RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Biler tatt av grønn bølge

Sist oppdatert:
Grønn samvittighet rir leiebilmarkedet. Nå vil utleiemarkedet rulle ut snillere biler.

- Leiebilmarkedet har stått litt på stedet hvil i mange år. Nå gjør bevisstheten rundt miljøet gjør at Hertz også er i forandring, sier markedssjef Hallvard Nerbøvik til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

Grønnere
De store leiebilselskapene har tatt innover seg dreiningen i etterspørselen etter biler med redusert miljøbelastning. Siste innkjøp i miljøstallen er 50 eksemplarer av hybridbilen Toyota Prius. En bil som aldri får mye hvile i bilutleiegigantens garasjer.

- Vanligvis tilbyr vi kundene en bil ut i fra pris. Med Toyota Prius er det annerledes. Noen av kundene vil spare drivstoff og noen vil spare miljø. Våre kunder er villige til å bruke miljøvennlige biler og de vil sette krav om det. Samtidig må det være konkurransedyktige betingelser, sier Nerbøvik.

Grønn kolleksjon
Hertz er i gang med arbeidet med å bygge opp en «Grønn kolleksjon » bestående av hybrid, El, FlexiFuel og BioFuel biler.

- I Norge tilbyr vi nå cirka 250 biler i dette segmentet, og innen 2010 skal 30 prosent av Hertz-flåten bestå av miljøvennlige biler, sier markedssjefen.

Flexifuelbiler er biler som er fleksible på om de kjøres på bioetanol (E85), en blanding av 85 prosent bioetanol og 15 prosent bensin, blyfri bensin eller en blanding av E85 og blyfri bensin. Nerbøvik forteller at man gjennom avgiftsfritaket på bioetanol er avhengig av at bensinselskapene så raskt som mulig gjør drivstoffet tilgjengelig på flest mulig stasjoner.

- Infrastrukturen har ikke vært på plass i Norge, men nå begynner det å skje ting som gjør det mer interessant, sier han.

Innen utgangen av året forventer Hertz å ha 2 000 hybridbiler i sin over 500.000 biler store bilpark i Europa og USA og. Innen midten av 2008 skal dette tallet stige til 4.300 kjøretøy.

Et skritt videre
- Vi har alltid benyttet siste teknologi. Men nå nå kan vi ta et skritt videre, forteller markedssjefen.

Bilutleieselskapet prøvde seg også med el-bil for 7-8 år siden, men da stoppet det opp delvis på grunn for dårlige biler.

- Vi var det første selskapet som hadde el-bilen Think i flåten. Det var imidlertid for mange barnesykdommer, men allerede da merket vi interessen for bilen, sier Nerbøvik.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere