NA24.no

Børre selger burgere for 30 millioner

Sist oppdatert:
Tjener godt på Karl Johan med sine fete og kaloririke burgere.

I midten av mai i fjor åpnet den svenske burgerkjeden Max restaurant i Norge. De overtok etter Burger King på Egertoget på Karl Johan.

På den korte tiden har de rukket å knuse Burger King sine resultater med hele 10 millioner kroner.

- Burger King omsatte for litt over 20 millioner, mens vi ender opp på over 30 millioner kroner, sa Norges-sjef. Børre Fjeld Halvorsen, til Nettavisen NA24 i februar.

Nå forteller han at Max har gått godt frem til nå.

- Det er fortsatt bra med trykk på Karl Johan, men vi har vært litt påvirket av det dårlige sommerværet.

Kjeden har også startet en restaurant ved E18 i Drammen og en på Grønland.

- Drammen har fått et veldig bra løft i løpet av sommeren. Trolig på grunn av alle sommerturisten på vei til sørlandet. Lier har da vært et bra første stopp på vei sørover.

Burgerkjeden har tatt for seg Stor-Oslo og har sett for seg ekspansjon i sentrale strøk på Østlandet fra Skien i vest til svenskegransa i sør og opptil Lillehammer i nord.

Det er ikke bare i Norge det går bra, også det svenske Max-konsernet i Sverige leverer burgeren sin. Ifjor beløp omsetningen seg til nesten 1,5 milliarder svenske kroner med i overkant av 140 millioner svenske kroner igjen på bunnlinjen.

De mest leste sakene i Nettavisen nå:

Mest fett og kalorier
Max burgeren vant nylig en smakstest i svenske Aftonbladet der den danket ut både McDonalds-burgeren og Burger King-burgeren. Men Halvorsen sier dette skjer støtt og stadig.

- Det at vi vinner smakstester i Sverige er ingen nyhet. Kjeden er kåret til beste hamburgerkjede i Svergie de siste 10 årene. Det er selvfølgelig veldig gledelig at vi får bekreftet dette, forteller Halvorsen.

Samtidig viste det seg også burgeren var den som innholder mest fett og mest kalorier.

- Når det gjelder fettinhold så er det ikke store forskjeller, men det er riktig at vi kom ut med mest fett i burgeren som ble testet. Smak er viktig på burgeren, og i noen burgere er fettinhold større enn i andre. Vi går aldri på akkord med smaken, forsvarer Halvorsen.

Han mener det er vitkig å påpeke at de tilbyr flere sunnere alternativer.

- Men samtidig er det viktig å påpeke at det finnes flere kyllinburgere, fiskeburgere, greenburger og low carb på menyen for de som ønsker sunnere alternativer. Vi er også eneste kjede som tilbyr alternativer til pommes frites. Hos oss får kunden f. eks eplebiter i steden for pommes frites uten tillegg i prisen i våre menyer. Vi jobber kontinuerlig for å redusere fett og salt i maten, forteller Halvorsen.

For å syneliggjøre dette legger de årlig ut fettregnskap som kan finnes på deres hjemmesider.

Les også disse sakene i Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere