NA24.no

Foto: Anders Røeggen (Nettavisen)

Børsnoterer super-elbil

Sist oppdatert:
Tesla blir første nye børsnotering i amerikanske bilbransje siden Ford.

Tesla Motors planlegger børsnotering, fremgår det av dokumenter innsendt til det amerikanske finanstilsynet fredag. Det melder flere amerikanske medier.

California-selskapet Tesla er kjent for å lage den superraske elektriske sportsbilen Tesla Roadster. Denne gjør 0-100 på godt under 4 sekunder, og toppfarten er rundt 210 km/t.

Tesla Roadster koster drøyt 100.000 dollar - eller 600.000 kroner - i USA, men en del delstater gir store subsidier til kjøp av el-biler. I enkelte stater kan prisen derfor komme ned i rundt 70.000 dollar, eller ca. 400.000 kroner.

I Norge er Petter Stordalen og Frederic Hauge blant dem som kjører Tesla Roadster.

Her kan du lese Netteavisens test av Tesla Roadster: Fart i frydefull el-bil

Bygger større
Men selskapet jobber også med å utvikle en syvseters personbil, Model S. Her er prisen ventet å bli rundt 50.000 dollar, 300.000 kroner, når man tar hensyn til avgiftsfritak i USA.

Ifølge dagens melding, omsatte Tesla for 93 millioner dollar i de første ni månedene av 2009 og hadde et underskudd på 32 millioner dollar.

I forbindelse med noteringen, planlegger Tesla å hente inn 100 millioner dollar fra investorer. Prisingen av selskapet er foreløpig ikke kjent, heller ikke forventet tidspunkt for notering eller hvilken børs noteringen planlegges på.

Første siden Ford
Blir børsnoteringen gjennomført, vil det være første gang en amerikanske bilprodusent går på børs siden Ford i 1956.

Tesla Motors er for øvrig oppkalt etter oppfinneren Nikola Tesla (1856-1943) som gjorde banebrytende arbeid innen blant annet vekselstrøm og elektromotorer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere