RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Vägverket)

Bomringen i Stockholm åpnet

Sist oppdatert:
Trengselsskatt kaller stockholmerne bompengeavgiften som ble inført tirsdag.

Den nye avgiften bilistene må betale for å kjøre inn i Stockholm by, har som mål å senke trafikken i rushtiden.

Trengselskatten må derfor kun betales mellom klokken 06.30 og 18.29 på hverdager, og prisen varierer fra 10 til 20 kroner innenfor forskjellige tidsintervaller i løpet av dagen. Det koster hver gang en passerer et betalingspunkt, men det er begrenset til en makspris på 60 kroner per dag.

Brikke
De som har problemer med å selv regne ut prisen, kan skaffe seg en passeringsbrikke, der betalingen skjer via autogiro. Så langt har 400.000 bilister allerede skaffet seg en slik brikke.

Det er 18 betalstasjoner rundt byen, men det finnes ingen bommer. Alle kjøretøyer som passerer innfor betal-tiden registreres, og sjåføren er pliktig til selv å betale innen fem dager.

Smarte løsninger på å unngå betaling er selvfølgelig på plass allerede, og en nedfellbar skiltholder kan være lovlig i Sverige.

Ekstra gebyrer
Dersom man ikke betaler i tide, får man en påminnelse med et ekstra gebyr på 70 kroner, og om denne ikke betales, påløper 500 kroner.

Utrykningskjøretøyer, busser, drosjer, motorsykler og utenlandske biler slipper å betale avgift. Enkelte miljøvennlige lavutslippsbiler unngår også å betale.

Trengsel-skatten er et forsøksprosjekt som en del av Stockholmsförsöket, og skal etter planen være aktiv frem til 31. juli 2006.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere