NA24.no

Blogger sin misnøye

Sist oppdatert:
Forbrukerne tar nå ut sin misnøye med selskaper på blogger og forum, og skifter maktbalansen i markedet.

Tidligere hadde misfornøyde kunder lite å stille opp med ovenfor urimelige selskaper, tjenester som ikke ble leverte og dårlig service. I høyden kunne man true med å ringe TV 2 Hjelper deg.

Nå har forbrukerne tatt makten tilbake og advarer andre mot dårlige selskaper – ofte i krasse eller humoristiske innlegg.

Ris og ros
Et av selskapene som fikk føle folkets vrede var SAS Braathens under streiken tidligere i vår. Meldinger som dette florerte på nettet, og tilliten til flyselskapet var på bunnivå.

Kanal 24 snakket med SAS Braathens om hvordan selskapet følte å få slike tilbakemeldinger gjennom blogger, med begrenset mulighet for tilsvar på kritikken.

- Vi har jo muligheten til å gi tilsvar, men det er en avveining om hvorvidt vi skal gjøre det. Det kan trikke en polemikk som kanskje ikke er helt heldig, sier Knut Morten Johansen, informasjonsrådgiver i SAS Braathens, til radiostasjonen.

Satser på bloggere
- Når det er sagt, så er det mange ganger fristende å korrigere noen historier og relatert til forsinkelser hvor vi ikke har ansvaret selv, og det hadde kanskje vært greit å oppklare. Men med all respekt og ydmykhet, så har vi også forårsaket mange uregelmessigheter tidlig vår i år, sier han.

Johansen forteller at SAS Braathens nå er i gang med en prosess for å vurdere hvordan de kan bruke blogger og svare bloggerne direkte, og tar dermed bloggerne på alvor.

- Vi håper jo helst at du bruker våre normale kanaler til å klage. Når det er sagt så skulle vi også gjerne høre fra de alle de tusenvis av passasjerene som har noe positivt å si, og der er jo blogger fantastisk, sier Johansen.

Gir forbrukerne makta
Også forbrukerrådet har merket seg trenden, og mener bloggingen og innleggene har gitt oss forbrukere mer makt.

- Vi ser at teknologien som har utviklet seg de siste årene som gjør det veldig lett for enkeltforbrukeren og nå frem med sitt budskap, og justerer på den måten makten i et hvert marked. Fordi store tunge selskaper har masse midler til å kommunisere med, og har proffe aktører som kommuniserer for seg, sliter ofte vanlige forbrukere med å finne annen informasjon eller nå frem med annen informasjon. Det har nå endret seg, sier Torgeir Waterhouse, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, til Kanal 24.

Han peker likevel på at man som leser ofte ikke kjenner avsenderen eller avsenders motiv i slike tilfeller, og at vi må vurdere informasjonen på blogger og innlegg opp mot annen informasjon.

Les flere saker på våre IT-sider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere