RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bot for å håne SAS

Sist oppdatert:
RyanAir har fått bot for å gjøre narr av SAS i en reklamekampanje.

Det er den danske Forbrugerombudsmanden som har reagert på en kampanje fra RyanAir og gitt flyselskapet en bot på 100.000 danske kroner, ifølge nyhetsbyrået Ritzau.

I kampanjen, som gikk i 2005, skrev RyanAir at selskapet ville gi bort 10.000 billetter for hver 100 millioner kroner SAS gikk i underskudd for 2004. Kampanjen vakte også betydelig oppmerksomhet i Norge.

RyanAir skrev i sine danske kampanjer at det dreide seg om kompensasasjon til skattebetalere i Skandinavia, med henvisning til at de skandinaviske statene eier store poster i SAS.

SAS syntes ikke kampanjen var morsom, og klaget den altså inn for danske forbrukermyndigheter. Der fikk man altså medhold. Reklamen ble ansett å være utilbørlig og uttrykke miskreditt overfor en annen næringsvirksomhet.

RyanAir har valgt å betale boten, ifølge Ritzau.

RyanAir er kjent for sine frekke og knallharde PR-utspill mot konkurrentene, og anser neppe en bot på 100.000 kroner som verdens undergang.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere