RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Thomas N. Witsø-Bjølmer (Nettavisen)

Avisenes kriseår

Sist oppdatert:
Leserne rømmer fra VG, Aftenposten og de andre storavisene.

Tirsdag klokken 12 presenterer Mediebedriftenes Landsforening lesertall og opplagstall for papiravisene.

Du kan følge presentasjon av tallene live her:

Tallene blir trist lesning for toppene i den norske mediebransjen, hvor papiravisene fortsatt står for hoveddelen av inntektene. Verst blir det trolig for de store tabloidavisene VG og Dagbladet. Sistnevnte har fått mye oppmerksomhet for sine problemer. Spenningen på tirsdagens presentasjon er imidlertid knyttet til hvor mye VG har falt.

10 av 10 har nedgang
I forkanten av medietallene skriver Kampanje.com at alle de ti største avisene i Norge har nedgang i opplaget.

Det betyr at VG, Aftenposten og alle regionsavisene i Media Norge faller tilbake. Også Amund Djuve i Dagens Næringsliv melder om en nedgang på 3.000 i fjor. DN faller til tross for av at Djuve driver en nisjeavis.

Det er nemlig enkelte av de andre nisjeavisene og lokalavisene som trolig har klart seg bra, og styrket posisjonen sin i løpet av fjoråret. Trygve Hegnar har allerede vært ute å utropt seg til opplagsvinner, men hvor bra hans Finansavisen har gjort det i fjor gjenstår å se.

Tungt for ukebladene
Ukebladene har allerede vært ute å fortalt som sine opplagstall i fjor. Særlig sladderpressen viste nedgang i 2009. Hos Norges største blad, Se og Hør, falt tirsdagsutgaven med 7,2 prosent til under 200.000 i opplag. Weekendutgaven falt hele 8,8 prosent til 150.000 i fjor.

Totalt falt opplaget til ukebladene med 4,9 millioner, noe som tilsvarer en nedgang i prosent på 5,7.

- Trendene er tydelige. Det går mot en sterkere grad av nisjefisering. De generelle bladene som familieblader og aktualitetsblader taper terreng. Det har med at hele mediebildet er i endring, der alle kjemper om mediekonsumentenes tid. Det er jo utrolig mange typer nisjeblader å velge mellom, sa fagsjef i Mediebedriftene (MBL), Helge Holbæk-Hanssen, da ukebladene la frem sine tall.

Les mer om ukebladtallene her:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere