NA24.no

Foto: Illustrasjon: Scanpix/EPA PHOTO/PA/DAVID CHESKIN

Bankenes «rådgivning»

Bankene driver like lite rådgivning som spekepølseselgeren utenfor butikksenteret. Det bør kundene nå ha lært.

(NA24-KOMMENTAR:) Bankene har de siste årene fått kritikk for å selge dyre og kompliserte spareprodukter. Mye tyder på at du i fremtiden vil oppleve stadig mer pågående salg fra bankene.

Nylig var jeg på en konferanse arrangert av programvareselskapet SAS Institute. Et av innleggene var fra Michael Blum fra Amdoc, en amerikansk leverandør av kundestøttesystemer.

Han snakket om trenden i retning av økende kryssalg av ulike produkter fra banker – noe som blir sett på som selve «den hellige gralen» for økt lønnsomhet i banknæringen. På stammespråket heter det «increased wallet share» - altså at banken kaprer en større andel av det som har med lommeboken din å gjøre ved å selge deg flere produkter.

Drømmekunden
Tallenes tale er klar, ifølge Blum:

- Jo flere produkter du har, jo billigere er det for banken å «drive» et ekstra produkt for deg.
- Jo flere produkter du har, jo billigere er det for banken å selge deg et nytt produkt.
- Jo flere produkter du har, jo mer lønnsom er du som kunde.
- Og jo flere produkter du har, jo mindre sannsynlig er det at du bytter bank.

En tradisjonell bankkunde hadde tidligere bare en lønnskonto og et boliglån. Nå er kredittkort også vanlig, men bankenes drømmekunder har også forsikringer, eventuelle forbrukslån og stadig mer kompliserte spareprodukter gjennom samme bank. Og de rikere kundene kan tilbys aksjehandel, aktiv forvaltning, eiendomsprosjekter og skatterådgivning. Noen av produktene er også temmelig kreative.

Jo flere produkter du har i samme bank, jo mer lønnsom er du altså som kunde. Det er på denne bakgrunnen man må se bankenes aggressive salg av spareprodukter de siste årene, produkter som etter alle solemerker er langt gunstigere for bankene enn for kundene.

Spekepølserådgivere
Lærdommen for deg som kunde er: Slutt å se på banken som en objektiv rådgiver. Uansett hva den bankansatte har som offisielle tittel, er han eller hun en selger, som vil forsøke å selge deg flest mulig produkter – fordi det er lønnsomt for banken.

Det er ikke nødvendigvis noe galt i det, bare alle er klar over hva som foregår.

Når du ser en kar som selger spekepølser utenfor det lokale handlesenteret, forstår du at han ikke er en spekepølserådgiver. Han er en spekepølseselger. Han kommer aldri til å fortelle deg at spekepølse er usunt eller spørre deg om du ikke egentlig har nok pålegg i skapet hjemme.

Hans jobb er å selge deg spekepølse. Slik fungerer bankene også.

Are Slettaner tidligere leder for TV 2 Nettavisens økonomiseksjon og redaktør for iMarkedet.no. Han jobber nå for NA24 fra Houston, USA, og skriver blant annet kommentarartikler. Her kan du lese de siste dagenes kommentarer:

Lykkelig som rik?
Det koker – gi gass!
Fire fantastiske år
Putins jerngrep
Den uviktige prosenten
Ny Asia-krise?
Nyheten som druknet
En kjent og en glemt diktator
Gjedrems skandale
Bobler avslutter rentefesten

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere