ser jeg at det ofte er de som har havnet i økonomisk uføre og begynt å få inkassokrav mot seg som tar opp slike raske lån uten sikkerhet. De betaler regningene med lånene. Slik unngår de betalingsanmerkninger, som ville stoppet dem fra å få nye lån, men får verre og verre gjeldsproblemer, sier Carlsen, og tilføyer:

– Utlånerne skyr ingen midler for å låne ut penger. De lokker mange mennesker inn i en gjeldsfelle. Det er helt graverende.

SAMMENSURIUM
Daglig leder i Forbrukerhjelpen.net og Leads AS Rune Lied beklager at Carlsen får lånetilbud på e-post hun ikke ønsker, men understreker at de ikke står bak e-postutsendelsene.

– Jeg forstår at hun blir opprørt, og vi har jobbet hardt for å komme til bunns i denne saken, sier han til BA.

Ifølge undersøkelser gjort av Forbrukerhjelpen.net sitt markedsføringsfirma Netbooster, er årsaken til at Carlsen har fått en e-post med tilbud fra Forbrukerhjelpen.net at hun i 2011 deltok i en online spørreundersøkelse som firmaet Orville Media sto bak. Orville Media har solgt e-postadressen til Carlsen til et firma som heter Expand the Market.

Ifølge Expand the Market, som har sendt ut e-posten, har Carlsen aldri har meldt seg av nyhetsbrevene hun ble påmeldt da hun svarte på undersøkelsen.

Ifølge visepresident i Netbooster Kasper Krog er det er Expand the Marked som har fullt ansvar for hva de kommuniserer ut til deres e-post-databaser.

– Det kan hverken annonsør eller Netbooster kontrollerer, sier Krog og sammenligner det med at BAs annonsører ikke kan styre det innholdet BA har på sine nettsider opp mot en av annonsørenes bannervisninger.

– Får Expand the Marked betalt fra dere i Forbrukerhjelpen.net (Leads AS) for å sende ut denne reklamekampanjen?

– Ja, Leads AS bruker en Netboosters affiliate platform, forklarer Krog. (For mer om hva dette er: http://en.wikipedia.org/wiki/Affiliate_marketing).

Aase Carlsen avviser på det sterkeste at hun noensinne har deltatt i en konkurranse eller undersøkelse på nettet.

– Jeg deltar aldri i konkurranser og slikt på nettet. Om de har dokumentasjon på det motsatt, må jeg ha trykket på en feil knapp, sier hun til BA.

Simen Lorntzen, rådgiver i online markedsføringsfirmaet Netboosters sier de har over 1000 partnere som de samarbeider med.

– Det som har skjedd her er ikke Forbrukerhjelpen.net sin feil. Våre undersøkelse viser at det heller ikke er vi som står bak utsendelsen, påpeker han.

– VIL KREVE DOKUMENTASJON

Lorntzen forteller at det trolig er et selskap som heter EM Network, som tilhører EM Group, som står bak mange av de andre e-postene Carlsen mottar.

– De har et domene som heter mail@newsletters.forbruker-hjelpen-mails.net som Carlsen har fått e-poster fra, sier han.

Carlsen har videresendt to e-poster hun har mottatt til BA som viser at dette stemmer.

Firmaet EM Medier, som også hører til under EM Group, ble i desember 2012 politianmeldt av Forbrukerombudet i Danmark for å sende ut villedende e-poster til forbrukere.

I en e-post til Nettbooster bekrefter daglig leder i EM Group Nikolai Jensen at de står bak domenet mail@newsletters.forbruker-hjelpen-mails.net.

«Vi kan hermed bekræfte at mails fra følgende domæne: mail@newsletters.forbruker-hjelpen-mails.net er vores brand og ikke har noget at gøre med hverken Leads AS eller NetBooster», skriver han.

BA har ikke fått noen videre kommentar fra EM Group.

–Vi krever at våre samarbeidspartnere følger markedsføringsloven og kan dokumentere at de har fått e-postadresser på lovlig vis, Om ikke kaster vi partnerne ut av vårt nettverk, understreker Lorntzen i Netbooster.

Han forteller at det er mange useriøse aktører innen online markedsføring.

–Vi jobber med å få de useriøse aktørene ut av markedet fordi de irriterer og ødelegger for de seriøse, sier Lorntzen.

– DU ER EN VARE
– Blir du tilbudt noe gratis på internett er du ikke lenger en forbruker, men en vare som selges videre, advarer Jo Gjerdrem, fagdirektør i Forbrukerombudet, til BA.

Han forteller at de i 2010 og 2011 mottok klager på Forbruker-hjelpen.net om uanmodet e-postmarkedsføring.

–Når det gjelder direktemarkedsføring på e-post så må aktørene innhente samtykke eller ha et etablert kundeforhold. Om de ikke har det, er det et klart brudd på markedsføringsloven. Da bør man kontakte dem og si ifra om at man ikke ønsker å motta e-post, sier Gjerdrem.

– VÆR OBS
Ifølge Gjerdrem hos Forbrukerombudet skjer det ganske ofte at folk ikke forstår at e-postadressen deres blir solgt til andre aktører når de deltar i konkurranser og lignende på nettet.

–Det kan hende det ikke går tydelig nok frem i vilkårene. Man bør uansett være obs på at man kan bli utsatt for e-postmarkedsføring fra flere aktører i etterkant av slike konkurranser. Pass på å eventuelt krysse av for at man ikke vil ha tilbud på e-post om det er mulig.

– Det ligger som regel noe bak gode tilbud og konkurranser på nettet. Som oftest er det at de er på jakt etter personopplysningene dine påpeker Gjerdrem.

Les flere saker i Bergensavisen her.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere