NA24.no

Bot for å håne SAS

Sist oppdatert:
RyanAir har fått bot for å gjøre narr av SAS i en reklamekampanje.

Det er den danske Forbrugerombudsmanden som har reagert på en kampanje fra RyanAir og gitt flyselskapet en bot på 100.000 danske kroner, ifølge nyhetsbyrået Ritzau.

I kampanjen, som gikk i 2005, skrev RyanAir at selskapet ville gi bort 10.000 billetter for hver 100 millioner kroner SAS gikk i underskudd for 2004. Kampanjen vakte også betydelig oppmerksomhet i Norge.

RyanAir skrev i sine danske kampanjer at det dreide seg om kompensasasjon til skattebetalere i Skandinavia, med henvisning til at de skandinaviske statene eier store poster i SAS.

SAS syntes ikke kampanjen var morsom, og klaget den altså inn for danske forbrukermyndigheter. Der fikk man altså medhold. Reklamen ble ansett å være utilbørlig og uttrykke miskreditt overfor en annen næringsvirksomhet.

RyanAir har valgt å betale boten, ifølge Ritzau.

RyanAir er kjent for sine frekke og knallharde PR-utspill mot konkurrentene, og anser neppe en bot på 100.000 kroner som verdens undergang.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere