RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Ser man på kontoutskriften til Idar Brendmo (innfelt) oppdager man at beløpene 5.844 og 7.800 kroner er reservert dobbelt.
Ser man på kontoutskriften til Idar Brendmo (innfelt) oppdager man at beløpene 5.844 og 7.800 kroner er reservert dobbelt. (PRIVAT)

Bankproblemene fortsetter

Sist oppdatert:
Lørdag sliter bankkunder over hele landet fortsatt med tomme konti.

Lesertips om bankproblemer i påsken fortsetter å komme inn til Nettavisen.

Mange melder at varekjøp foretatt i hele forrige uke, spesielt onsdag 20. april , men også i dagene før og etter, er blitt belastet dobbelt, tredobbelt og opptil seksdobbelt på kontoen. Resultatet er at mange går gjennom påsken uten penger og må låne av venner eller familie.

Som Nettavisen tidligere har omtalt, har bankkunder over hele landet fått store pengebeløp sperret fra sin egen konto på grunn av en feil i bankenes betalingssystemer. Kunder som dro kortene sine flere ganger i bankterminaler, har fått trukket kontoen flere ganger.

Har du opplevd noe lignende? Kontakt Nettavisen her!

Ifølge EDB Ergogroup oppsto et problem med bankenes betalingssystemer onsdag. Feilen skal ha vært rettet samme dag, skriver selskapet på sine nettsider.

Tipsene fra leserne tyder på at problemene langt fra er over (se hva leserne melder under).

NA24 har lørdag morgen prøvde å komme i kontakt med EDB Ergogroup, Nets og Finanstilsynet, foreløpig uten resultat.

Pengelens i påsken
Idar Brendmo, bosatt i Longyearbyen, er en av mange som sliter i påsken på grunn av dobbelttrekk. Som bildet over viser, trakk bankene ham dobbelt opp for to varekjøp foretatt torsdag 21. april på kvelden. Varekjøpene på 7800 kroner og 5844 kroner er hver seg trukket dobbelt. Beløpene var fremdeles ikke tilbakeført til konto fredag formiddag.

- Det er jo forbasket frustrerende og irriterende. Jeg hørte på radioen at det skulle være trøbbel onsdag, men alt gikk som normalt for min del inntil jeg kom hjem og fikk sjekket kontoen, sier Brendmo til Nettavisen.

Prøvde å ringe banken
Han prøvde å ringe banken sin, men her hadde de påskestengt på kundeservicen som de fleste andre banker i landet. Brendmo har ikke mye godt å si om beredskapen.

- Sånn som jeg opplever det, er det ingen beredskap for slike ting. Man får blant annet opp valget om å sperre kortet når man ringer, men det er jo ikke et alternativ. Det er vel sånn verden har blitt, maskiner tar alle avgjørelser, sier han.

Selv har han et huslån som skal betales neste uke, men han får samtidig lønn, så konsekvensene blir ikke store for Brendmos del.

- Det er veldig synd for dem som ikke har ekstra midler. Hvis jeg ikke hadde hatt litt ekstra på kontoen, hva skulle jeg levd av? Mange må kanskje droppe middagen ute eller den ekstra kosen i påsken på grunn av dette, understreker han.

Har du opplevd noe lignende? Kontakt Nettavisen her!

Betalte firedobbelt for ny dress
- Jeg handlet ny dress på Dressmann på Kilden i Stavanger onsdag ettermiddag. Prisen var 2698 kroner. Jeg trakk kortet tre ganger, men fikk bare beskjeden "ingen kontakt med banken". Gikk derfor i minibanken tok ut kontanter og betalte varene kontant. Torsdag morgen fikk jeg nesten sjokk da jeg oppdaget at kontoen min i Sandnes Sparebank hadde blitt trukket tre ganger for varen jeg vitterlig betalte kontant, sier Stian Lien Hansen.

En nesten identisk opplevelse hadde Øystein Sætre og kona fra Askøy utenfor Bergen da de handlet varer for 3000 kroner onsdag ettermiddag. Først dro de Nordea-kortet til Øysteins kone, men kortet oppnådde ikke kontakt med banken på noen av hennes tre forsøk. Det samme skjedde da Øystein to ganger prøvde sitt kort.

- Da jeg sjekket kontoen litt senere hadde banken reservert et beløp på 6000 kroner og på konas konto var det reservert et beløp på 9000 kroner, sier Sætre.

Måtte låne av kompis
- Siden onsdag hatt jeg hatt problemer med kontoen min i Sparebank 1. Jeg stod og skulle betale 9749 kroner på onsdag ved 18-tiden, men fikk bare responsen: "ingen kontakt med banken". Jeg gikk for å ta ut i minibanken, men fikk beskjed om at det ikke var dekning på konto, noe som forbauset meg fordi jeg visste jeg hadde dekning, skriver Abdul Waheed i en epost til Nettavisen.

Løsningen ble å låne penger av en kamerat.

- Da jeg kom hjem, sjekket jeg kontoen og så at pengene utrolig nok var trukket fra kontoen. Jeg har forsøkt å kontakte banken, men der er jo stengt i hele påsken, sier Waheed.

Fredag kveld var pengene fortsatt ikke tilbakeført til konto.

- Jeg skulle betale tibake lånet til min kamerat torsdag. Hva skal man gjøre når banken har problemer og deretter stenger i dagesvis? Og hva skal min kamerat gjøre, som nå blir stående uten penger i påsken?

Vil evaluere
Sparebank1 Nord-Norge sier de vil evaluere denne hendelsen og vurdere ekstra beredskap når slike ting skjer.

- For det første kommer ingen kunder til å bli noe økonomisk skadelidende. Vi må se i etterkant av en sånn hendelse om vi blir nødt til å ha beredskap for slike hendelser for kundene. Vi er helt klart nødt til å evaluere dette i etterkant, sier Frode Pedersen, leder for intern drift i Sparebank1 Nord-Norge

Alt i orden hos Dnb Nor
Onsdag klokken 13.00 ble Dnb Nors nettbanken tatt ned som varslet i fobindelse med sammenslåingen med Postbankens nettbank.

- Dette ble varslet alle våre kunder i god tid i forveien. Omtrent samtidig, cirka klokken 12.15, fikk EDB Ergogroup og Nets en feil hos seg som medførte at alle norske bankkunder fikk problemer med kortbruk i bankterminaler og minibanker. Vi var ajour med å rette opp dobbeltbelastninger varslet fra Nets onsdag kveld og torsdag morgen. Det viste seg imidlertid at de hadde en backlogg og sendte over nye dobbeltranser i løpet av langfredag ettermiddag. Disse har vi også ryddet opp i, sier informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen til NA24. Hun legger til at kundene når som helst kan ringe bankens kunderservice som er åpen hele døgnet, alle dager året rundt.

Åpnet før tiden
Rasmussen forteller også at sammenslåingen med Postbanken allerede er i boks.

- Jeg kan orientere om at nettbanken til DnB NOR åpnet i dag klokken 08.45 og at sammenslåingen av nettbanken til DnB NOR og Postbanken er vellykket gjennomført, mange timer før estimert tid. Alle DnB NORs og Postbankens kunder er velkommen inn vår nye nettbank, sier Rasmussen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere