RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
ELBILSTØTTE: Arbeiderpartiet vil sette et tak på elbilstøtten. - Det er på tide å sette en grense for subsidieringen av luksusbiler, sier Marianne Marthinsen.
ELBILSTØTTE: Arbeiderpartiet vil sette et tak på elbilstøtten. - Det er på tide å sette en grense for subsidieringen av luksusbiler, sier Marianne Marthinsen. Foto: Ntb Scanpix

Ap vil sette tak på elbilstøtten: - Det er ikke for å få inn penger til staten

Sist oppdatert:
- Argumentet for et avgiftstak er å gi avgiftssystemet legitimitet, sier Marianne Marthinsen (Ap), som ikke vet hvor mye penger de vil tjene.

Arbeiderpartiet vil sette et tak på elbilstøtten, slik at de dyreste Teslaene ikke blir subsidiert like sterkt.

- Det er på tide å sette en grense for subsidieringen av luksusbiler. Vi ønsker å bruke avgiftsregimet til å stimulere flere elbiler inn på markedet, og de aller fleste elbilmodellene vil komme under avgiftstaket, sier Marianne Marthinsen, Arbeiderpartiets finanspolitiske talsperson, til Nettavisen.

Ap har ennå ikke bestemt hvor høyt taket skal være, men Marthinsen antyder at det vil ligge på rundt en halv million kroner. Det vil si at en Tesla som koster én million kroner, vil bli rundt 200.000 kroner dyrere.

LES OGSÅ: - Angrepet på de dyreste elbilene er ren misunnelse

Vet ikke hvor mye de vil tjene

Marthinsen kan ikke si noe om hvor mye penger et slikt avgiftstak vil bringe inn.

- Det er veldig vanskelig å si. Det er noen tusen Teslaer registrert i Norge, og akkurat hvor mange som blir solgt i årene som kommer er vanskelig å vite, sier Marthinsen, og legger til:

- Argumentet for et avgiftstak er ikke å få inn penger til staten, men å gi avgiftssystemet legitimitet. Så langt har elbilstøtten bidratt til å få ny teknologi inn på markedet, og det er nå varslet om flere nye elbil-modeller på vei inn. Å sette et tak på elbilstøtten betyr at også de dyreste elbilene vil få en avgiftsfordel, men inntil en viss grense.

- Behov for penger innenfor velferd og klimatiltak

I begynnelsen av november skrev Dagens Næringsliv om Tesla-eierne, som får milliarder i avgiftsfritak, samtidig som den gjennomsnittlige Tesla-eieren tjener mer enn tre ganger så mye som snittet i Norge.

Nå varsler også Jaguar og Porche at de kommer med elbiler.

- Det er folk som i utgangspunktet har høy inntekt som har råd til Teslas toppmodell, det samme vil nok gjelde elbilmodellene fra Jaguar og Porche. Disse skal også få en avgiftsfordel fordi de kjøper en bil som ikke slipper ut klimagasser, men vi vil sette et tak slik at det går en grense på hvor stor denne avgiftsfordelen kan bli.

- Hva skal dere bruke disse eventuelle pengene til?

- Vi har ikke tenkt å øremerke disse pengene, men vi vet jo at det alltid er behov for penger innenfor velferd og klimatiltak. Vi skal fortsatt bruke milliarder på avgiftslette til nullutslippsbiler, men vi må ha en profil som folk mener er riktig, avslutter Marthinsen.

FrP mener Ap vingler

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har lite til overs for Ap-forslaget om en grense for avgiftsfritak på dyre elbiler.

VINGLER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener Arbeiderpartiet vingler i elbil-saken.

– På sikt skal elbilfordelene vekk, men da snakker vi flere år fram. Noe av forklaringen på den norske elbilsuksessen er at vi tenker langsiktig og sørger for forutsigbarhet, sier samferdselsministeren til NTB.

Solvik-Olsen mener Arbeiderpartiet vingler i elbil-politikken.

– Så vidt jeg kan se står det ikke et ord om tak på avgiftsfritak i Aps alternative budsjett. Så kaster de seg rundt uka etter at budsjettet deres ble lagt fram, og foreskriver nye virkemidler. Dette lukter av en ny biodieselsak, mener Frp-statsråden.

Han er selv blitt kraftig kritisert av samarbeidspartiene for forslaget om å innføre årsavgift på elbiler fra 2018, men hevder selv at dette grepet har vært varslet i god tid på forhånd.

– Dessuten er det ikke store summene det er snakk om, sier han.

Halv årsavgift vil innebære at nullutslippsbiler blir 1.200 kroner dyrere i innkjøp i 2018. To år senere blir det for øvrig full årsavgift, dersom regjeringen får det som den vil.

Venstre: - Vekker misunnelse

MISUNNELSE: Abid Raja (V) mener Ap nører opp under «Tesla-hatet».

Sp og SV mener i likhet med Ap at støtten til de dyreste elbilene må ned. KrFs Hans Olav Syversen uttrykker «en viss forståelse» for forslaget, mens Venstres Abid Raja mener Ap «nører oppunder Tesla-hatet».

– Så lenge rare folk med en alternativ livsstil kjørte rundt i disse Think-bilene, var det greit. Men når du har strøket skjorte, pene sko og kjører Tesla som elbil, vekker det misunnelse, sier han til avisen.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere