NA24.no

MISFORNØYD KUNDE: Han ser ikke verken sur eller harm ut her, John Einar Johansen, men han misliker sterkt at DnB ikke enkelt og greit kunne overføre julegaven til et barnebarn. I løpet av dagen ble han i stedet 8.000 kroner fattigere. FOTO: Kjell Aasum (Romerikes Blad)
MISFORNØYD KUNDE: Han ser ikke verken sur eller harm ut her, John Einar Johansen, men han misliker sterkt at DnB ikke enkelt og greit kunne overføre julegaven til et barnebarn. I løpet av dagen ble han i stedet 8.000 kroner fattigere. FOTO: Kjell Aasum (Romerikes Blad)

Ble nektet penge-overføring i banken - mistet 8000 kroner

Sist oppdatert:
John Einar Johansen ville glede et barnebarn og overføre 5.000 kroner til kontoen. Det lot seg ikke gjøre. Samme dag mistet han lommeboka som var full av kontanter.

(Romerikes Blad): Han har ikke mye pent å si om banken sin, John Einar Johansen fra Borgen i Ullensaker.

Mandag dro ullsokningen til DnB på Jessheim, med ett mål for øye: å få overført 5.000 kroner til kontoen til et barnebarn.

– Jeg bruker brevgiro når jeg skal betale regninger, men det var bare to dager til julaften, så jeg ville være sikker på at pengene var på konto til julaften.

- Bruker brevgiro
Til sin store overraskelse fikk Johansen beskjed om at det ikke lenger er mulig å gjennomføre en slik overføring.

– Jeg tilbød meg å betale litt ekstra for å få ordnet det, men nei, det var helt umulig. Hadde jeg vært bruker av nettbank med kodebrikke, ville det ha latt seg ordne, men altså ikke på «gamlemåten».

John Einar Johansen fikk beskjed om å benytte minibanken for kontantuttak, siden DnB Jessheim nå er blitt «kontantfri bank».

Det fikk i dette tilfellet svært negative konsekvenser.

Netsen 8.000 kroner
Etter å ha kjøpt smultringer for 75 kroner utenfor Coop Obs, mistet han den ene krykken sin på bakken.

– Jeg bøyde meg ned for å hente den, og det var nok da jeg mistet lommeboka som inneholdt nesten 8.000 kroner.

Borgen-pensjonisten merket ikke at lommeboka var borte før han var kommet hjem.

– Vekslepengene fra handelen lå i jakkelommen, men ikke lommeboka, forteller han.

Sak for eldrerådet?
John Einar Johansen blir harm ved tanken på at alt kunne ha sett annerledes ut, dersom DnB hadde ordnet overføringen.

– Det burde være en smal sak for en funksjonær å overføre penger mellom to kontoer.

82-åringen kjenner mange sambygdinger som kun benytter brevgiro, fordi de ikke er «på nettet». Og ingen av dem har heller planer om å bli nettbrukere.

– Diskriminering er vel rette ordet? Jeg håper at eldrerådet kan gjøre en henvendelse til bankene som praktiserer den lite kundevennlige ordningen.

Banken tar selvkritikk
Banksjef for DnB på Jessheim, Kim Herseth, tar selvkritikk i dette tilfellet.

– Vi burde ha løst saken for vår kunde. Han er normalt flink og benytter brevgiro, og vi vet at mange kunder vil fortsette å gjøre det i flere år.

Herseth forteller at han tok kontakt med Johansen like etter at Romerikes Blad ba om en kommentar til saken i går:

– Jeg har hatt en god prat med ham og han er tilbudt kurs i bruk av nettbank. Vi har kurs på Jessheim 12. og 19. januar.

– Videre har jeg anbefalt ham om å ta i bruk våre enkle sms-tjenester, eventuelt også mobilbank.

Les flere saker fra rb.no her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere