RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blystad frir igjen

Sist oppdatert:
Finansmannen Wilhelm Blystad gjør et nytt forsøk på å ta sitt bore- og oljeproduksjonsskip på børs.

- Vi mangler 350 millioner dollar for å være fullfinansiert, sier finansmannen Wilhelm P. Blystad og finansdirektør Christian Holst i MPF Corp. Ltd til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

Totalt trenger Blystad og Co. 775 millioner dollar for å fullfinansiere prosjektet, og notere selskapet på Oslo Axess.

Så langt har det fått på plass 275 millioner dollar gjennom fjorårets emisjon hos Meglerhuset Pareto og et obligasjonslån på 150 millioner dollar. En børsnotering skal gjennomføres så fort det lar seg gjøre.

Fikk signaler
Finansmannen Wilhelm P. Blystad og hans selskap måtte gjøre vendereis på Oslo Børs tidligere i sommer. Når står ny børsnotering for tur, når pengene er i boks.

- Hvorfor trakk dere børssøknaden tidligere i år?
- Vi var på det tidspunktet ikke fullfinansiert og fikk signaler fra Oslo Børs om at de ikke ville være positive til en notering, sier finansdirektør Holst til NA24.

Planen med å gå ut i obligasjonsmarkedet for å hente mer penger ble avlyst.

- Dette skjedde i samråd med aksjonærene som mente at en slik emisjon ble en dyr løsning, sier han og legger til at det nå foreligger et mandat til internasjonale banker om å etablere byggelån og en langsiktig lånestruktur.

- Vi regner med å få finansieringen i orden i rimelig tid, sier han.

Sterk rapport
Wilhelm Blystad har gått svanger med sin egen teknologi siden midten av 90-tallet hvor han kombinerer boring, laste og oljeproduksjon fra et og samme MPF-skip.

- MPF-prosjektet kan oppfattes som en trussel mot de etablerte miljøer innenfor boring og flytende produksjon, spesielt på dypere vann. Her kommer vi til å ta markedsandeler, sier en ubeskjeden Blystad til NA24.

En av bankene som er med i prosjektet har bestilt en rapport fra det britiske analyseselskapet Infield Systems Limited. Den rosemaler utsiktene for Blystads industrikonsept.

- Ifølge rapporten skal det være et marked for 5-10 skip de neste fem årene, sier Blystad og viser til en rapport som bekrefter industrikonseptets livsrett.

Han sier denne teknologien kan brukes som et alternativ til det som finnes i dag.

- Studiene viste at lønnsomheten kunne forbedres med 20-40 prosent, sier han.

Det første skipet skal være ferdig fra det spanske verftet Dragados og i drift i tredje kvartal i 2009. Neste skip kan leveres 12-18 måneder etter dette.

Aktiv fremdrift
Selskapet har allerede etablert seg med kontorer i Oslo, Kina, Spania og i den amerikanske byen Houston.

Skipene kan operere sørlig og nordlige delen av Atlanteren, Mexico-golfen, Vest-Afrika, sørlige deler av Asia, og Australia.

- Hva med Norge?
- MPF er en god løsning for norske forhold med operasjoner for eksempel i Barentshavet. Utstyret har stålkvaliteter som tåler å arbeide i 30 minus 365 dager i året, sier Blystad.

Det drypper også på norsk industri i Wilhelms Blystad industrieventyr.

- Et viktig poeng i norsk sammenheng er at mer enn 200 millioner dollar av prosjektet er bestilt gjennom norske underleverandører, sier han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere