NA24.no

Avgiftssmell på biler

Sist oppdatert:
I neste års statsbudsjett varsler Kristin Halvorsen avgiftssmell på biler som sluker bensin og spytter ut klimagasser, for å premiere dem som kjøper miljøvennlige kjøretøy.

Det står klart i Soria Moria-erklæringen: den rødgrønne regjeringen ønsker å satse mer på miljøvennlige kjøretøy, blant annet ved å begunstige økonomisk de som velger miljøvennlige alternativer.

Diskuter Robin Hood-avgiften i Veggavisen

Men tiden ble for knapp til å få med nye avgifter i årets statsbudsjett. I stedet tar finansminister Kristin Halvorsen seg nå god tid til å utarbeide en bilavgiftsreform fram mot statsbudsjettet i 2007.

- Viktig mål
- Dette er et veldig viktig mål, for vi ligger langt bakpå for å gjennomføre våre klimamålsettinger, og fordi vi vet at bilparken og transportsektoren har mye av skylden for utslippene, skal vi se på hvordan avgiftene er sammensatt, og gjøre noe med dem, sier finansminster Kristin Halvorsen (SV) til TV 2-nyhetene.

Halvorsen forsikrer samtidig at et nytt avgiftssystem ikke skal være noen ny inntektskilde for staten.

- Vi ønsker å lage et forslag som går i null, sier Halvorsen.

Finansministeren går langt i å antyde at planen er å være en slags miljøets Robin Hood.

- Man kan utforme avgiften slik at drivstoffgjerrige biler er billigere å kjøpe enn biler som forurenser mer, sier Halvorsen.

Rammes av alkoholavgiften
Dette kan bety at folk med store, tunge luksusbiler som sluker bensin og spytter ut store mengder klimagasser, får en avgiftssmell av Kristin Halvorsen, mens biler som sparer miljøet for giftige avgasser, blir premiert.

I Sverige har regjeringen et mål om et samfunn som er helt uavhengig av olje innen 2020. Der har såkalte bioetanolbiler vært en stor suksess. Hver tiende bil som ble solgt i Sverige i 2005 var slike miljøbiler, som slipper ut svært lite CO2. Her i Norge har alkohollovgivningen stått i veien for slike biler, fordi drivstoffet, etanol, rammes av alkoholavgiften.

I oljenasjonen Norge er det ingen planer om å bli uavhengige av olje, men Halvorsen mener vi bør lære av Sverige når det gjelder blant annet bioetanol-bilene:

- Det er ingen grunn til forskjeller i Norge og Sverige. Dette burde være en smal sak for Toll- og avgiftsdirektoratet. Det er ingen grunn til at svenskene skal gå forbi oss på dette.

Detaljene i miljøavgiftsreformen er ikke klare. Men Kristin Halvorsen sier at det skal lønne seg økonomisk å spare miljøet for utslipp fra og med neste år.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere