NA24.no

Foto: Statens vegvesen (Statens vegvesen)

Bomstasjon ble gullgruve

Sist oppdatert:
Fikk inn 20 ganger mer enn man trodde.

(NA24): Lokalpolitikere presset frem rv19 som landets første veiprosjekt 100 prosent finansiert av bompenger – og ga Horten tittelen «Norges dyreste bomvei» i prosessen, skriver gjengangeren.no.

Nå er bomstasjonen på Skoppum gjennom sitt første driftssår. Det er ingen som kan legge frem tall eller årsoppgjør skriver avisen, men likevel kan de slå i bordet med utrolige tall.

Allerede på høsten var det første året med «Norges dyreste bomvei» i boks. Det betyr at utgiftsposten som var budsjettert for 2010, nesten en million kroner i avdrag og nedbetaling på lånet, nå blir en gjeldsreduksjon på 20 millioner kroner etter det første driftsåret.

– Budsjettet vårt for 2010 har vist seg å ikke være verdt papiret det er skrevet på en gang. Det var ikke så langt ute i det første driftsåret at vi måtte se bort fra det, sier daglig leder Thorleif Haug i Bomselskapet rv19 til gjengangeren.no.

Nå ser det lyst ut i tiden som kommer.

– Vi regner med at trafikken i 2011 blir som i 2010, kanskje noe større. Vi ser for oss 1,3 – 1,4 millioner biler gjennom bomstasjonen nå i år. Det vil gi oss et overskudd på over 40 millioner kroner, sier Haug.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere