NA24.no

Foto: Sigurdsøn, Bjørn (SCANPIX)

Åpner for reklame på Twitter

Sist oppdatert:
Mikrobloggtjenesten henter inn en halv milliard. Nå kan det bli reklame.

Nettsamfunnet Twitter har vokst enormt mye den siste tiden, noe som nå har tiltrukket over en halv milliard i friske penger.

NA24 - din næringslivsavis

Grunnlegger Evan Williams bekrefter ryktene om at selskapet, som ikke tillater brukerne sine å bruke mer enn 140 tegn per melding når de blogger, har fått 100 millioner dollar (580 millioner kroner) i frisk kapital. Investorene har fått en andel av aksjene som verdsetter selskapet til én milliard dollar, eller 5,8 millioner kroner med dagens vekslingskurs. Med andre ord har de nye investorene kjøpt 10 prosent av selskapet.

Investeringen er ikke blitt offentliggjort, da selskapet ikke er børsnotert.

Den nye verdsettelsen innebærer at selskapet for eksempel er verdt 50 prosent mer enn det norske oljeselskapet DNO International, som har fått mye oppmerksomhet de siste dagene.

Ingen inntekter
- Det er interessant å se, nesten 10 år etter at vi hadde den første internettboblen, at vi har selskap verdsatt til milliardbeløp dollar som ikke har definert hvordan de skal få inn omsette trafikken til penger, sier David Garrity ved GVA Research, til nyhetsbyrået.

- Det hadde vært fint å se hvordan selskapet har skal klare å, en, skape inntekter, og to, generere profitt, sier Garrity.

Vurderer reklame
San Fransisco-baserte Twitter har nemlig ikke klart å tjene penger av betydning siden opprettelsen. Tjenesten er gratis og brukerne plages ikke av reklame. En av grunnleggerne, Biz Stone, uttalte tidligere denne måneden at de i løpet av årets fjerde kvartal planlegger å komme med tilbud til bedrifter som skal gi penger i kassen. Medgrunnlegger Williams sier på sin blogg at de «holder døren åpen» for å innføre reklame, slik det vanvittig populære nettsamfunnet Facebook har gjort. En eventuell innføring vil ikke skje før tidligst i 2010, hevder gründerne.

Twitter er ikke det eneste selskapet av denne typen som er verdsatt til store summer. Facebook ble verdsatt til det tidobbelte, 10 milliarder dollar, sist gang selskapet hentet inn penger.

Enorm vekst
Twitter har opplevd en eksplosiv vekst de siden grunnleggelsen i 2006. Fra å ha 2,2 millioner aktive brukere i august i fjor er tallet mer enn tidoblet til 25 millioner brukere i samme periode i år, ifølge Nielsen.

Også i Norge har Twitter fått enormt mye popularitet den siste tiden. Alt fra Statsminister Jens Stoltenberg og hotellkonge Petter Stordalen, til visesanger Lillebjørn Nilsen og NA24s Are Slettan har funnet veien til nettsamfunnet.

(Saken fortsetter under bildet)

Vanskeliggjør oppkjøp
Den nye investeringen gjør det mindre sannsynlig at selskapet blir kjøpt opp. Nå spekuleres det i om Twitter planlegger en børsnotering, eller om de vil bruke den drøyt halve milliarden de har hentet inn på egne oppkjøp eller produktutvikling.

- De kan fortsatt bli kjøpt opp av noen, men når du kommer opp i verdsettinger på det nivået, blir oppkjøp vanskeligere og vanskeligere, sier Charlene Li, analytiker ved Altimeter Group, til Bloomberg News.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere