NA24.no

(Scanpix)

Apples telefonrør

Apple rotet til prisingen av sin iPhone. Det er nyttig lærdom for mange.

(NA24-KOMMENTAR): Apple har skapt tekno-ikoner som Macintosh og iPod, og det er høytidsstemning hver gang selskapet kommer med nye produktlanseringer, anført av Steve Jobs som profet i høyhalset genser.

Men i forrige uke gikk det helt galt. Riktignok lanserte Apple en ny versjon av musikkspilleren iPod med pekeskjerm og trådløst nett. Samtidig kuttet selskapet prisen på sin voldsomt opphypede mobiltelefon, iPhone fra 599 til 399 dollar (snaut 2.300 kroner) i USA. Det skjedde bare drøyt to måneder etter at den ble lansert 29. juni, og før den i det hele tatt er kommet på markedet i Europa.

Men i stedet for jubel, ble priskuttet møtt med sinne. Apple-entusiaster som hadde overnattet i kø for å få en av de første telefonene følte seg snytt, og protesterte så støyende som bare IT-nerder kan.

Steve Jobs ba om unnskyldning på Apples hjemmeside og fossrodde med en kupong på 100 dollar i Apple-varer til hver av dem som hadde kjøpt telefonen til 599 dollar. Likevel endte det som en dårlig PR-sak.

Overraskende
Etter alt å dømme kom de harde reaksjonene overraskende på Apple. Tross alt er det helt normalt at nye teknologiprodukter blir introdusert til en høy pris, og så blir rimeligere etter hvert.

Det skjer både fordi de blir billigere å produsere og fordi selgerne priser de første produktene i forhold til betalingsviljen til de ivrigste og mest innovative kjøperne. Dette er hentet fra den økonomiske læreboken. I Apples tilfelle har selskapet i sommer solgt en million telefoner til 599 dollar i stedet for 399. Det utgjør 200 millioner dollar, eller nær 1,2 milliarder kroner. Det er slikt som gjør at Apple-aksjen de siste tre årene er tidoblet i verdi.

Også på kundesiden vil nok de aller fleste akseptere at et produkt er dyrt hvis det er dyrt å produsere, og så blir billigere når det blir billigere å produsere.

Den andre vurderingen - kundenes betalingsvilje - kan være verre å svelge. Og det som skjedde her var nok at det ble litt for tydelig at priskuttet kom etter at Apple var ferdig med å melke de gærneste kundene, som ikke lenger følte seg som hippe innovatører, men som duster.

Aner, men vil ikke vite
Vi aner nok at denne typen prisdiskriminering skjer, men liker ikke å få det gnidd i trynet. Et annet eksempel fra teknoverdenen er nettbutikken Amazon.com, som for noen år siden eksperimenterte med ulike priser til ulike kunder. Kunder som ikke ble gjenkjent via såkalte cookies, fikk lavere lokkepriser enn eksisterende kunder. Ikke overraskende vakte dette reaksjoner blant stamkunder.

Fine fruer som shopper designerkjole til tusenvis av kroner, aner nok at de ikke betaler for funksjon og kvalitet. Men det er tydeligvis verdt det – så lenge ikke kjolen havner på 70 prosent salg dagen etter.

Likeledes aner vi at det er liten forskjell på de dyre merkevarene som er plassert i øyenhøyde i matvarebutikkene og de billige variantene med litt uslere innpakning og plassering i gulvhøyde. Men det går, så lenge ikke butikken setter opp et skilt for å gjøre oss oppmerksom på at vi lar oss styre av følelser fremfor fornuft.

Spesielt ille kan en kynisk prispolitikk slå ut for et produkt eller en tjeneste hvor en betydelig del av totalpakken er at du skal sitte igjen med en god følelse. Det er liten tvil om at dette bidrar til å selge Apples godt designede og kule produkter. Men da har man også mer å tape hvis kundens følelser surner.

Vanskelig valg
At Apple kom skjevt ut, betyr ikke at det er lett å si hva selskapet burde gjøre. Å prise den første millionen telefoner lavere, ville for det første kostet stort i form av lavere overskudd. Dessuten ville det ført til enda lengre køer og mer svartebørs.

Å vente med priskuttet er ikke heller nødvendigvis riktig. Selskapet har åpenbart fått fart på masseproduksjonen og ønsker å kline til i den amerikanske shoppingsesongen frem mot jul.

Uansett er det en nyttig lærdom for bedrifter. Sug det du kan ut av markedet, men forsøk å unngå at kundene oppdager det og føler seg lurt.

Are Slettaner tidligere leder for TV 2 Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler. Her kan du lese de siste kommentarene:

Skal PC-er forbys?
Sipping om shipping
SV som en bil mot murvegg
Strammer opp bankene
Død sjef er dårlig sjef
Uff, nå blir verden friere
Bommet på børsbunnen
Rødgrønne løftebrudd
Baksmell for Frp
Ørnhøi på restaurant

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere