NA24.no

Foto: Alexander Dahlstrøm Winger (Mediehuset Nettavisen)

Bygger nytt dobbeltspor

Sist oppdatert:
Vil bedre strekningen mellom Drammen og Porsgrunn. Ferdig i 2015.

Det er Skanska Norge AS som har fått i oppdrag fra Jernbaneverket å bygge det nye dobbeltsporet. Prosjektet har en total kontraktssum på 1,36 milliarder kroner.

Sporene forventes ferdig om fire år, og vil effektivisere trafikkavviklingen mellom de to byene. Toghastigheten vil komme helt opp til 250 km/t, og det vil bidra til at områdene rundt Oslofjorden blir knyttet bedre sammen med miljøvennlig transport.

Hele prosjektet består av fem entrepriser. Kontrakten Skanska nå har inngått med Jernbaneverket er på de to siste; Stasjonsentreprisen og Fiboentreprisen.

Stasjonsentreprisen omfatter totalt 2.370 meter tunnel, og bygging av Stasjonshall med en lengde på 866 meter. I tillegg skal det bygges rømningstunneler for hver 1.000 meter. Fiboentreprisen innbefatter driving av hovedtunnelen på 1.930 meter som skal drives med et tverrslag på midten.

- Dette er et stort og viktig prosjekt for oss. Prosjektet er helt i tråd med Skanska Norges strategi som sier at vi skal være best på de store og komplekse anleggsprosjektene, hvor vi får benyttet den totale anleggskompetansen i selskapet. Derfor er det svært gledelig at Jernbaneverket har valgt å samarbeide med oss, sier administrerende direktør i Skanska Norge AS, Petter Eiken.

Skanska har jobbet i området siden 2010 med Holmentreprisen, som var den første av de fem entreprisene for å bygge ut dobbeltsporet fra Holm og sørover til Nykirke.

Kontrakten er den største grunnentreprisen Jernbaneverket har signert noen gang. Tradisjonelt har Jernbaneverket valgt å dele opp utbyggingsprosjektene i flere mindre grunnentrepriser.

– Denne gang valgte vi også å be om tilbud på en større entreprise. Vi er godt fornøyd med responsen og at vi nå har inngått en så stor kontrakt med Skanska. Det er et uttrykk for at den norske bygg- og anleggsbransjen evner å ta større finansiell risiko, noe som er viktig for å få gjennomført de mange store jernbaneutbyggingene i årene fremover, sier utbyggingsdirektør i Jernbaneverket, Harald Nikolaisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere