NA24.no


MYE PÅ REISE: Den tidligere jagerflygeren Bjørn Kjos har ikke lenger flylappen. Rutefly får han uansett ikke lov til å fly etter fylte 65. -De får fly, de som kan det, sier han.
MYE PÅ REISE: Den tidligere jagerflygeren Bjørn Kjos har ikke lenger flylappen. Rutefly får han uansett ikke lov til å fly etter fylte 65. -De får fly, de som kan det, sier han. Foto: Tommy H.S. Brakstad

Bjørn Kjos: - Jeg er langt på overtid som sjef

Sist oppdatert:
Norwegian-sjef Bjørn Kjos vet hvorfor konkurrenten spår selskapet hans konkurs.

GARDERMOEN/SKAGERRAK/KASTRUP (Nettavisen): Cabin crew, arm doors, cross check and report.

På Norwegians morgenfly til København: En høy og kraftig 71-åring setter seg på rad 2. Piloten har nettopp fått noen oppmuntrende ord, flyvertinnen en klem. Direktøren for det hele spenner seg fast for en ny tur i luften.

- Det er nok altfor mye reising. Jeg synes det er deilig hver gang jeg er innom kontoret, sier Bjørn Kjos til Nettavisen med en bredt smil, vel vitende om at han snart skal besøke sitt fjerde kontinent i løpet av en uke.

Det ser ikke ut til å bekymre han nevneverdig. Han konverserer lett med kabinpersonalet på flyet som skal ta han til Danmark. Han skal til Dijbouti på Afrikas horn med nødhjelp til Jemen.

Vil kjøpe Norwegian

Men burde ikke Kjos være bekymret? Selskapets hans, Norwegian, er nok en gang i hardt vær. Aksjekursen er langt under toppnivået, gjelden er skyhøy. Som følge av Norwegians storsatsing på interkontinentale reiser, såkalt «long haul», skylder flyselskapet kreditorene svimlende 20 milliarder kroner.

På toppen av det hele spådde selskapets argeste konkurrent, Michael O’Leary i Ryanair, nylig at Norwegian ville gå konkurs innen fire-fem måneder.

Den smørblide flysjefen bare ler.

- Folk har spådd at vi skal konke siden vi starta opp i 2002, sier Kjos med en dialekt som bærer preg av hans bakgrunn som bondesønn på Ringerike.

- Michael O’Leary angrer seg som en hund at han ikke kom inn på «long haul» sjøl. Han ville gjerne kjøpe Norwegian, han vil gjerne gå inn i Norwegian og han vil gjerne ha et samarbeid med Norwegian. Så får han ingen av dela og så mister han en del piloter til oss, så det er ikke rart at han er sur, sier Kjos og ler igjen.

Les også: Ryanair-sjefen har varslet Norwegians død tre ganger: - Han har en agenda

7000 ANSATTE:  Norwegian-eventyret til Kjos startet i 1993, da det lille flyselskapet Busy Bee of Norway gikk konkurs. Kjos ble hentet inn som advokat til å hjelpe dem å sette opp selskapet. Nå har selskapet 7000 ansatte og er Europas tredje største lavprisflyselskap.

Les også: Ryanair og Norwegian kom ikke frem til en avtale

- Så dere har vært i samtaler med Ryanair om oppkjøp?

RYANAIR-SJEF: Michael O'Leary

- Ja, vi har fått henvendelser fra alle i hele Europa og Ryanair er ikke noe unntak, sier Kjos.

- Men er Norwegian til salgs, da?

- Nei, sier Kjos kontant og bryter ut i en braklatter.

Det store intervjuet: Ryanair-sjef, Michael OLeary: - Jeg ble født et rasshøl

Frykter ikke fiendtlig oppkjøp

Flyet er i luften, og passasjerene får beskjed om at de kan ta av seg sikkerhetsbeltet. 

Kampen om luften er imidlertid langt fra over. Det har vært spekulert i om Norwegian kunne bli offer for et såkalt fiendtlig oppkjøp, altså at Ryanair eller en annen konkurrent overtar kontrollen av selskapets mot ønsket til Kjos og co. 

Selskapet sitter på verdier til ni milliarder kroner bare i kontanter og aksjer i Bank Norwegian. Når egenkapitalen til selskapet bare prises til snaue åtte milliarder, kan det virke fristende.

Heller ikke dette ser ut til å kunne vippe Kjos av pinnen. 

- Et fiendtlig oppkjøp blir vanskelig, selv om de tilbyr tre ganger aksjekursen. Alle som vil inn i Norwegian må gjøre en avtale med HBK, slår Kjos fast.

STORE PENGER: En lang rekke flykjøp, som denne splitter nye Dreamlinere, gjør at Norwegian har opparbeidet seg en gjeld på 20 milliarder kroner.  - Jeg kunne leid alle flya og ikke hatt noe gjeld i det hele tatt, men da ville kosten vært mye høyere, sier Kjos.

HBK Invest er Kjos og hans forretningspartner Bjørn H. Kises investeringsselskap. De kjøpte seg nylig opp til en eierandel på nesten 27 prosent av aksjene i Norwegian. Dagens Næringsliv mistenkte at Kjos ville sikre seg mot nettopp et ufrivillig giftermål med Ryanair.

- Hvorfor kjøpte dere flere Norwegian-aksjer, hvis det ikke var for å hindre et fiendtlig oppkjøp?

- Vi synes det var bra priset, sier Kjos, som er Norges 58. rikeste ifølge Kapital. Han har en formue på 3,6 milliarder kroner.

Les også: Norwegian-sjefer kjøper aksjer for 193 millioner

- Du er over 70 år. Skal man ikke som investor ta ned risikoen når man blir eldre? Du gjør det motsatte.

- Hæhæhæ. For oss er dette bare en investering. Jeg kunne solgt meg ut over natta hvis det var det jeg ville, men da måtte jeg jo investert i noe annet. Hvorfor ikke ha pengene sine i et selskap som Norwegian, som vi har veldig tro på? spør han retorisk.

Ikke så lenge som Thon

Kjos fylte nylig 71 år og er av de aller lengstsittende sjefene for en stort norsk selskap. I løpet av de 15 årene han har vært sjef for Norwegian, har Kjos opplevd fem forskjellige SAS-sjefer.

Han har tidligere uttalt at han ikke fortsetter til han er 80 år.

- Jeg er på overtid for lengst. Jeg har vært sjef lenge og jeg skal ikke holde på i all evighet. Alle ære til Olav Thon, men jeg vil ikke drive på så lenge som han, sier Kjos med henvisning til en annen kjent ringeriking.

- Er det noe du vil oppnå før du gir deg?

- Nei. Vi har veldig mange flinke folk i Norwegian. Men når jeg slutter, vil selskapet gå bredt ut og finne den beste kandidaten, sier han.

Han understreker at han har ingen planer om å ligge på latsiden selv om han skulle gi seg som toppsjef i Skandinavias største flyselskap.

- Jeg tror aldri at det vil gå sånn at jeg sitter og spiller bridge. Det er nok å gjøre også som pensjonist. Det er ikke noe problem, sier Kjos.

Tvilling på gård

Kjos er født i 1946 og oppvokst i Sokna på Ringerike, i skyggen av Norefjell, litt over en time fra Oslo. Han har tre brødre, Gudbrand, som er eldst og overtok gården og familiebedriften Kjos Sag & Høvleri; Tore, som er sivilingeniør; og Bjørns tvillingbror Jon.

Jon veide 3,3 kilo, mens Bjørn etter sigende bare veide 500 gram da de ble født 18. juli 1946. Det var ikke sikkert han ville overleve.

I PRAT: Bjørn Kjos i samtale med Nettavisens Halvor Ripegutu. Kommiunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til venstre.

- Jeg var liten da jeg ble født. Jon hadde spist opp all maten, sier Kjos og ler.

- Men du var en hardhaus allerede da?

- Jeg ble i alle fall godt tatt vare på, tror jeg, sier han.

Drømte om å bli pilot

Som minst i familien, holdt Jon og han sammen mot storebrødrene. Faren drev en bigeskjeft som flyfotograf og tok bilder av gårder fra luften. Det vekket interessen for fly hos tvillingene.

Jon Kjos ble pilot og etter hvert flygesjef i Widerøe, frem til han pensjonerte seg for noen år siden.

- Jeg drømte om å bli flyver. Jeg hadde alltid lyst til det, sier Bjørn.

Flyinteressen gjorde til at han havnet i Luftforsvaret og ble kampflypilot i 334-skvadronen i Bodø. Han fløy Starfighter og avskar sovjetiske fly som lurte seg inn i norsk luftrom.

Kjos beskriver det som den artigste jobben han har hatt, uten sammenlikning. 

- Det er et eget miljø å være i en skvadron, sier han.

Flykrasj

Men selv ikke den tiden var uten mørke øyeblikk. Den siste dagen i 334-skvadronen forsvant en kamerat på radaren. Kjos kjente han godt. De hadde gått på samme kull på krigsskolen.

- Han fløy inn i Svartisen. Det var vanskelig å se når det er i snø og tåke og han hadde ikke flydd så mye tidligere, sier Kjos.

TIDLIGERE JAGERFLYGER: Den tidligere jagerflygeren Bjørn Kjos i det svenske jagerflyet Gripen på Rygge. Han fløy i 334-skvadronen på tidlig 70-tall.

Kjos’ siste dag i skvadronen ble dermed tilbrakt på jakt etter den forsvunne kameraten.

- Vi hadde rimelig god peiling på hvor han var, men vi kunne ikke fly etter han fordi det er farlig, sier han.

Kameraten, sersjant Kjell Thorsrud fra Brumunddal, ble senere funnet død.

Ingen ulykker

I sine 15 år i luften, har imidlertid Norwegian («bank i bordet», sier Kjos) til gode å være utsatt for en stor flyulykke.

- Man kan aldri være sikker for at det ikke vil skje. Noen kan jo fly på deg eller du kan få fugler i motoren, selv om det så godt som aldri fører til ulykker lenger. Måten vi flyr på i dag er mye sikrere enn å kjøre bil. Men du blir jo aldri helt sikker, sier Kjos.

- En flykrasj hadde ikke vært særlig bra for merkevaren deres heller?

- Nei, det vil skape store overskrifter, men det du tenker først og fremst på er folka om bord, sier han.

Vil ikke kjøpe SAS

Over høytaleranlegget ønsker piloten velkommen til denne korte flyvningen til København, og forteller at de allerede har begynt innflyvningen til Kastrup.

Norwegian er ikke bare et mulig oppkjøpsmål. Etter sigende er selskapet i samtaler for å kjøpe det britiske lavprisselskapet Monarch.

Les også: AP: Norwegian vurderer oppkjøp av flyselskap

Kjos er særdeles ordknapp om disse ryktene.

- Slike spekulasjoner kommenterer vi aldri, sier Kjos og viser til at Norwegian ikke har gjort så mange oppkjøp gjennom sin 15 år lange historie.

- Da vi kjøpte Flynordic i 2008, så merket vi at det er vanskelig å integrere et flyselskap. Alt fra systemer til måten du flyr på er annerledes. Det er en svær jobb som jeg tror mange undervurderer. Vi syntes det i hvert fall var vanskelig, sier Kjos.

- Så oppkjøp er ikke høyt på agendaen?

- Nei, det er ikke mange selskaper vi kunne tenkt oss å kjøpe.

- Hvilke kunne dere tenkt dere å kjøpe?

 - Ikke mange, gjentar Kjos og ler avvæpnende. 

- SAS er uaktuelt?

-Ja, du trenger alltid konkurrenter og SAS er en kjempefin konkurrent å ha.

- Fordi de har så høye kostnader?

- Ja, de har høye kostnader og gamle fly, det er en idealkonkurrent, sier han smørblidt, vel vitende om at det koster nesten dobbelt så mye for SAS å fly deg mellom Oslo og Bergen, som det koster Norwegian.

Ville redde jobber

I 2002 overtok SAS Braathens Safe. Et lite flyselskap som fløy for Braathens, Norwegian Air Shuttle, hadde plutselig ikke arbeid lenger. Jobbene til de 130 Norwegian-ansatte sto i fare.

Eier og styreformann Bjørn Kjos fikk et valg. Han kunne enten kaste kortene eller satse alt på å etablere Norwegian som en konkurrent til SAS. Beslutningen hans viste seg å være veldig dyr. For SAS.

- Det var et dårlig valg av SAS å kjøpe Braathens, siden de fikk dere som konkurrent i stedet?

- Ja. For meg var det overraskende at de kjøpte Braathens, det må jeg si. Jeg hadde aldri gjort det. Det dukker alltid opp en ny konkurrent. Det burde de ha forstått, sier han.

Kjos og resten av ledelsen tenkte at SAS sikkert ville akseptere å ha et lite innenriks flyselskap som konkurrent. 

De tok kraftig feil.  SAS la seg umiddelbart oppå hver eneste rute Norwegian lanserte og dumpet billettprisene.

- SAS prøvde jo å ta livet av oss fra dag én. De fløy med tap så det holdt og kompenserte med å sette opp prisen på de rutene hvor vi ikke fløy, sier Kjos.

OPPSTART: Bjørn Kjos i 2002, da Norwegian startet innenlandsruter som lavprisselskap. 

Norwegian blødde penger. Det begynte raskt å spøke for om det nye flyselskapet kunne klare seg.

- Vi var «sitting ducks» den gang, sier Kjos.

Liker ikke å ta sjanser 

Redningen ble en storstilt utenlandssatsing. Ved å fly til nye reisemål som Praha og Kroatia, kom Norwegian seg opp på beina. Deretter har ikke selskapet sett seg tilbake. I år blir Norwegian for første gang større enn SAS etter 15 år med mer eller mindre kontinuerlig vekst.

Les også: Norwegian parkerer SAS

- Vi hadde ingen intensjoner om å bli så store som vi ble. Vi bare kjørte på for å få kostnadene ned. Ambisjonen vår var å overleve, sier han.

- Du har vært jagerflyger og startet et flyselskap som alle dømte nord og ned. Du må jo like å ta litt sjanser?

- Nei, tvert imot. Jeg prøver å unngå det. Alt jeg har gjort med Norwegian er ting jeg må gjøre. Det handler om hvordan du skal klare å overleve.

- Men Norwegian har  en gjeld på 20 milliarder kroner. Det er jo å ta en sjanse?

- Vi gjør det fordi det er enklere å konkurrere på langdistanse enn på kortdistanse. Skal du inn på langdistanse, må du satse tungt nå. Om tre-fire år så får du ikke landingssloter i steder som New York lenger, sier han.

Kjosfast

«Mine damer og herrer, vi er snart klare for landing. Vær vennlig å fest setebeltet og rett opp stolryggen», lyder det fra høytaleranlegget.

Kjos har vært mange ganger ute i krigen. Uttrykket «kjosfast», som ble skapt av kommunikasjonrådgiver og tidligere P4-sjef Rune Brynhildsen, er blitt en folkelig betegnelse på å bli rammet av forsinkelse når du flyr med Norwegian.

Kjos insisterer på at han ikke synes det er vondt å høre utttrykket.

- Det er greit. Det er ikke noe å bry seg om. De som sier det får stå for det selv, sier han.

Han unner seg likevel et spark mot ordets opphavsmann.

- Han som fant på ordet ble jo selv satt fast av økokrim, sier Kjos med et skjelmsk smil. Brynhildsen er tidligere dømt for økonomisk kriminalitet.

LIKER ROMA: Kjos' egne favorittreisemål er New York, Berlin og Roma. Han trekker også frem Buenos Aires, som Norwegian begynner å fly til i 2018.

Mange kanselleringer

Også i sommer var det mange som ble «kjosfaste». Norwegians nye fly, 737 Max, ble forsinket fra leverandøren Boeing, noe som gjorde at Norwegian måtte kansellere en rekke flyvninger midt i fellesferien. Kanselleringene førte til et skred av klager og misfornøyde kunder.

Les også: Norwegian: 6000 forsinkelser og 170 kanselleringer i juli

- Det var en spesiell hendelse knyttet til de flya. Problemet var at det kom så mange klager på en gang. Men det er selvfølgelig forferdelig for de som var rammet av forsinkelser og kanselleringer, sier Kjos.

- Forbrukertilsynet var ikke spesielt imponert over måten dere håndterte kanselleringene på?

- Alt var på plass, men det ble veldig mye på en gang. Det var ikke hotellkapasitet i Oslo på den tiden. Det er ingenting som skulle tilsi at vi får de samme problemene til neste år, sier han.

Norwegian sto i første halvår i år for over halvparten av alle klager som Forbrukerrådet fikk på flyselskaper. Kjos avviser likevel at Norwegian behandler kundene sine dårligere enn konkurrentene.

- Vi er jo størst, så da får vi også flest klager. Problemet er at de andre selskapene ikke får så mye oppmerksomhet som oss. SAS har tre ganger så mange kanselleringer som vi hadde, men det ble ikke skrevet en linje om SAS. Sånn er det. Nyheter selger. Det vet dere i media mest om, sier Kjos.

- Men det er veldig greit at folk forholder seg til fakta.

«Before landing, please raise the back of your seat to an upright position, fold the tray table in front of you and fasten your seatbelt», lyder det fra høytaleranlegget. 

- Vi må bare leve med mediedekningen, men Norge er spesiell på denne måten. Det er flere ganger så mange kanselleringer på Gatwick, men ingen i England skriver om det, sier han.

Søkte jobb i SAS

Da Kjos var ferdig i 334-skvadronen, søkte han og alle de andre i skvadronen jobb i SAS. Kjos og en som ble Braathens-pilot var de eneste som ikke fikk jobb.

- Jeg dro aldri på opptaksprøven fordi det kolliderte med siste eksamen på universitet. Så fikk jeg meg jobb som dommerfullmektig, så jeg dro aldri på noen opptaksprøve, sier han.

Etter en litt hard landing er flyet fremme på Kastrup.

Kjos sier han er glad for at han ikke havnet i SAS.

- Det hadde blitt en helt annen løpebane. Det er mye gøyere å drive med det jeg driver med, selv om alle som valgte å bli pilot sier at de elsker det. Det hadde sikkert vært en god jobb også, sier han.

Traff blink på jakt

For førti år siden dro Kjos på rypejakt på Dagali og traff blink. Gerd Helene, hans fremtidige kone, var nemlig også på fjellet med ei venninne. De to fant raskt tonen.

GIFT I 40 ÅR. Bjørn Kjos sammen med kona Gerd Helene Kjos på Petter Stordalens 16. mai-fest. De to møttes da Kjos var på rypejakt på Dagali på 70-tallet.

- Du vet, det er sånn det er. Hun var ei flott jente, sier han.

- Og du var en flott kar?

- Nåja, jeg var bare en langhårig skjeggete student den gangen, sier han mens kapteinen ønsker oss velkommen til København Lufthavn.

- Men det ble veldig bra. Vi er fortsatt gift. Jeg har aldri angret på det, sier han om moren til hans tre barn.

- Hva er hemmeligheten deres, da?

- Det er vel hun som er tålmodig.

- Hun tolerer at du er mye borte?

- Ja, det må hun gjøre. Nå fløy hun 31 år i SAS selv, så hun har jo erfaring med det å være borte selv også. Det er en del av jobben, sier han mens flyet taxer inn mot gaten.

To av Kjos’ barn jobber i Norwegian. Yngstedatteren Anna Helene Kjos-Mathisen (34) er pilot i Norwegian, mens eldstemann Lars Ola (39)  blant annet er styremedlem i Bank Norwegian. Det var også han som hadde ideen til banken.

- Er en av dem aktuelle til å overta som sjef i Norwegian?

- Nå er det jo styret som velger den nye sjefen, siden vi er børsnotert. Jeg tror uansett ikke de vil, selv hvis de hadde vært aktuelle. Det er mye styr å drive med det her, sier Kjos.

Vil ikke bli halehelt

Vi er fremme på Kastrup. Kjos sier farvel til kabinpersonalet og rusler ut av flyet, som har avbildet motstandsmannen Gunnar Sønsteby på halen.

Henrik Ibsen, Sigrid Undset og Aril Edvardsen er blant de uttallige nordmennene som har fått lov til å pryde Norwegian-flyenes bakende. Etter hvert har også folk med andre nasjonaliteter, som Freddie Mercury og Selma Lagerlöf, havnet på et Norwegian-fly.

Kjos sier han er mest fornøyd med at de har fått hans forbilder, utforskerne Fridtjof Nansen og Roald Amundsen, som halehelt. Men for Kjos er det uaktuelt selv å bli halehelt. 

- Nei, sier Kjos og bryter ut i en salig latter.

- Da må du væra dau.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere