RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(SCANPIX)

Avviser klage fra «Anders And»

Datatilsynet frikjenner Norwegian etter skitten billettkrig med konkurrent.

Datatilsynet renvasker Norwegian etter beskyldninger om at selskapet hadde gitt fortrolige opplysninger til pressen for å avsløre at personer fra konkurrenten Sterling Cimber hadde sabotert en Norwegian-kampanje med enkronesbilletter.

- Vi kan ikke se at Norwegian har gitt ut noen personopplysninger i det hele tatt, basert på det flyselskapet har skrevet i sin redegjørelse. Fiktive navn og andre falske navn som ble oppgitt ved bestilling av billetter, er ikke personopplysninger, sier juridisk rådgiver Hågen Thomas Ljøgodt i Datatilsynet til DN.no.

Han legger til: - Når du saboterer en konkurrent, så mister du til en viss grad krav på beskyttelse.

Fantasifulle navn
Da Norwegian i januar lanserte flybilletter i Danmark til kun én krone, utenom avgifter, ble de 3.000 billettene hurtig revet vekk. Men det skulle vise seg at ansatte hos Norwegian-konkurrenten Cimber Sterling hadde kjøpt tusenvis av kampanjebillettene under falske navn og uten å møte opp.

Navnene som ble oppgitt var av typen «Ms Bjørn Kjos», «Mr Anders And», «Dronning Margrethe» og «Austin Powers».

Norwegian ante uråd da det første flyet var klart til avgang omtrent uten passasjerer ombord.

Måtte forklare
I sin redegjørelse til Datatilsyner skrev Norwegian at selskapet hadde behov for å forklare pressen hvorfor flyene gikk tomme selv om alle billettene var solgt.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere