NA24.no

Celina har tapt 100 millioner

Sist oppdatert:
Det siste året har ikke vært noen fest for Celina Midelfarts forretninger.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Det siste året har Celina Midelfart og hennes familie opplevd et stort fall i verdiene til Midelfart Sonesson. Aksjekursen stuper, og i Norge forsvinner den ene storkunden etter den andre, skriver Dagens Næringsliv.

NA24 - din næringslivsavis

Den 15. november 2006 solgte fjerde generasjons Midelfart-eier Celina Midelfart familiebedriften til det børsnoterte svenske selskapet Wilh. Sonesson. De to selskapene fusjonerte til Midelfart Sonesson, og Midelfart-familien fortsatte som største eier.

– Vi ser bare muligheter med dette, sa Midelfart da.

- Tapt 250 millioner
Nå leverer skjønnhets- og helsedistributøren Midelfart Sonesson dårlige resultater, aksjekursen stuper, og utviklingen i Norge skuffer.

Den norske delen av virksomheten har mistet rettighetene til verdifulle merkevarer som maskinoppvasktabletter fra Finish og hårspray fra Schwarzkopf. Også distribusjonsavtalen med legemiddelprodusenten GlaxoSmithKlein er historie.

Kilder avisen har snakket med, anslår at de forsvunne produktene de siste årene står for en årlig omsetning for Midelfart på rundt 250 millioner kroner.

Stor tillit til ledelsen
Hardest rammet av verditapet er Midelfart Holding, som kontrolleres av Midelfart-søstrene og deres stemor. Kursfallet betyr at aksjene deres nå er over 100 millioner kroner mindre verdt sammenlignet med da de kjøpte seg inn på slutten av 2005.

Celina Midelfart sier i en e-post til avisen at hun det siste året ikke har vært en del av den operative ledelsen i Midelfart Sonesson, men at de har stor tillit til selskapets nye administrerende direktør Peter Åsberg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere