RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blåser av Aulies naken-stunt

Sist oppdatert:
Mediebyråtopp tror ikke Marianne Aulies opptredener hjelper på salget av bildene.

- Målt i reklameplass er det ikke noen tvil om at oppmrksomheten hun har fått er verdt over millionen, men det spørs om det er det mest relevante å måle, sier Initiative Universal-topp Arne Inge Christophersen.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Marianne Aulie har de siste månedene markert seg kraftig i mediebildet med voldtektsanklager på radio, kunstbrenning på tv og en rekke mer eller mindre avkledde annonser. I dag ble det kjent at hun dukker opp naken i neste nummer av magasinet FHM og bildene verserer i en rekke nettmedier i dag.

Her er den oppsiktsvekkende reportasjen.

Havner i minus
Christophersen mener verdien på den siste tidens oppslag om maleren Marianne Aulie havner på minussiden.

- Vi snakker om en kunstner som alle under femti år i Norge har fått med seg hvem er. Det er mer enn hva man kan si om andre mer etablerte og respekterte kunstnere. Jeg tror likevel ikke disse oppslagene har noen stor verdi for salget av bildene hennes. Hun går kanskje hjem hos folk i 20- og 30-årene, men det er i hovedsak grupper som ikke har råd til å kjøpe bildene hennes. Om stuntene hennes bidrar til økt salg i de kjøpesterke gruppene tviler jeg på, sier Christophersen.

Usikker på hva hun vil
Han mener folk er negative til Aulie og at hun ikke har noe klart budskap å kommunisere.

- Reaksjonene på nyhetene om henne tyder på at folk ikke får med seg hva hun ønsker å kommunisere. Det gjør at verdien på oppmerksomheten sannsynligvis blir negativ fremfor positiv, sier Christophersen.

Partner Trond Albert Skjelbred i Nor PR sier det er påfallende at mediene alltid er tilstede når Aulie skal formidle kunstsynet sitt.

- Det var denne seansen med brenning av kunst for et par uker siden. Aune Sand og Marianne Aulie på en øy, og hele seansen hadde jo vært litt trist hvis ikke TV 2 hadde vært tilstede og formidlet budskapet videre til en halv million nordmenn. Aune Sand har tidligere sagt at han ikke søker oppmerksomhet i mediene, men at det «bare skjer». Det er vel ikke noen tvil om de to er veldig bevisste på det å få blest om det de skal selge, sier Skjelbred.

Bygger posisjon
Skjelbred sier særpreget Aulie skaffer seg gjennom mediestuntene er med på å bygge posisjon.

- Ta fiolinisten Nigel Kennedy som eksempel. Det er millioner av folk som husker ham på grunn av frisyren, samtidig som de knapt kan navnet på noen andre fiolinister. Nå er Aulie en maler nesten hele det norske folk vet hvem er etter nakenstunt og voldtektsanklager. Det er klart at det har en verdi å være den kunstneren folk husker, men det er ikke gitt at det fører til økt salg, sier Skjelbred.

Han sier kombinasjonen oppmerksomhet og anerkjennelse fra kunstmiljøene kan være eksplosiv.

- En kunstner som Damien Hirst kan ta helt andre priser enn noen av sine kolleger fordi han både har bygget opp et navn og har fått anerkjennelse fra kunstmiljøene. Jeg er ikke noen kunstekspert, men poenget mitt er at oppmerksomhet alene ikke nødvendigvis skaper mer salg, sier Skjelbred.

Partner Hans Geelmuyden i pr-byrået Geelmuyden.Kiese ønsker ikke å kommentere Aulies siste utspill utover dette:

- Jeg tror Aulie har større verdi i FHM enn hun har i et galleri, sier Geelmuyden.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere