RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
TAKKET FOR LOJALITETEN: Banksjef i DnB, Unni Assev, besøkte Constance Østensjø Fogstad på 101-årsdagen hennes. Dagen markerte også at hun har vært kunde i samme bank i 100 år.
TAKKET FOR LOJALITETEN: Banksjef i DnB, Unni Assev, besøkte Constance Østensjø Fogstad på 101-årsdagen hennes. Dagen markerte også at hun har vært kunde i samme bank i 100 år. Foto: Kristin Bjørntvedt (Sandefjords Blad)

Constance (101) har vært kunde i samme bank i 100 år

Sist oppdatert:
– Har aldri tenkt på å bytte bank.

For 100 år siden ga bestemoren til Constance Østensjø Fogstad (101) henne en bankkonto. Siden har hun vært kunde, skriver Sandefjords Blad.

Det henger ballonger utenfor leiligheten til 101-åringen på Framnessenteret. Constance Østensjø Fogstad har bursdagsplanene klare, men først skal hun få besøk av en banksjef.

Unni Assev, banksjef i DnB i Sandefjord, har med seg bløtkake og blomst til Constance.

– Det var veldig hyggelig å få en blomst. Og flott at den var hvit. Det har vært så mange røde blomster nå i det siste, sier 101-åringen og ler.

Assev takker henne for lang og tro tjeneste mot banken. Sandefjords Blad lurer jo selvfølgelig på hvorfor Constance aldri har byttet bank.

– Nei, hvorfor skulle jeg det?, spør Constance.

– Det har jeg aldri tenkt på. Jeg har alltid vært tilfreds med banken min. Og når man er tilfreds, hvorfor skal man gå fra det ene til det andre?

Hun smiler til banksjef Assev, som smiler tilbake.

Tipser unge om å spare

Constances oppfordring til generasjonene som kommer etter henne er å spare penger.

– Det er ikke bare å skaffe seg ting. Dagens unge må lære seg å spare. Man skal ikke kjøpe ting man ikke har råd til, sier hun.

BLØTKAKE: DnB hadde bestilt kake til lojale Constance. Den delte hun med beboerne på Framnessenteret.


Det er et råd som banksjef Assev støtter oppom. Hun forteller også at det er sjelden DnB besøker kunder som har vært lojale mot dem i 100 år.

– Det er nok flere av kundene våre som har vært hos oss hele livet, men ikke så lenge. 100 år er veldig spesielt.

– Hva tjener man på å være kunde hos en bank i alle år?

– Det er ikke alt som kan måles i penger. Jeg tror det også handler mye om relasjoner og tillit. Constance har helt sikkert hatt en god relasjon, sier Assev.

Dagens bankkunder er ikke like lojale som 101 år gamle Constance Østensjø Fogstad.

Pruter og bytter

Kundene er mer opptatt av å prute på renta og forsikringene. De sjekker også de forskjellige bankene og bytter bank når de mener det er lønnsomt.

– Det er mye mer sånn nå enn det har vært før. Vi opplever mye konkurranse mellom bankene nå. Den er voldsom, sier Assev.

Fagdirektør i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, sier også at det er enklere å sette banker opp mot hverandre i dag enn det var for 50 og 75 år siden.

– Denne kunden har vært med på en reise der bankvesenet har forandret seg voldsomt. Den reisen må ha vært interessant, sier han.

– Det å være lojal kunde er ikke så vanlig lenger. Den nye generasjonen bankkunder vil ikke være i samme bank så lenge som henne, legger han til.

Behovet har endret seg

Jensen forteller at bankene har forandret seg mye på disse 100 årene. Nå spesialiserer bankene seg på forskjellige områder: BSU, pensjon, etableringslån og lignende.

IKKE VANLIG Å VÆRE LOJAL LENGER: Det sier fagdirektør i Forbrukerrådet Jorge Jensen.


– Det er fordi behovet har endret seg og repertoaret av banker har endret seg. Før var en bank en bank. Constance er vokst opp i den generasjonen der du ikke byttet bank, i dag må vi minne folk på å sette banker opp mot hverandre og at det kan lønne seg å bytte bank, sier han.

Les flere saker i Sandefjords Blad

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere