NA24.no

Bankkontoen kan bli din

Sist oppdatert:
Finansminister Kristin Halvorsen tente på utspill i NA24-kommentar.

Det var Storebrand-sjef Idar Kreutzer som i sin kommentar i NA24 sist fredag lanserte ideen om at bankontonummeret til kunden skal forbli kundens slik at det blir lettere å bytte bank.

NA24 - din næringslivsavis

- Jeg synes det er et interessant forslag som vi vil se nærmere på, sier finansminister Kristin Halvorsen til NA24.

Og Storebrand bistår gjerne finansministeren med en utredning.

- Vi bistår gjerne finansministeren å få frem de forhold man bør se nærmere på med en slik innføring, sier informasjonsdirektør Egil Thompson til NA24.

Etter det NA24 erfarer, er det allerde opprettet kontakt mellom flere av partene i saken.

Enorm respons
Responsen har vært enorm etter at Storebrands konsernsjef Idar Kreutzer - fast kommentator i NA24 - skrev at han ønsker at bankkontonummeret skal bli kundens og ikke bankens. Det vil gjøre det mye lettere å bytte bank.

Både Arbeiderpartiets Rolf Terje Klungland og Fremskrittspartiets Christian Tybring-Gjedde, som begge sitter i Stortingets finanskomite, var meget positive da NA24 tok kontakt sist fredag.


- Dette høres veldig interessant ut. Dette er noe vi må se nærmere på, sa stortingsrepresentant Rolf Terje Klungland til NA24.

Klungland ser at et slikt tiltak vil kunne gjøre banktjenester billigere for brukeren og at han ville ta det opp med finansministeren og Idar Kreutzer selv.

LES HVA IDAR KREUTZER SKREV HER

- På bakgrunn av kommentaren til Kreutzer i NA24 vil jeg ta kontakt med finansministeren og Idar Kreutzer for en nærmere utredning, sa Klungland.

Frps Tybring-Gjedde trakk frem et mer ekstremt forslag som er blitt drøftet løst.

- Jeg har hørt andre løsninger hvor man både får mobil- og bankkontonummer ved fødsel akkurat som et personnummer, sa Tybring-Gjedde.

Kundevennlig system
Idar Kreutzer slo på stortromma i kommentaren på NA24. Storebrand-sjefen viser til at det først ble skikkelig fart i konkurransen i mobilmarkedet da mobilbrukeren ble eieren av nummeret.

- La oss få et like kundevennlig system i bankmarkedet, skrev Kreutzer i sitt innlegg.

«Økt konkurranse er bra for forbrukerne. I dag er det en selvfølge at kundene kan ta med seg telefonnummeret når de bytter teleoperatør. Fra 2006 kan forsikringskundene bytte forsikringsselskap når de måtte ønske, mot tidligere én gang i året. Økt konkurranse gir erfaringsmessig lavere priser og bedre tjenester», skrev Kreutzer videre.

- For liten mobilitet
Kreutzer får støtte fra flere myndighetsorganer. Både Konkurransetilsynet og Forbrukerrådet er positive.

- Det er for liten mobilitet i bankmarkedet i dag. Alt som gjør det lettere å skifte bank er av det gode. Det er nok ikke det aller største problemet i bankmarkedet, men vi hilser alle tiltak velkommen, sier informasjonsdirektør i tilsynet, Signe Horn, til NA24.

Hun forteller at de har hatt kontakt med Forbrukerrådet angående denne saken flere ganger.

- Men at et slikt forslag kommer fra bransjen selv er interessant, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere