RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bråstopp for bilsalget

Sist oppdatert:
Nybilsalget i Norge stuper. Sjekk hvilke merker som rammes hardest.

Mens boligsalget er på vei opp av sumpen, fortsetter det å være meget tungt i bilbransjen.

NA24 - din næringslivsavis

I februar ble det kun solgt 6.287 nye biler i Norge, noe som er 4.280 færre enn i samme måned i fjor. Dermed falt nybilsalget i Norge med hele 40,5 prosent i februarmåned, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikk (Ofv).

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Volvo faller kraftig
Samtidig falt bruktimporten med 55,2 prosent til kun 1.178 personbiler. Dermed er det klart at nordmenn virkelig har strammet inn på bilkjøpet som følge av finanskrisen.

I februar var det Volvo som ble den store taperen. Salget av nye Volvoer falt med hele 54,8 prosent, viser tallene fra Ofv. Det var heller ikke en lystig februar for Ford og Volkswagen, salget for begge disse falt med omtrent 48 prosent.

Bedre gikk det med Honda-salget, som "bare" falt 25 prosent i februar.

Få de viktigste nyhetene rett på mobilen

God måned for Mazda 6
Går vi dypere inn i tallene viser det seg at salget av en modell faktisk økte fra februar i fjor til i år. Det ble solgt flere Mazda 6 i februar i år enn samme måned i fjor, til tross for at det var en handelsdag mindre i år.

Også for den Skoda Octavia var februar en anstendig måned, alt tatt i betraktning. Det ble solgt 197 nye Octavia i løpet av februar, noe som er 12,4 prosent mindre enn året før. Den folkekjære Toyota Yaris holdt seg også relativt greit oppe, med et fall i salget på 20,3 prosent.

På den andre enden av skalaen finner vi Ford Mondeo, hvor nysalget falt hele 72,3 prosent. Også for Volkswagen Passat, Toyota Auris, Volkswagen Tiguan og Toyota Prius var februar en dyster måned hvor salget ble mer enn halvert.

Toyota fortsatt størst
Det er fortsatt Toyota som er Norges største bilmerke, med 1.839 solgte biler så langt i år. På plassen bak kommer Volkswagen med 1.646 solgte biler. De to største bilmerkene i Norge har tilsammen 30 prosent av det norske bilmarkedet.

På tredjeplassen følger Ford med 1.060 solgte biler så langt i år.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere