RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Faksmile)

Clooney fikk Gullfisk

Sist oppdatert:
Reklamefolket hyllet seg selv lørdag kveld.

En samlet reklamebransje satt spent i salen i Folketeateret når det gjeve Gullfisktroféet skulle deles ut. 12 sølvfisker skulle bli til én gullfisk, når seerne igjen stemte frem på fjorårets beste TV-reklame. Marthe Sveberg Bjørstad og Sigurd Sollien var programledere under den nittende året av utdelingen.

Forhåndsfavoritt vant
Med over 46 prosent av stemmene gikk til slutt fisken til Try og Dnb for filmen med «George».

Dnb vinner dermed for andre året på rad. I fjor fikk Dnb fisken for reklamefilmen «Young, Free and Single».

Try sin reklame ble en stor snakkis i 2011 og reklamen har blitt sett over to millioner ganger på youtube. Samt vist på flere Norske TV-kanaler.

- Clooney er nøkkelen
Dette skrev juryen når Try fikk sølvfisken i september:

- Det er vanskelig ikke å bli fasinert av DnB NOR sin sparekampanje med George Clooney. En storslått film på alle måter. Naturlig nok kan man bli imponert når en verdensstjerne som Clooney deltar i en norsk reklamefilm, men det er ikke nok til å vinne en sølvfisk. Det er hvordan Clooney er brukt som er nøkkelen. Han er kanskje verdens mest ettertraktede ungkar og spiller seg selv i en godt fortalt historie med en fantastisk kvinnelig dansk skuespiller. Til sammen gjør dette filmen til månedens klare vinner.

Det har blitt spekulert mye i hva Dnb betalte Clooney for denne opptreden.

Konserndirektøren i DnB NOR vil gjerne kommentere alle spekulasjonene som har versert i media.

- Det er den billigste reklamefilmen jeg har lagd noen gang. Jeg har ikke fått så god return on investment på noe annet jeg har gjort, sier han til tv2.no.

Gjengen i TV 2s ungdomssatsing «Kollektivet» tok saken i egne hender, og laget en parodi som allerede har gått sin seiersgang på nettet. Se den elleville parodien av reklamefilmen her:

Hva betyr det for TRY, deg og Janne å vinne denne prisen?

- Det er klart det betyr mye. I Gullfisken er det tross alt folket som bestemmer. Å få en bekreftelse på at det man lager faktisk virker er viktig. Utfordringen DNB ga oss for ca to år siden var å bli bedre likt, så å få denne bekreftelsen for andre året på rad, er både gøy – og viktig. I tillegg blir jo dette et fint utstillingsvindu for TRY som byrå. Spesielt når vi har alle tre finalefilmene for tredje året på rad, sier Stian Johansen, Art Director i TRY til NA24 Propaganda.

Hva er det neste målet?

- Det neste målet må være å overraske og lage noe nytt og annerledes. Man må begynne litt på nytt hver gang. Det er ingenting som kommer av seg selv. Og gamle suksesser er ingenting å flyte på, sier Johansen.

Skal dere fortsette trenden ved å bruke flere kjendiser som virkemiddel i neste reklamefilm?

- Det er helt umulig å svare på. Vi bruker aldri kjendiser for kjendisenes skyld i reklame. Det viktigste er ideen og at man treffer på budskapet, og om en kjendis er det som skal til for å få ideen til å fungere, så blir det sånn, sier han.

Gode reklameutsikter
Hvordan håper du reklame året blir for TRY i 2012?

- Utsiktene ser gode ut. Vi er heldige som jobber med noen av de aller mest spennende annonsørene i landet. Jeg føler vi har tatt et steg videre det siste året kreativt sett, så jeg håper vi kan fortsette den utviklingen, så får resultatene komme av seg selv, sier han.

Har Clooney fått vite at dere har vunnet med denne filmen ?

- Nei, det vet jeg faktisk ikke. Han er vel mer opptatt av Oscar om dagen, forståelig nok. Men han har vært i kontakt tidligere og gitt uttrykk for at han synes det var gøy at filmen fikk så mye oppmerksomhet. Fin fyr, veit du, sier Gullfiskvinneren til NA24 Propaganda.

Og hva fikk Clooney?
Og til slutt, vil medier noen gang få vite hvor mye Clooney fikk for denne opptreden?

- Nei, det tror jeg nok ikke, sier Johansen til NA24 Propaganda.

Her var de nominerte lørdag kveld:

Januar
McCann «Kidzbühel» for Statoil

Februar
SMFB «Walters No 156» for Freia

Mars
Try Reklamebyrå «Mørkt kontor» for Blindeforbundet

April
Alle Gutta «Næring til drømmene» for Bama

Mai
Kitchen «Hvem kan seile?» for Redningsselskapet

Juni
Los&Co «Vi kjører for deg» for Nettbuss

Juli
Try Reklamebyrå «Anna Anka» for Coop Prix

August
Try Reklamebyrå «Vater» for DNB

September
Try Reklamebyrå «Clooney» for DNB

Oktober
Dist Creative og Carat «De svenske lastebilsjåførene» for Popsy

November
Try Reklamebyrå «Mann er mann» for Tine Jarlsberg

Desember
McCann «Julereisen» for NSB

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere